Annons:
Etikettpresentationer
Läst 3343 ggr
Katten_
2013-08-12 15:17

ny och förvirrad

hej hej jo är ny här.. osv, umm är 13 år, tjej fick reda på att jag har skolios igår, och kröken är inte stor 'än' och inget S. Nattkorsett låter bättre än bostonkorsett, eller? Ingen operation tror jag. Har läkartid & en tid hos en napropat på fredag jo vet inte vad jag ska säga bara att jag kommer vara här ofta :)

/Christel & kaninerna! Glad

Annons:
CamillaS
2013-08-12 19:21
#1

Hej och varmt välkommen hit!
Hmm inget roligt besked du har fått. Men vi är iaf många här inne som sitter på mycket erfarenhet av både lindriga och grava skolioser så undrar du något så är det bara att fråga. :)
Ja, jag skulle själv hellre ta en natt korsett än en bostonkorsett som ska vara på minst 20 timmar om dygnet. Nattkorsetten behöver man bara ha på natten.
Jag hade själv en bostonkorsett och ja jag vantrivdes i den så jag fuskade väldigt mycket med min. Vilket såklart inte var bra då jag tillslut blev opererad istället. Men skönt iaf att din skolios inte är så stor. Håller tummarna för dig att den inte blir större heller. :)

Katten_
2013-08-13 00:49
#2

nej inget roligt besked (: jag har läst lite om grader på kröken osv, som jag inte riktigt förstår helt, att det är över 50 ska man operera? Eller? Jo som sagt är helt ny och förstår inte så mycket än. Nej man ser nästan inget och jag är står rakt. Bara ett litet c kan man kanske kalla de, om ens det, nästan vid svanskotan, lite högre kanske. Jo jag har hört att många inte gillar bostonkorsetten så mycket :) Nattkorsett låter då bra.. Men hör också att de sitter väldigt tight?:o Jo hoppas på samma, att den inte blir större än såhär!

/Christel & kaninerna! Glad

Katten_
2013-08-13 00:50
#3

står rakt * inte bra att skriva på mobilen här :))

/Christel & kaninerna! Glad

sanpire
2013-08-14 16:26
#4

fick också reda på min skolios när jag var i din ålder, fick min bostonkorsett när jag var 14. Finns om du vill prata :)

CamillaS
2013-08-14 17:07
#5

#2 Läkarna ser lite olika på saken har jag märkt. Men generellt sätt så kan man säga att gränsen för operation går vid 45 grader. Men som sagt, det beror på vart krökarna sitter och hur olika läkare bedömer läget.

Katten_
2013-08-14 23:14
#6

#4 ja, åh låter jobbigt :/ & tack :D

/Christel & kaninerna! Glad

Annons:
Katten_
2013-08-14 23:15
#7

#5 får väl se vad läkaren säger då, låter som jag måste läsa på lite!

/Christel & kaninerna! Glad

Tokyo
2013-08-15 18:21
#8

Välkommen :)

Har också skolios (obviously?) och är 12 år. 😃

Har bostonkorsett och det är verkligen inget du vill råka ut för, den har verkligen förstört massor för mig, får sår på sidorna av revbenen etc. 😐 Dock tycker jag det är bekvämt att sova med den (det vill säga när den inte är mer spänd än vanligt, för då kan jag knappt andas haha) så jag skulle faktiskt inte ha så mycket emot en nattkorsett.

Blir förhoppningsvis av med den om ca 6 månader, ska ha den ett år 🙂

Hur många grader har du? Eller vet du inte det? Jag har iallafall ungefär 26 grader (om det inte har blivit värre) så jag hoppas verkligen att jag slipper operation! 😞 Är sååå rädd för att jag ska behöva operera mig.

Katten_
2013-08-15 20:58
#9

Haha ;) Jo bostonkorsett låter ju inte som någon man hoppas på.. Verkar sjukt jobbigt! Hoppas du får av dig korsetten så snabbt som möjligt då! Och nej har inte fått veta hur många grader än :/ Rädd för att det är många grader osv.. Har inget S dock, som jag sa. Ush nej operation låter läskigt :/ är också rädd för att operera mig, har aldrig gillat operationer av något slag, som blindtarms operation.. Hoppas din skolios inte blir värre i alla fall! :)

/Christel & kaninerna! Glad

Tokyo
2013-08-15 21:47
#10

#9 Tack, och hoppas din grad är såpass liten så du slipper någon slags korsett och att den inte förvärras med åren! :)

Styrkekramar! ❤️

[Thiah]
2013-08-18 17:54
#11

#8 Tokyo, du ska inte behöva få sår av din korsett. Jag själv fick gå flera gånger och fylla på med mjuk fyllning över kanter för att det inte skulle skava.

Tokyo
2013-08-18 18:09
#12

#11 Läkaren sa ju att det var normalt med röda "fläckar", men i och för sig sa hon ingenting om sår.

Ska ändå dit nån gång i höst, så får väl ta upp det då. 😊

[Thiah]
2013-08-19 11:31
#13

Jag sprang massor till ett ställe där man fixade proteser och korsetter. Var säkert där varannan månad ibland. Bara för att sätta dit mera vadd..

Annons:
Upp till toppen
Annons: