Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 2236 ggr
Bellena
2013-11-28 08:25

Hur märkar man att något är fel?

Jag blev opererad för över 7 veckor sedan. De senaste dagarna har jag upplevt att min gamla krök "vill komma tillbaka" - det drar och maken säger att det står ut på höger sida (där jag hade min krök före operation). När jag lutar mig mot väggen känner jag att det är ojämnt, som en bulle. under skulderbladet.

Men jag tror nog att det bara naturligt att kroppens muskler och rygg vill återvända till sitt gamla läge.

Vad säger ni? När märker man att det är fel, att stagen inte skulle hålla t ex?

Annons:
Wintsu
2013-11-29 06:08
#1

Hej, stämmer mycket bra, kroppens muskler återvänder till gamla läget. Jag hade ingen "rotationspuckel" efter operationen men den kom tillbaka (tror också det var efter några veckor) och min rygg har ej blivit snedare. Har fortfarande 25 grader.

Har för mig att om man upplever en intensiv smärta om stagen inte växt ihop med ryggen.

Bellena
2013-11-29 13:37
#2

Tack för svar. Eftersom jag inte har jätteont så ska jag nog vara lugn. Sedan vet jag inte vad som är vad, om jag inbillat mig att puckeln ser ut att vara på väg tillbaka eller om jag inte sett och tänkt på det tidigare. Ju längre tid som går från operationen minskar de där akuta direkta besvären och andra kommer till ytan (som tidigare överskuggats av de direkta operationsbesvären s a s). Men eftersom du upplevde samma sak kan det ju stämma att rotationspuckeln ökat även på mig.

Jag har en rädsla för att inte läka ihop ordentligt och på ett bra sätt, eftersom jag är så vääääldigt gammal (47). ;) Skämt åsido, det tar ju längre tid att läka än för en ung person så oron är inte helt obefogad. Ju längre tid fusionen tar desto större belastning på stagen.

Men jag tar det lugnt och har också tänkt lägga på mig vikt, det är tydligen inte heller bra att vara för smal om man vill ha en stabil rygg har jag läst…

Lexlex
2013-11-29 19:11
#3

Var du inte på återbesök förra veckan? Vad sa läkaren isåfall?

Tror det är bra om du börjar göra lite övningar för att småträna ryggmusklerna (om du inte redan gör d ;P)

Själv hände detta mig i typ andra veckan efter operationen men det blev bättre sen igen.

Går det bra med med din rygg förövrigt nu?:)

mickan.a
2013-11-29 19:38
#4

Jag tyckte också att jag såg snedare ut efter ett tag, särskilt när jag tittar på bilder av min rygg som nyopererad och nu när det är "färdigläkt". Eftersom jag inte blivit snedare enligt röntgen har jag en teori om att ryggen var lite svullen i början efter operationen vilket gjorde att skulderbladen och ryggradens krökning inte var lika utmärkande. Hoppas och tror att allt är som det ska för dig också, men det skadar ju inte att kolla upp det!! Kram Mikaela

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

Bellena
2013-11-30 20:09
#5

idag har det känts som om jag fått en smäll på det stället där min största krök tidigare fanns. Mycket obehagligt. Jag har inte fått någon smäll. Under natten vände och vred mig lite extra så jag har kanske vridit till t ex en muskel eller så helt enkelt. Vi får se hur det utvecklas, idag är det Tradolan och Alvedon som gäller…

#3 Har inte kollat ryggen hos läkaren utan man har kollat mina lungor. Den första efterkollen blir efter 3 månader. Jag har fått övningar från en sjukgymnast som främst riktar in sig på bäcken/mage-stadga, balans och ben.

Jag har en liten tanke angående träning; för att inte överbelasta redan belastade muskler (tänker mig att hela ryggens muskler försöker anpassa sig) tänker jag ta det väldigt lugnt. Efter 3-månaderskollen och nybesök hos sjukgymnast får jag veta mer om vilken träning som passar bra.

#4 Mikaela, hoppas att det är som det ska även om det känns "fel". Jag avvaktar ett tag.

Kram

mickan.a
2013-12-02 19:40
#6

Håller alla tummar för dig…Kram

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

Annons:
Bellena
2013-12-02 23:19
#7

#6 Tack! Med smärtstillande och lugna rörelser känns det ok.

Upp till toppen
Annons: