Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 2067 ggr
[ElinTjej]
2013-09-11 17:00

Tips?

Kan någon ge tips om vad jag ska göra för att inte ha ont i ryggen?

Jag har ca 60 graders skolios så det gör ganska ont..

Söker svar!

 Visste inte någon bra grupp så bara tog någon som kanske skulle kunna funka!

Annons:
skolios
2013-09-13 07:37
#1

Hej Elin!

Det är tråkig att du har så ont. Vad sa läkaren i Uppsala? Har du fått ngn träningsprogram eller smärtstillande i väntan på operation. Som jag skrev innan, min dotter Alexandra är lika gammal som du och hon opererades för sin 67 grader skolios i maj. Innan operationen hade hon också ont visa dagar men inte so mycket. Nu efter operationen mår hon som alla andra, har inte alls ont och hon märker inte någon nämnvärt  stelhet. Hon cyklar, simma, dansar relativt obegränsad.

Hoppas att det löser sig snabbt för dig också. Man skall ju inte lida av sin skolios i dagens läge. Det finns mycket hjälp att få. Har förstått att du kommer att få korsett fram till operationen och det tror jag kommer att hjälpa dig mycket med smärtorna också. Det kan mycket väl vara så att man  fel belastar ryggmusklerna och då brukar korsetten stabilisera det.

Lycka till Elin!

Hälsningar

Alexandras mamma

Tokyo
2013-09-22 15:01
#2

Eftersom du har med än dubbelt så många grader än vad jag har så vet jag inte om detta funkar för dig, men trots att jag bara har ca 26-29 grader kan jag ibland få väldigt ont. För mig hjälper det att simma! 

Brukar åka till badhuset (eller simma i sjön på somrarna) och simma några längder där vilket - enligt min ortoped - ska vara riktigt bra för ryggmusklerna och om man, som jag, har bostonkorsett så räknas tiden man är i vattnet som "korsett-tid", alltså räknas det som om jag har på mig min korsett när jag är i vattnet.

Men som sagt, har inte en blekaste aning om hur detta funkar för dig då du har grövre skolios än vad jag har, man kan ju alltid testa. 🙂

Styrkekramar till dig Elin! Hoppas operationen och tiden innan op. kommer gå bra! 🌺

Kram

/Emilia

Lexlex
2013-11-05 13:06
#3

Hej :) Hade också 60 graders skolios innan min operation för fyra veckor sedan och jag hade ständigt ont varje dag hela dagen. Vad som hjlpte mig var att köra lite pilates, det sätter igång blodcirkulationen ordentligt i hela kroppen, i alla muskler och eftråt var jag en helt annan människa. Jag rackomenderar ofta pilates till skoliosare även för att det stärker vissa mikromuskler i ryggen som bevisats inte går att träna på annat sätt men jag tror det viktiga är att du väljer en "sport" där man tränar rörlighet.

Upp till toppen
Annons: