Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 2350 ggr
Lexlex
2013-10-31 14:07

Ont när jag andas in

Hej. Opererades för tre veckor sedan och det mesta verkar gå bra.

Har däremot lite problem att ta djupa andetag och förstår inte om det är pga lungorna eller bröstkorgen?

det gör lexom ont i vad jag tror är lungorna om jag andas in lite mer än en vanlig inandning och det tar typ stop, däremot gör det inte ont att andas ut.

Hur vet man när man har ett problem med lungorna? Kanske lite dum fråga men jag har ingen aning.

Annons:
Bellena
2013-10-31 17:51
#1

Jag vet inte om du hade lungdränage? Då kan man få lungsäcksinflammation. Det "bubblar" vätska när man andas, känns läskigt och kan göra ont.

Jag har ont vid djupandning och "suckar" ibland, verkar behöva mer luft…? Är det någon som känner igen sig?

(Opererades också för 3 veckor sedan)

Lexlex
2013-11-01 13:06
#2

#1 Ja det är precis så jag menar! ont vid djupandning och suckar.

Hade inga lungdränage, gjorde en posterior operation.

Men då är det kanske vanligt att känna så? kan tänka mig att lungorna måste vänja sig vid sin nya position kanske?

Bellena
2013-11-14 11:03
#3

Hur är det med andningen nu?

Jag suckar lite då och då varje dag fortfarande och det tar emot lite att andas djupt. Jag har läst om vad hyperventilation är och tycker att det stämmer på mig. När jag har ont så tenderar jag att andas ytligt, jag flåsar liksom, för att försöka undvika att få mer ont.

När man hyperventilerar får sjunker koldioxidhalten i blodet och ph-värdet höjs. Botmedlet verkar vara att lära sig att tänka på sin andning; att andas med magen och att utandningen ska vara dubbelt så lång som inandningen. Andas med stängd mun.

Jag vet inte om den smärta jag känner har med lungorna att göra utan är inne på att det mer beror på att jag efter operationen känner smärta runt omkring lungorna. Ja, förutom den här inflammationen som jag fick då.

Nu när jag är medveten hoppas jag kunna lära mig andas mer riktigt och slippa få syrebrist!

Ha det gott!

Lexlex
2013-11-15 19:16
#4

#3 Det tar fortfarande stop efter ett tag om jag försöker ta djupa andetag men det går betydligt bättre än innan! Innan hade jag svårt att gå upp för trappor utan att bli andfådd på en gång, nu går det lite bättre.

Tror det har hjälpt lite att jag börjat sjunga lite :P var riktigt svårt i början måste jag säga! Men jag tror det övade upp lungorna lite. Vet att många ofta får göra andningsövningar en gång i timmen efter operationen men det fick aldrig jag göra, detta kanske ersätter dem övningarna :P

Men verkar det iaf bli bättre med tiden för dig?

Upp till toppen
Annons: