Annons:
Etikettandra-behandlingsmetoder
Läst 3306 ggr
linslynx
2013-12-15 11:49

Lyckad träning i London

Hej!
Jag och min dotter kom hem igår från återbesöket i London på scoliosis clinic SOS. Vi var ju där i 4 veckor i somras och hon tränade från 10.00 till 17.00 mån-fre. Därefter har hon tränat här hemma 45 min/dag. Enligt röntgen här i Sverige, 3 månader innan London hade hon 38 grader lumbalt och 30 grader thorakalt. Hon röntgades åter här hemma för två veckor sedan. Nu är den lumbala 21,3 och den thorakala 26!! Hennes läkare var helt perplex. Hon hade aldrig sett något liknande. Min dotter var tidigare eventuellt aktuell för operation pga snabb försämring. Nu behöver vi bara göra en kontrollröntgen om 1 år. Vi är så lyckliga!!

Annons:
Agnez94
2013-12-18 16:51
#1

Vad bra för er! Låter mycket bättre än operation. Hoppas det håller i sig också. Jag önskar jag hade vetat om sånt!

sandrasoederlund
2013-12-19 14:12
#2

Fanns där någon patient som var stelopererad, och deltog i träningsprogrammet?

linslynx
2014-01-02 16:33
#3

Jag vet faktiskt inte. En del hade korsett och de sa att det ofta blev bra resultat när man kombinerade det. Skulle tro att man kan ha kvar en muskulär obalans i ryggen efter en steloperation med svaga uttöjda muskler och korta, sammandragna som man kan åtgärda med den träningen. Har man problem med trötthet och värk i ryggen och generell träning inte hjälper kan det kanske vara bra.  Om man fortfarande har en krök kvar efter operationen? Vet ej. Om du är nyfiken kan du kanske maila och fråga dem.

Är du stelopererad och i så fall vad har du problem med nu efteråt?

Ha det gott!!🙂

sandrasoederlund
2014-01-02 22:19
#4

Tack för svar!!

Jag stelopererades 2010 och sedan opererades jag igen 2012 och justerade några skruvar, men jag har haft jättemycket problem hela tiden och det blir bara värre! Min läkare har inget att komma med och jag har sökt mig till så många olika men ingen framgång!

Men nu har jag bokat in mig i London till sommaren och ber till gudarna att det kan vara hjälpen för mig! :)

gronahuset
2014-01-10 20:13
#5

Hej!
Fantastiskt resultat. Vad roligt. Vad har din dotter för typ av skolios? Hur gammal är hon?
Får jag fråga var ni bodde/för typ av boende?
Min dotter får korsett nu. Vi funderar fortfarande på London, men skoliosteamet på vårt sjukhus tror inte det är till hjälp för henne då hon har idiopatisk skolios. Läkare, sjukgymnast och tekniker rekommenderar bara att träna i allmänhet. Det gör vi i form av löpning och simning. Men vi har det ändå som ett möjligt försök. Däremot är vår dotter helt emot London då hon inte tror hon kommer hålla i träningen hemma. Vi får vänta och se om hon blir mer motiverad när hon får korsetten om 2 veckor.

Lillhoffa
2014-01-10 22:24
#6

Det är så att träningen på londonkliniken inte passar alla typer av skolios. skolios kan bero på olika saker, dels okänd anledning men annars nån liten missbildning i kota eller skelett som orsakar kröken och i dom fallen kan kröken inte justeras genom träning. Så var noga med research innan ni åker dit! Intressant att höra att du sandra som är stelopererad ska åka dit, skriv gärna och berätta hur det går ( visste inte att dom ens tog emot stelopererade)

Annons:
linslynx
2014-01-11 12:08
#7

Hej igen!

Jo då, efter närmare eftertanke så kommer jag ihåg att jag sett ett par stycken med operationsärr på ryggen. Så det finns möjlighet att träna även efter en operation.

Min dotter är snart 15 år. Hon har en idiopatisk primär vänsterkonvex kurva i ländryggen (2009 var den 28 grader, i februari 2013 var den 38 grader och nu efter sist i november 2013 var den 21,3 grader).

Sekundär högerkonvex kurva thorakalt som var 30 grader i februari 2013 och 26 nu i november 2013.

Vid kontrollbesöket i London innan jul så ändrade de hennes träningsprogram från att i första hand arbeta med hennes primära lumbala krök till att nu fokusera på den thorakala (som nu är den den största)

Om man har en skolios till följd av en skada i ryggpelaren kan man självklart inte räkna med att få samma effekt på krökarna men man kan erhålla en bättre balans mellan ryggmusklerna som inte generell träning för ryggen kan åstadkomma vilket kan minska smärta och uttröttbarhet i ryggen. //  Ha det gott allihopa!!

linslynx
2014-01-11 12:23
#8

Oj, glömde en sak! Frågan om boende…

Londonkliniken har logi i samma hus men det är bara några rum så alla deltagare har inte möjlighet att bo där.

Andra boenden är ju en budgetfråga. Vi bodde på "Hotell Citystay", ett hotell på Bow road nära det mångkulturella Whitechapel. Billigt, rent, eget badrum, fri tillgång till fräscht kök, gratis enkel frukost, mataffär på andra sidan gatan, hyfsat nära kliniken och bra förbindelse med buss och sub men ingen AC, lite slummigt område och precis bredvid en trafikerad gata så jag fick sova med öronproppar. Boka rum med fönster inåt gården för att slippa det värsta bullret.

sandrasoederlund
2014-01-14 19:34
#9

Hej igen. Är väldigt positivt inställd till min vistelse på kliniken till sommaren nu!

Men jag har en fråga, försökte ni ansöka om bidrag hos försäkringskassan? Jag antar att det är en föga stor chans att de skulle ge bidrag till detta men tänkte att det kan vara värt att fråga :)

linslynx
2014-01-25 16:55
#10

Jo, ska söka ersättning från försäkringskassan i efterhand. Handläggaren som jag pratade med trodde inte att det är stor chans att det blir godkänt. Har telefontid med läkaren. Ska höra om hon kan skriva ett intyg om hennes förbättring. Kanske ökar möjligheten.

Upp till toppen
Annons: