Annons:
Etikettkorsettbehandling
Läst 2672 ggr
[ElinTjej]
10/16/13, 7:14 PM

Hjälp

På måndag så ska jag få en bostonkorsett. Jag är väldigt spänd!!

Men dagen efter ska vi ha simmning?! Hur ska jag kunna va med när det inte finns nån som kan spänna??? Det är en sak jag undrar, och på jympan hur ska vi gö då? Ingen kan ju spänna liksom.. Kommer jag få skippa idrotten eller?? Något som jag undrar om Vääääldigt mycket <:( Svara så fort som möjligt!!

Annons:
caroline83
10/17/13, 9:02 AM
#1

Hej Elin! Förstår att du är spänd och nervös inför att få din korsett. Det kommer att gå bra ska du se! I början behöver man tid att vänja sig vid sin korsett och kanske inte klarar att använda den hela tiden. Att ha gympa kommer kanske vara påfrestande för kroppen till en början så du kanske gör bäst i att hoppa över den dom första veckorna. Ta en promenad istället! Kan du inte visa din idrottslärare hur korsetten ska spännas? Eller kanske en bra vän? Självklart vill man ju vara som "alla andra" när man har korsett och det kommer du att fixa när du har blivit van med korsetten! Jag önskar dig ett stort lycka till

caroline83
10/17/13, 9:03 AM
#2

Stora kramar till dig

[ElinTjej]
10/19/13, 3:01 PM
#3

Sen undar jag en sak till: Kommer man kunna spänna korsetten själv nån gång? C:?

luddan
10/19/13, 4:40 PM
#4

Ja det lär du dig snabbt.. Och använd den ordentligt även om det är jobbigt..

Tokyo
11/1/13, 5:01 PM
#5

Det kommer gå bra ska du se! I början kommer du inte kunna ha den hela dagen, utan endast ett par timmar. Fast nu kan jag ju inte dra alla över ett streck, men det var så min läkare sa att det skulle bli och så var det för mig också! 🙂

Nu har jag den ungefär 22 timmar per dygn, även om jag egentligen bara behöver ha den 20 timmar. Är det något speciellt, till exempel en högtid som julafton eller om man ska någonstans och ska klä upp sig lite, så brukar jag få slippa korsetten. 

#3 Ja, det kommer du. Det är superlätt när man har lärt sig! Och tro inte att det kommer ta flera dagar att lära sig, jag lärde mig på ca 10 minuter :) Det enda som kan vara svårt i början (dvs om du inte är väldigt stark haha) är att öppna den och få på själva korsetten på kroppen. Jag själv får ta en sida i taget, så jag "böjer" mig och tar först ena sidan av kroppen, sen andra. Jag vet ju inte hur det kommer vara för dig, alla är ju olika, men när jag tar på den kan jag typ "skrapa" kanterna mot kroppen vilket kan vara irriterande, det är ju inte särskilt skönt haha :) Dessutom kan det vara ansträngande för mina armar eftersom jag måste hålla dom bakom ryggen tills jag spänt klart, och otränad som man är får jag ont av all sorts träning haha 😞😃

Och en sak till, du kommer märka att du inte alls har lika mycket värk i ryggen som innan du fick korsett! Den stödjer ju upp ryggen vilket betyder att man inte alls behöver anstränga sig för att hålla upp den. Då får ryggen vila och jag själv upplever att smärtorna i ryggen jag haft tidigare försvinner när jag har på mig korsetten, vilket numera är hela tiden. 

Lycka till och hoppas operationen går bra!

[ElinTjej]
11/2/13, 10:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

JA nu har jag haft korsetten nästan 2 veckor och ett litet problem är att

ta på sig skorna själv och att ta på sig strumpor å byxor 😭

Men som tur är så får jag hjälp 😉 Jag har svårt att böja mig ner men 

om man går ner på knä å sen böjer man sig så går det ju fint🙂

Jag har prövat och spänna den själv men det är ju helt o möjligt 😕

Men det tar väll sig ett tag å lära sig….. Stackare som måste ha sånna 

hära flera år!! Jag har börjat så sår på magen för att jag har kliat så 

mycket där.. 😢  BUUHUUUU!!

Jag har tur som Kanske ska bli opererad i december-Januari men jag 

är inte 100% säker att det kommer bli då men jag tror det. Dålig bild 

på korsetten 😇

Hej Hej för den här gången 😉

Annons:
Tokyo
11/2/13, 3:02 PM
#7

#6 Jag fick min i Januari 2013 och ska förmodligen ha den till Mars 2014, jag förstår hur det känns! 

Har stora skavsår på båda sidorna av revbenen och dom lyckas jag aldrig få bort eftersom jag bara får ha av korsetten 4 timmar per dygn, och då hinner det ju inte läka.

Dessutom är min korsett för liten för mig, har kommit in mer i puberteten under den här tiden med korsetten och som du kanske vet växer de flesta tjejer mycket under puberteten, haha. 😃 På höfterna var korsetten hela 7 cm för liten eftersom jag växt så mycket! I Januari 2013 var jag ca 51 cm runt midjan men nu är jag typ 54 tror jag dom sa, så där har jag växt lite också. Därför får jag blåmärke liknande saker på höftbenen, eftersom mina är väldigt höga, utstickande och allmänt konstiga.. 😉

Juliasundstrom
11/4/13, 7:42 PM
#8

Det är bara att öva så kommer du snart att lära dig att spänna korsetten själv :) Får man bara in rätt teknik är det väldigt enkelt! :) Lycka till!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Upp till toppen
Annons: