Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 5266 ggr
Wintsu
11/27/13, 10:18 PM

Fler än jag med skruvar som skaver mot muskler?

Har skrivit tidigare om att jag har problem med mina två skruvar på vänstra sidan i ländryggen som skaver mot muskeln (är opererad i översta kröken)

Har gymmat i ett år och ni som tränar, vet att man inte ska krumma ländryggen utan försöka svanka när man kör ryggresningar eller marklyft. Problemet med mig att jag inte kan svanka utan att få väldigt ont i muskeln på vänstra sidan av ländryggen, just på grund att skruvarna skaver mot den. 

Sedan vet jag inte riktigt med andra, men just de två skruvar bucklar ut en hel del, nästan som två ryggkotor och jag kan inte känna mig fram till några andra skruvar i ryggen (har sammanlagt åtta) vilket jag tycker är konstigt att de bucklar ut så mycket. Kan till exempel inte sitta på stolar med hård rygg då jag känner av dem och det gör ont. 

Har tänkt på det där att operera bort den stagen eftersom det skapar så mycket problem men samtidigt är jag rädd att andra skruvar kommer skava mot andra muskler eftersom påfrestningen kommer ligga på dem istället. 

Går till en sjukgymnast och han frågade också mig om att ta bort stagen men har inte gjort röntgen eller något för att se om allt står rätt till. Kanske borde be om det egentligen.

Annons:
Lillhoffa
11/27/13, 10:23 PM
#1

Är du helt säker på att det är skruvarna? Jag trodde också mina skruvar skavde och stack ut men det visade sig vara kotutskott som man inte "slipat" ner lika mkt som på andra ställen. Låter iaf som du borde kolla upp det!

Wintsu
11/28/13, 6:44 AM
#2

Jag trodde också i början att det var kotorna bredvid skruvarna så det kan inte vara dem.

Juliasundstrom
11/28/13, 4:11 PM
#3

Jag har exakt likadant! Känner av det mest om jag tränar eller lyfter! Så himla jobbigt! Jag hade inte liknande men jag hade ont på min vänstra sida för ett år sedan och då fick jag operera bort det staget. Nu har jag ont på höger sida men bara av er skruv.

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Wintsu
11/29/13, 6:23 AM
#4

Ja, jag följer din blogg (och även instagram) och såg att du också har bekymmer med det! Det är sjukt jobbigt eftersom man tränar ju för att stärka bålen och det slutar med att man har ont. Tränar ryggen en gång i veckan så blir alltid  frustrerad för att man har ont. Smärtan försvinner förvisso efter en dag men upprepas nästa gång man tränar. Så tror man alltid att något är fel (pratat med folk på instagram som haft stagen som gått sönder och skruvar som blivit lösa)

Får mest ont när jag svankar mycket men tror att jag ska försöka hålla neutralläge i ryggen istället när jag tränar. 

Så tråkigt att du har ont, är smärtan intensivare än den du hade innan du opererade bort stagen?

Juliasundstrom
11/29/13, 12:40 PM
#5

Ja men visst är det så! Tycker att du ska göra precis som du säger, att hålla neutralläge när du tränar och se om det blir bättre! Tycker även att du ska försöka boka en tid hos din läkare och se vad hon/han tycker! Det behöver inte alltid vara något fel på skruvar eller stag för att det ska göra ont. Mitt syns inte på röntgen men gör förjäkla ont ändå. Om du är villig att göra en ny operation rekommenderar jag det, det är så skönt att bli av med smärtan!

Den smärtan jag hade innan jag opererade bort vänsterstaget var lite annorlunda än den jag har nu. Då hade jag ett tryck djupt inne i ryggen (säkerligen någon nerv) men nu har jag rivande/brännande/skavande smärta väldigt ytligt och är precis som du säger under muskeln eller liknande! 

Hoppas det löser sig för dig :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Lexlex
11/29/13, 7:15 PM
#6

Det här med skruvar som skaver o gör ont e en av de sakerna som man hoppas på att slippa efter operationen.

Själv e jag ganska nyopererad och undrar om ni som har problem med detta, kände av det redan från början eller är det något som kan komma senare?

Annons:
Juliasundstrom
11/29/13, 8:56 PM
#7

#6 För mig kom det ett par månader efter! Hoppas du slipper det!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

mickan.a
12/2/13, 10:31 PM
#8

Tyvärr har jag liknande problem, 1 år och 9 mån efter op. Känner av många skruvar dels dem mellan skulderbladen men också i nedre delen av staget på vänster sida.

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

sandrasoederlund
12/17/13, 7:17 AM
#9

Samma för mig hela vägen från typ mittimellan skulderbladen och upp till nacken. Otroligt jobbigt att jag inte kan använda nackstöd utan att få jätteont!

Upp till toppen
Annons: