Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 7021 ggr
[lchfnovis]
2013-11-06 11:22

vilket sjukhus/läkare

Hej!

Min son ska opereras för skolios inom 7månader, den är alldeles nyupptäckt och runt 60grader i ländryggen. Vi bor i Örebro, och sonens doktor (klinikchefen här) Håkan har tydligen varit verksam i Uppsala, där sonen kommer att bli opererad, och jag tror att USÖ har avtal med Uppsala..det jag undrar är.. 

Är det stor skillnad i operationskvalite mellan sjukhusen, hur vet man att man får den bästa vården?

Annons:
luddan
2013-11-06 15:58
#1

Hej min son blev opererad i Linköping.. med två krökar på ca 60 och 70 grader + missbildade kotor och ska snart göra en till op. Vi bor i Kristinehamn.. Tyvärr kan jag inte svara på om det är nån skillnad mellan sjukhusen utan ville bara önska er all lycka med operationen. Ja hur vet man att man får den bästa vården? -Det vet man inte, man får helt enkelt lita på dom..

Lexlex
2013-11-07 08:59
#2

Detta är en sån fråga som man ofta ställer sig innan en operation och inte helt lätt att svara på. Det finns ju två omtalade namn i sverige, Rune Hedlund och Ralph Hasserius men det betyder ju såklart inte att de andra läkarna inte är lika bra! ;)

Tvärtom har de sagt till mig att man praktiserar inte denna sortens operation om man inte är bra på det.

Enda tipset jag kan ge är att träffa olika läkare, ställa frågor som tex hur många operationer dem gjort och hur många komplikationer som uppstått bland deras patienter och be dem visa före och efter (speciellt efter) röntegenbilder på sina patienter, sen får man helt enkelt gå på magkänsla.

Du ska se att allt kommer att gå bra!

[lchfnovis]
2013-11-07 09:11
#3

Tack, ja jag är en orolig mamma så är det 😉

Jag tycker detta är väldigt skrämmande (för jag inte vet vad som väntar)och just nu tar jag in så mycket information att jag blir alldeles vimsig, men de flesta verkar ju tycka att operationen har hjälpt väldigt mycket.

Lexlex
2013-11-07 15:18
#4

#3 Man får tänka på att detta oftast är det bästa i längden, speciellt med så mänga grader då kröken kommer fortsätta växa även efter att man vuxit klart och att man då endå kommer få genomgå en operation när man är äldre och ju yngre man är när man genomgår denna operationen desto bättre återhämtar man sig.

Nu vet jag inte exakt vad du är mest orolig över, antar lite allting? Men om det som skrämmer dig är förlamning så kan jag berätta att idag är riskerna för förlamning mindre än 1% då läkarna använder sig utav något som heter monitorering, kort sagt, under operationen skickar de små impulser eller vad det heter från armar och ben som skickas till hjärnan så de kan hålla koll på ens nerver, kanske inte så bra förklaring :P

Lillhoffa
2013-11-07 23:26
#5

Jag är opererad av Håkan Jonsson, tidigare i Uppsala men nu i Örebro. Opererar inte Håkan själv längre? Han är en fantastiskt erfaren ortoped, nogrann och gjort många operationer ( mig opererade han i dec 2012)

[lchfnovis]
2013-11-08 10:54
#6

Jo Håkan ska operera, han följer med.Han jobbar idag på att operationerna ska kunna utföras i örebro, men så långt har det inte kommit än.

Jag vet inte vad jag är mest rädd för, om det blir konsekvenser under operationer, hur blir det efteråt, kan man göra vad som helst, medför det begränsningar. Hur blir hans liv om 20år, kommer hans barn att drabbas..

Det är tusen tankar och funderingar..

Läkaren berättade om impulserna, det är ju ström som man skickar genom kroppen ;)

Har nån av er gått till en ostiopat? och om ni har det, har ni upplevt att ni blir hjälpta av det?

Annons:
Spieluhr
2013-11-08 15:55
#7

Jag blev opererad av Håkan i Uppsala! Hade 67 graders krök, nu ligger den strax under 20. Håkan verkar dock ha slutat tagit emot patienter här, så jag har en läkare vid namn Tomas istället.

luddan
2013-11-08 20:18
#8

Jag är livrädd för min sons andra op som vi väntar på pga komplikationer vid den första.. Man lägger verkligen hans liv i nån annans händer men kan bara hoppas att det går bra denna gång

Lexlex
2013-11-09 12:30
#9

En bra sak att göra innan (och efter så fort man har tillåtelse) operationen är att träna, menar inte styrke eller motion utan rörlighet. Pilates är ett toppen alternativ. Det hjälper en att återhämta sig fortare, bättre och att åter bli rätt så rörlig men sen beror det även på vilka kotor som opereras så klart. Ländkotorna är dem man mest behöver fria för att kunna böja och vrida sig sen.

Dessa två grejerna är alltså det som mest utgör hur bra man återhämtar sig och hur begränsad man blir. 

De flesta lyckas leva ett ganska så normalt liv som opererade.

Den vanligaste komplikationen är att såret blir infekterat.

Personligen så tror jag att din sons liv om 20 år är bättre som opererad än som ickeopererad om han har så många grader redan nu.

[lchfnovis]
2013-11-11 11:13
#10

Vi tränar tillsamans, lite olika men mest core och styrketräning inför rehab. Det var det första vi började göra mera intensivt när vi fick reda på att han har skolios. Känns skönt att göra nått praktiskt inför op. Jag blir frustrerad som förälder att inte ha kontroll, att inte veta vad som väntar är nog det värsta för mig.

Tack Luddan våra söners operationer kommer gå utan problem, håller tummar och tår för det.

Sonens krök är ..jag citerar från journalen " Man kan lumbalt mäte en krök mellan S1 och Th12 med en apex på L2 på ca 60grader"

Jag har inte en aning om hur det påverkar rörligheten, för jag hittar inga bra jämförelser..

Anna
2013-11-14 12:30
#11

#6 

Jag gick till en osteopat när jag var yngre, innan min op, i hopp om att det skulle hjälpa. Det gjorde det - man kunde se en märkbar skillnad efter X antal behandlingar; speciellt min ländrygg rätade upp sig. Det var fysiskt jobbiga behandlingar med en del smärta och obehag och en sorts "sjukdomskänsla" efteråt, men min osteopat var väldigt positiv och trodde att han skulle kunna räta upp även min bröstryggskrök nämnvärt om jag fortsatte behandlingen. Tyvärr fick vi avbryta innan vi hann så långt då mitt försäkringsbolag vägrade betala behandlingen och vi inte hade råd. Detta var när jag var i 14-års åldern och mina krökar låg på runt 30-40 grader. Jag opererades när jag var 18 år 2012 av Peter Ahlinder i Linköping och största kröken låg då på 57 grader.

Det kan vara så att osteopati fungerar bättre när krökarna är mindre, och att det i din sons fall kan vara "för sent". 60 grader är ändå en väldigt kraftig skolios. Men att prata och rådfråga med en osteopat är ju aldrig fel. 

Hur som helst så är alla skoliosläkare i Sverige duktiga på det de gör - jag är säker på att din sons operation kommer gå hur bra som helst :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Anna
2013-11-14 12:39
#12

Vill ni ha alternativa operationsmetoder skulle jag förresten rekommendera er att kika på främre operationer, som utförs främst i Linköping vad jag vet. Jag genomgick en sådan. Då går man inte in genom ryggen utan genom bröstkorgen/sidan, och stelopererar inte på riktigt samma sätt. Bl.a används bara ett stag istället för två, och man är mer mån om att ryggraden fortfarande ska bete sig som en normal ryggrad, dvs hantera tyngd och tryck på samma sätt som innan. Man opererar även ofta lite färre kotor vid en främre än en bakre op, vilket gör att man behåller lite mer rörlighet.

Vid bakre operationer är det stagen och skruvarna som bär all tyngd resten av livet - vid en främre operation är det fortfarande själva ryggraden som bär, så som det ska vara. Ryggen ska ju ändå hålla hela livet, och det finns få studier om vad som händer med en stelopererad ryggrad efter 50, 60, 70 år. 

Min kirurg berättade om sina studier och metoder innan min op och i mina öron lät det väldigt vettigt. Jag vill ha en rygg som håller. Nu fick jag aldrig direkt välja, jag tillhörde Linköpings sjukvård sedan innan, men jag är nöjd med den operation jag genomgick, även om den är tuffare och smärtsammare än en bakre. 

Sedan kan det absolut vara så att främre operationer inte passar alla, eller t.o.m inte är möjliga, beroende på krök och placering, men det kan ju vara värt att kolla upp.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[lchfnovis]
2013-11-15 09:17
#13

Tack Attlid, det är absolut en bra fråga att ta med vid nästa träff med Håkan.

Vi var på röntgen i tisdags, så vi får se hur fort det går innan vi får en ny kallelse.

Jag tror oxå att ostiopaten funkar bäst vi små krökar, men Gustaf som vår heter jobbar mycket med sonens diafragmamuskel för att hjälpa till inför och efter operationen, han sa redan vid första träffen att han inte skulle kunna påverka själva skoliosen för den var för stor, och då visste vi inte ens graderna, men det känns som att han verkligen kan sin sak.

Ja dyrt är det, och man får ingen hjälp av landstinget..väldigt dåligt när man får hjälp med både kiropraktor och naprapat, men Ostiopaten är faktiskt den enda där det krävs universitetsutbildning så det är lite märkligt kan jag tycka.

Men fördelen är om man som jag är egenföretagare, man får dra av ostiopati på företaget, då slipper man momsen. Så det kanske kan vara ett tips 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: