Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 3714 ggr
Bellena
2013-10-17 11:39

Nyopererad: Rakryggad vid 47 årsålder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag opererades i Umeå den 7 oktober och kom hem från sjukhuset igår. Allt har gått bra. Jag opererades lite färre kotor än tänkt, Th4-L1 vilket gör mig rörligare men framtiden får utvisa hur det går med smärtorna.

Jag mår bra och allt gick som det var tänkt (förutom att jag har lungsäcksinflammation men det går åt rätt håll, gör bara lite ont).

Bidrar med en bild. Vilken skillnad, va!

Annons:
Lillhoffa
2013-10-18 20:42
#1

Härligt att det gick bra, du har en tuff tid framför dig men med vilja kommer det gå bra. Jag fick också bägge lungsäckarna punkterade vid op, jobbigt men det går att komma tillbaka!

Bellena
2013-10-19 11:24
#2

Tack Lillhoffa! Det känns bra att kunna berätta för alla att det har gått bra hittills. Jag kommer att vara sjukskriven i tre månader och hoppas kunna återgå till jobbet sedan, men där är jag ännu inte i tanken. En dag i taget!

🙂

Lexlex
2013-10-31 13:58
#3

Hehe  Opererades samma dag :) och de opererade färre kotor än tänkt på mig med ^^

det blev t4-L2 för mig istället för ner till L4.

Hoppas det går bättre med dina lungor!

undrade hur du upptäckte att du har lungsäcksinflammation? Har nämnligen svårt att ta dupa andetag, och jag förstår inte om det är lungorna eller bröstkorgen som gör ont.

Bellena
2013-10-31 17:48
#4

#3 Var på återkoll av mina lungor idag och det såg bättre ut, hade mindre vätska jämfört med förra röntgen.

Jag hade ett lungdränage efter operationen (gjorde både främre och bakre fusion)vilket gjorde att lungsäcken irriterades och jag fick lungsäcksinflammation. Det upptäcktes på sjukhuset, läkaren lyssnade på lungan och sedan togs röntgen.

Jag har ont av att andas djupt och har hört flera som känt samma sak efter operationen.

Jag känner i alla fall att jag blir bättre och bättre så det går åt rätt håll :)

Lexlex
2013-11-01 14:21
#5

#4  va bra att du känner dig bättre iaf :)

Eftersom vi opererades samma dag så undrade jag hur du känner dig nu nästan 4 veckor post op? Förutom lungorna då, känns ryggen bra eller har du ont?

Själv har jag knappt ont i ryggen sen tre dagar ca, det bara drar lite mellan skuldrorna för axlarna och halsen vill hänga typ. Har däremot lite problem att sova, måste fortfarande stiga upp en eller två ggr om natten.

Har du problem med att hålla dig rak? Jag kan känna att det är svårt att låta bli att böja och vrida mig, måste ständigt tänka på att inte göra det.

förlåt om jag ställde för många frågor :P

Bellena
2013-11-01 16:23
#6

#5 Svarar gärna och ställer några frågor tillbaka…

Jag äter ju fortfarande morfin och trappar ned enligt ett schema. Jag har allra mest ont i min gamla puckel och krök, eller hur jag ska förklara. Det innebär alltså kring revbenen bak på höger sida.

Jag har väl ont lite överallt måste jag säga, muskler i magen och ryggen som drar och av de två ärren men allt blir bättre.

Jag sover på rygg - hela nätterna (peppar peppar)! I morse var det första gången jag somnade när jag låg på sidan. Kan du sova på rygg och sidan?

Angående problem med att hålla mig rak: Ja, jag tänker mig inte riktigt för ibland, men är duktig på att böja benen istället för att luta mig. Jag är ganska lång så det är bra att jag har bra benmuskler! ;)

En annan fråga till dig eller andra som vill svara: Jag har tappat känseln på vissa ställen (halva bröstet och övre delen av ryggen på höger sida). Har du märkt något sådant?

Jag har fått tillbaka känsel på vissa ställen efter operationen men alltså inte allt. Det stör mig inte jättemycket, men undrar ändå om det är vanligt att känseln aldrig kommer tillbaka eller att det tar åratal?

Annons:
Lexlex
2013-11-01 17:00
#7

#6  Oh ja det ville jag oxå fråga! Vet att det är vanligt att tappa känslen men vet inte om det alltid kommer tillbaka och hur lång tid det tar isåfall?

Jag gjjorde operationen bakifrån och har tappat känseln på övre halvan av ärret samt mellan skuldrorna. Det stör inte mig heller så mycket, bara det att det är som att jag har ett "kroniskt hårstrå" vid vänstra skulderbladet.. När jag har en tröja på mig som inte är tajt så är känslen så nedsatt att det kittlas och kliar som om jag har ett hårstrå där fast eg är det bara tröjan som nuddar..så kan bli liite galen ibland.

Sen har jag tappat känseln på revbenen under vänster bröst, dem sa att det är vanligt för jag legat på ett hårt bord i 8 timmar.. som om det bara var tillfälligt men inget har ändrats än så länge..

Jo när jag hukar mig så går det bra, körde jjäkligt många squats  hela sommaren så det klarade jag redan första veckan ;) problemet är när jag sitter som jag inte alltid tänker på att jag måste hålla lite svank.

Jag fick bara morfin första natten sen har jag varit helt utan smärtstillanden vilket jag tycker är lite sjukt men jag ser det positiva vilket är att jag är rätt pigg och redan efter en vecka var ute och gick rätt länge, kan gå i nästan 2 timmar innan jag blir trött i svanken.

Har oxå problem med min gamla puckel eller skulderbladet som jag säger men jag har hört att det är vanligt. Jag har lärt mig att undvika den smärtan genom att aldrig ligga på den sidan av kroppen och under dagen försöker jag hålla bak axlarna så att dem int bara hänger och drar i musklerna. Men undrar hur länge den smärtan håller i sig?

Ja jag sover på sidorna redan från andra dagen, det var min läkare som sa att jag skulle vända mig ofta men som sagt ligger jag aldrig på den sidan som min puckelskuldra är på :P Annars sover jag även på mage, tar då en kudde som jag ligger på och har huvudet utanför så jag inte får nackspärr… så under natten vaknar jag och gör om hela sängen med kuddar o täcken när jag ska vända på mig :P På rygg är det svårt att sova längre tider då skuldrorna gör ont efter ett tag men det går bättre och bättre iaf :)

Just d, glömde säga att det hjälper att gå om du har ont i magmuskler, det gjorde det iaf för mig. Vet inte om du försöker gå lite varje dag men jag har fått veta att det är bra om man kan komma upp i att gå 30-45min om dagen 5-6ggr/veckan.  Själv älskar jag att gå, visst det kan dra i ryggen men det mjukar upp alla muskler som gör ont känns det som :)

Bellena
2013-11-01 23:47
#8

Kan du promenera i 2 timmar redan?! Det är här jag riktigt känner tydligt att jag är dubbelt så gammal som du… ;) Morfinet gör mig naturligtvis enormt trött men jag är samtidigt tacksam för smärtlindringen.

Jag är ute och går små promenader, det har jag blivit instruerad av sjukgymnasten att göra. Så det fortsätter jag med!

Vill också korrigera mig; Jag vet inte om de gjorde både främre och bakre fusion, bara att de bearbetade kotorna framifrån för att de skulle bli friare och rörligare när sedan korrigeringen bakifrån skulle utföras.

[Thiah]
2013-11-02 10:12
#9

Jag tappade känseln på höften efter att ha legat på ett hårt bord under operationen. Det tog flera år innan det kom tillbaka. 

Sen förlorade jag lite känsel runt ärren just för att dom skärt av nerverna där. Men det kom tillbaka snabbare. 

Vad bra att det gått så fint för er båda 🙂

Bellena
2013-11-02 10:21
#10

#9 Tack för svar, Thiah! Det här med känseln kan alltså ta tid på sig.

[Thiah]
2013-11-02 10:31
#11

#10 Ja min höft tog rejält längre på sig. Helt plötsligt märkte jag bara att det inte kändes skumt att dra handen över. Då hade det vips försvunnit.

Lexlex
2013-11-02 13:05
#12

#11 va bra att det kom tillbaka iaf :) så hoppet finns!

Bellena
2013-11-02 16:15
#13

Lexlex: Inspirerad av dig gick jag en längre promenad idag och det gick ju bara bra tycker jag. Skönt att röra på sig!

🙂

Annons:
Lexlex
2013-11-03 09:44
#14

#13 vad roligt att du blev inspirerad :) skönt att höra att det gick bra oxå! ;)

Upp till toppen
Annons: