Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 1704 ggr
[Proppan91]
9/17/13, 7:30 PM

Grad gränsen

Vad är grad gränsen för operation för icke Cp-skadade? Är Cp-skadad och gränsen där är 50 men tkr det låter mkt är det samma?

Annons:
Juliasundstrom
9/18/13, 11:24 PM
#1

Det är väldigt olika vilket sjukhus och läkare man går till, men vissa säger 40 och andra 50, men vanligtvis ca 45 grader :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

[Proppan91]
9/20/13, 9:07 PM
#2

#1 Jag var på Sahlgrenska min skolios är 30 grader men förutom den hade jag en väldigt fin rygg tydligen

Tokyo
9/22/13, 2:47 PM
#3

#1 Men om personen i fråga har ca 40-45 grader fast hen inte har problem med ryggen (dvs inte ont, kanske inte syns jättemycket heller), MÅSTE man göra operation bara för att man har en viss grad?

Sen om det är sannolikt att man inte ens har ont när man har såpass höga grader vet jag inte - förmodligen inte - men om?

Är väldigt nojig av mig, dock är jag inte ens i närheten av 45 eller 50 grader, och dessutom säger läkarna att jag absolut inte kommer behöva opereras (hur dom nu kan lova det?) osvosv. 

Lite off-topic när det gäller tråden kanske, men jag har fått reda på att jag ska ha korsetten ytterligare 6 månader istället för 4, eftersom jag bara fortsätter växa.. 😢

Juliasundstrom
9/24/13, 4:57 PM
#4

#3 Nej man behöver inte göra en operation om man absolut inte vill, men risken är att ryggen fortsätter att kröka sig vid 45-50 grader och då kan man få problem i framtiden. Men som sagt nej, man kan alltid tacka nej till en behandling eller operation om man inte vill :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Upp till toppen
Annons: