Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 2614 ggr
Nippran
10/18/13, 8:07 AM

Vilken hjälp har ni fått?

Min son, 16 år, tränade Parkour förut och kom hem för ca 1 år sen och klagade över smärtor i höger sida. Vi trodde såklart på en sträckning.

Men den gav sig inte - och efter några månader fick vi tid hos en sjukgymnast, och när ungen tog av sig tröjan var han sned!

Vi fick därefter en läkartid - och han tyckte att en remiss till en ortoped var på sin plats, men sen har vi bollats mellan MR, UL, Ortoped, VC, skiktröntgen och skoliosröntgen på USÖ.

Nu har det konstaterats att Samuel har en 20 gr lutning på ryggen - och vi har en tid hos sjukgymnasten så han får träna upp resten av ryggen!

MEN… medicinen han måste äta är ju helt galen! Han har såååå ont!

24/7. Och jag känner att äta 665 mg Alvedon x2 + 400 mg Ibuprofen /gång x 3 gånger om dagen är ena rejäla mängder mediciner som en 16-åring inte borde behöva äta!!!

Ortopeden tycker inte att smärtan kommer från ryggen - och han tycker att Samuel är hyfsat rak! (!!!!)

Känner ni igen er?

Inget gehör? Slussas mellan olika avdelningar? mm mm

Hur gör man för att ungen ska få hjälp och få koncentrera sig på gymnasiet istället? :(

Orolig mamma, Annie

Annons:
Gasoline
10/18/13, 8:20 AM
#1

Tråkigt att det blivit så för din son! Ja, jag känner igen detta. Den enda hjälp mot snart jag fått är Alvedon samt sjukgymnast när jag var yngre. Alternativen hjälper inte nämnvärt. Men å andra sidan påstår de läkare jag pratat med att smärtan antingen är muskuliärt eller på påstår dom att jag inte bör ha ont då jag inte är sned i någon rörlig del, dvs att jag hittar på. Det är helt sant, doktorn menade på att eftersom jag är sned mellan skulderbladen där man inte är så rörlig så ska jag inte ha ont. Både mamma och jag vart jättearga när doktorn sa så! Men jag misstänker att det bara är att tjata på doktorerna, byta om dom inte lyssnar, tills man får den hjälp man behöver. Otroligt trist att det ska behöva vara såhär. Jag hoppas att det löser sig på bästa sätt för din son.

Lillhoffa
10/18/13, 8:54 PM
#2

Är det en konstaterad skolios eller en kotförskjutning som kommit av en enskild händelse? En skolios på 20 grader gör man ju inget annat åt än tränar upp stabilitet osv. Är det nåt annat som orsakat snedheten kanske det finns alternativ. Jag tycker inte medicineringen låter farligt hög under en period iaf, det kan vara värt att medicinera och samtidigt komma igång m uppbyggnadstränig för att sen trappa ner medeciner. Lycka till

sandrasoederlund
10/27/13, 12:39 PM
#3

Känner igen mig alldeles för mycket. Min skolios upptäcktes när jag var 13 år men min första operation blev inte av fören 3 år senare. Jag slussades mellan läkare till läkare, mellan sjukhus till sjukhus och den hjälp jag erbjöds var smärtstillande. Nu har jag gått på starkt smärtstillande i över 6 år och har rätt mycket problem med biverkningar osv…men utan värktabletterna orkar jag ju inte med vardagen. Nu söker jag och min familj hjälp utanför den sjukvård som erbjuds, då jag inte får någon hjälp där längre eftersom röntgenbilderna ser bra ut, vilket i deras öron betyder att jag inte har så ont…

Lexlex
10/31/13, 10:37 AM
#4

javisst, tror många av oss känner igen oss. Tyvärr säger nästan alla läkare att skolios inte gör ont, bullshit! det kan göra fruktansvärt ont! även när skoliosen är så svag som 20grader. visst, det kanske inte är skelettet som gör ont men det är skoliosen som orsakar smärtan.

Min skolios upptäcktes när jag var elva efter att jag börjat gråta av smärta efter att ha sprungit 60meter på idrotten i skolan oh jag hade då 20 grader.

Själv gick man på citodon och tramadol från 14-17 år.

Vad som hjälpte mig väldigt mycket var pilates, det aktiverar och tränar upp alla små mikromuskler i ryggen som vid annan träning inte kan tränas upp men även om din son inte vill träna just pilates så är det viktigt att han tränar något med rörlighet för att stärka ryggen och minska smärtan.

Bellena
10/31/13, 11:22 AM
#5

Hej!
Jag har ändrat min åsikt angående smärtlindring litegrann, men jag förstår precis hur du tänker kring all denna medicinering!

Nu utgår jag ifrån mig själv: Jag tror att om jag tar smärtstillande så kommer jag att undvika att kompensera och därmed snedställa kroppen alltför mycket. Annars kan det bli så att till slut har kroppen lärt sig att använda vissa muskler fel och andra muskler blir försvagade. En sjukgymnast kan förklara det här på ett bättre sätt.

Jag har blivit skickat till sjukgymnasten flera gånger genom åren, men har viftat undan det och tyckt att det är bättre att jag ägnar mig åt "riktig träning" istället!

Nu har jag tänkt om. Jag tänker absolut ge sjukgymnastiken en chans, med de där små små rörelserna som vänjer kroppen att använda musklerna rätt.

Om jag har förstått det rätt så kanske det inte finns något annat alternativ än smärtstillande och sjukgymnastik just nu för din son, han har kanske inte tillräcklig krök för korsett t ex.

Lycka till!

Nippran
1/19/14, 2:54 PM
#6

Vet ju eg ingenting - annat än att vi slussas än hit och än dit.

Samuel har fått övningar från sjukgymnasten - och nu av sjukgymnast nr 2 har han blivit ordinerad varma bad, uppvärmda riskuddar och punktträning på den punkten han känner av mitt i ryggen!

Jag skulle vara mer tillfreds med allt detta om jag visste VARFÖR vi ska göra allt detta - förstår ni? :/
Om de skulle säga att gör det här så underlättar det för dessa muskler eller ja… vad det nu kan vara - så javisst, självklart!
Men allt är ju så förbaskat svävande nu bara!

Och jag tycker att när värken slår till extra mkt nu, då gör den det med besked - så pass att han knappt tar sig hem på dagarna och måste ligga en stund när han kommit hem - så var det inte förut! :(

Tack för all feedback, hörrni! :)
Kramar på er! ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: