Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 2890 ggr
Ackinna
2013-11-06 17:01

Äldre med skolios

Hej!

Jag är en 65 årig tant (!) och har jobbat i sjukvården många år.

Har en jämngammal god vän som har skolios i bröstryggen, högerkonvex och också lite rundad bröstrygg, kyfos. Han säger att han blivit 4 cm kortare de senaste 2 åren. Någon mätning har han inte varit på de senaste 10--15 åren.Han är i övrigt i mycket god fysisk trim, jobbat med tunga jobb hela livet.

Jag märker att han blir andfådd när vi promenerar. Jag försöker nu stötta i att göra en lungfunktionskontroll och sedan få en remiss till en Ortoped. Vi bor i Linköping/Norrköping. Någon som har erfarenhet av operetionsmetoder? Sjukhus eller Medtrone?Han vill väldigt gärna ha hjälp.

Ackinna

Annons:
Bellena
2013-11-07 20:42
#1

Hej, jag är 47 år och opererades för en månad sedan. Jag har fått 10 kotor opererade med skruvar och stag, från Th4 till L2. Först gick man in framifrån för att "fila" bort lite för att göra kotorna mer rörliga och lättmanipulerade. Därefter gick man in bakifrån och skruvade in skruvar, satte i stag och "drog" ryggraden rak. Den här animerade filmen visar lite förenklat hur det där sista momentet går till:

http://www.youtube.com/watch?v=WBIf4AQj5s0&feature=endscreen&NR=1

Ortopeden vet bäst om en operationen är den behandling som bäst kan hjälpa din vän.

Jag vet att man även opererar de som är 60+ så lycka till!

Upp till toppen
Annons: