Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 2737 ggr
Bellena
12/14/13, 1:43 AM

10 veckor efter operation

Undrar om ni vet om jag kan börja simma nu? Jag pratade i telefon med sjukgymnasten angående bassängträning, men vi pratade inget om att simma längder. Är det någon som vet vad som gäller?

Annons:
Juliasundstrom
12/14/13, 9:41 AM
#1

Man får lov att simma efter 2-3 månader så det ska inte vara några problem om du själv känner att det känns okej. Testa och se vad du tycker :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Bellena
12/14/13, 2:51 PM
#2

Tack för svar. Hmmm… Eftersom jag har så ont ofta tror jag inte att jag vågar. Ska ringa sjukgymnasten.

Lexlex
12/15/13, 4:22 PM
#3

Min läkare säger att det måste gå 6 månader sen ska man ju inte ens bada i badkar de tre första månaderna så du gör helt rätt i att fråga;)

Juliasundstrom
12/16/13, 5:08 PM
#4

#3 Oj vad annorlunda det är hos dig :) Jag fick bada i badkar eller havet eller vad jag ville efter 3 veckor :) Så länge ärret är slutet är det inga problem!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

sandrasoederlund
12/17/13, 7:24 AM
#5

För mig gällde det också 6 månader för att få simma. Så hela sommaren 2010, var badsessionerna lagomt trista :P

Bellena
12/17/13, 10:21 AM
#6

Jag är på Kanarieöarna just nu och när jag läser era svar blir jag ännu mer övertygad om att jag inte ska försöka mig på ett dopp varken i poolen eller i havet! Att sitta i en flygstol i 6 timmar var ingen höjdare. Jag hade med mig en kudde som jag omväxlande satt på och lutade mig emot. Ställde mig också upp då och då. Det går ju - om man tycker att det är värt det!

Annons:
Agnez94
12/18/13, 4:50 PM
#7

Jag tror det beror på ålder. Det tar ju längre tid att läka om man är äldre!
TS! Om du har ont i ryggen så är det bra om du rör på dig! Det är nämligen väldigt troligt att det är musklerna som är för svaga och de måste tränas, annars blir det aldrig bättre. 
Anledningen till att man får simma är också att det inte belastar skelettet på samma sätt som annan "mark"aktivitet. Så TS om din läkare sagt 2-3 månader så håll dig där du bottnar i bassängen och simma på bredden istället. Prova dig fram och se vad som gör ont. Du kanske bara kan simma tre simtag i början men nästa gång kanske det blir fyra eller fem. 

Jag vet att det låter tråkigt men jag vet vad jag pratar om, blev själv stelopererad för ca. 3 år sen och har fortfarande problem med mina muskler (som gör ont). Så simma på! 

Hur gammal är du förresten?

Upp till toppen
Annons: