Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 1942 ggr
Neoos
2013-08-10 14:16

Ont i rygg efter lyft

Jag blev stel opererad i större delen av ryggen för ca 1½ år sedan. Efter operationen så har jag kunnat gjort tunga lyft utan problem, men för några dagar sedan så gjorde jag ett lyft och jag kände hur det stack till i bröstryggen. Efter det så har ryggen bara blivit värre och nu så kan jag knappt anstränga min högra arm för då gör det hemskt ont i ryggen, det blir typ som en stickande smärta. Vill gärna snacka med en läkare men nu när det är helg så går det ju inte. Har ni som blivit stel opererade fått såhär någon gång? kan något ha pajjat i min rygg nu eller är det bara någon muskel som tagit stryk?

Annons:
sandrasoederlund
2013-08-16 14:00
#1

Låter verkligen inte roligt!!

Men jag kan tyvärr inte svara på det, för jag har haft problem med tunga lyft hela tiden. Då jag lyft mycket någon dag så är det ett rent helvete att gå och lägga sig på kvällen. Då känns det som att revbenen ska sprängas bort när jag andas!

Hoppas att det blir bättre!

Kram

Juliasundstrom
2013-08-16 21:21
#2

Kan vara en muskel men jag tycker absolut att du ska kolla upp det om smärtan inte går över! Så ska du absolut inte ha det! Har du hunnit prata med din läkare än eller hur har det gått? :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

[Thiah]
2013-08-18 17:51
#3

Hoppas det snart går över för dig och att du fått träffa läkare. 

Sen borde alla skoliospatienter se upp med lyftandet, jo det kan fungera för tillfället och kännas bra men tänk på att ryggen ska hålla hela livet. Lyft med benen istället för med ryggen 🙂

Neoos
2013-08-18 18:32
#4

Jag måste ha remiss för att få träffa en ryggläkare här i min stad, så på måndag ska jag till vårdcentralen och skaffa en remiss. Tycker det är otroligt dåligt att jag som blivit stelopererad måste ha en remiss för att få träffa en ryggläkare, jag kanske kan ha något allvarligt fel på min rygg som man ska åtgärda så fort som möjligt (fast förmodligen inte, men man vet ju aldrig).

Jag minns när min skolios upptäcktes, då fick jag vänta 3 mån på rygg röntgen efter jag hade fått min remiss, så jag vet att sånt där kan ta ett tag.

#3 Ja jag brukar vara väldigt försiktig och ergonomisk när jag lyfter, men har märkt att det gått så bra när jag lyft tunga lyft så det har blivit så att man blivit lite oförsiktig ibland. Jag skulle bära upp en ca 5kg tung dammsugare för en trappa, så jag tog dammsugar munstycket i ena handen och dammsugaren i andra och gick upp för trappen, vilket ledde till en väldig ojämn belastning i ryggen 😮

Upp till toppen
Annons: