Annons:
Etikettpresentationer
Läst 4691 ggr
Tokyo
2013-08-04 15:48

Hej! :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har skrivit en del här förut, men kom på att en presentation kanske skulle vara bra. Egentligen vill jag bara skriva av mig. Usch.

Jag heter Emilia, är 12 år och har en krök på 26 grader. Eller iallafall sist vi röntgade, känner på mig att den kanske blivit snäppet sämre nu, eftersom jag tar av min bostonkorsett ibland. Vila måste jag ju få göra, speciellt nu i sommar.

Jag har som sagt en bostonkorsett, fick den 30 Januari 2013, ska ha den i ett år. Har alltså haft den nästan halva tiden. Hatar den mer än allt annat, som är förståeligt.

Ska ha den 20 timmar om dygnet, dock har jag den ungefär 22 eller iallafall 21 timmar om dygnet, bara ifall att. Ibland har jag bara av den 30 minuter på ett dygn, är ganska stolt 😊

Att sitta stilla på en stol i skolan hela dagen är ett rent h*lvete. Blir så irriterad på alla som klagar på att skolan är tråkig osv, dom har iallafall inte ont dag in och dag ut. Blir också irriterad på såna som klagar på lite huvudvärk eller att dom slog i sin tå, det finns vissa som har det värre faktiskt 😢

Självklart finns det ju folk som har det mycket värre än mig, krig etc. Men det är inte så lätt att tänka så hela tiden när alla andra som man ser varje dag är så j*vla lyckliga och beter sig som om allt är frid och fröjd. Blir så arg. Och ledsen.

Iallafall, såhär ser min röntgenbild ut (tagen i december):

Annons:
naddo2
2013-08-07 19:23
#1

Samma här :)! Jag fick också min dagkorsett i Januari 2013 och har använt det jätte flitigt! Men under sommaren (speciellt på varma sommardagar) så har det var ett rent madröm!! Ska nu i höst (nästa vecka) börja 7:an = ny skola!Är otroligt nervös! Men tror nog att det kommer gå bra! 

Om jag har tur så slipper jag den också i Januar 2014. Vi får hålla tummarna för oss båda ;)!  

Kram///Nadja

Tokyo
2013-08-07 19:33
#2

#1 SOULMATE! 😂

Hur många grader har du? 

Hoppas vi båda slipper den i januari, fyf*n vad grymt det kommer bli isåfall! Man kan klä sig hur man vill, göra vad man vill och ANDAS om man känner för det också. 😃

naddo2
2013-08-07 19:45
#3

Jag har 44 grader i övre ryggen, och 39 grader i nedre ryggen!

Aa, precis!! De här med kläder och andningen har varit bland det värsta med hela saken!

Och så väntar jag på att få äta hur mycket jag vill, utan att de börjar tynga en korsett i magen!!

Tokyo
2013-08-07 20:49
#4

#3 Ja, äta utan att känna att man nästan spyr kommer vara helt AWESOME! :D

Hoppas det går bra för dig, egentligen tror jag att jag har två krökar men ingen har nånsin sagt hur mycket jag har i övre. 😮

naddo2
2013-08-08 09:33
#5

Haha, precis :D! 

Konstigt att ingen har nämnt om den övre? 

Men lycka till i fortsättningen med korsetten ;)!

Tokyo
2013-08-08 16:12
#6

#5 Japp, jättekonstigt 😮

Styrkekramar 🤗

Annons:
[Thiah]
2013-08-18 18:01
#7

När jag fick min bostonkorsett låg jag runt 40 grader. Jag grät och hatade den från första stund. Den gjorde ont, skavde och var allmänt bökig.   Den gjorde tyvärr ingenting för min skolios så jag gick igenom detta i onödan under ett helt år. 

Jag vet absolut hur det känns att vilja slippa korsetten ibland och man säger ju att man kan ha bort den 4 timmar per dygn utan problem. Så fuska du ibland om det får själen att må bättre.

Tokyo
2013-08-18 18:08
#8

#7 Tack för dina uppmuntrande ord. :)

Tror du att det skulle vara någon fara om jag sket i korsetten första dagen i skolan? Jag ska nämligen börja en ny skola och är lite osäker. Dessutom ska jag gå till en restaurang efter skolan med en kompis, och jag kommer inte kunna äta någonting om jag har den på.

Om mina föräldrar går med på det alltså, det är ju inte så att skoliosen ökar med 20 grader för att jag har av den typ 7 timmar på ett dygn istället för 4?

[Thiah]
2013-08-19 11:25
#9

du kan alltid prata med dina föräldrar om det. Jag är absolut ingen doktor och kan ju bara berätta hur jag gjorde. Jag hade bort min korsett ganska mycket vilket jag inte rekomenderar men om du någon enstaka gång tar bort den under dagtid så har jag svårt att se att det skulle skada. bara det inte blir ofta.

Tokyo
2013-08-19 14:22
#10

#9 Dom sa att jag fick :) Är bara väldigt nervös för första skoldagen och skulle helst vilja andas just den dagen. 😇

Brukar i princip aldrig fuska, har vanligtvis bara av den ca 2 timmar per dygn. Och eftersom doktorn sa att jag fick ha av den varje dag och bara använda den på natten när vi var på solsemester i maj så tror jag inte det skulle göra något att ha av den 3 timmar mer än jag får en dag. Det är väl inte hela världen? 😮

Eftersom hon sa så antar jag att hon inte tycker min krök är så överdrivet stor och om hon var rädd att jag skulle behöva opereras skulle hon nog aldrig säga så över huvud taget. Hoppas jag. 😮

sanpire
2013-08-19 23:30
#11

åh min rygg ser nästan precis ut som din haha!
känner igen det där att folk klagar, kompisarna klagade över deras tandställningar medans man själv var instängd i plast och klagade inte om det. Jag tror inte andra människor förstår hur bra dom har det med deras huvudvärk eller tandställning…

Tokyo
2013-08-20 16:45
#12

#11 Precis så känns det! Dom är för otacksamma tycker jag. Dom borde ta vara på livet när dom ändå kan. Men när jag sedan blir av med Pierre (som jag kallar min korsett) så kommer jag njuta av att för det första kunna andas, äta och att ens kunna sitta på en helt vanlig stol utan att få skitont och typ bryta alla ben i kroppen. 😮

Det vill säga om jag slipper operation, vill inte hoppas för mycket på att jag slipper (eftersom skoliosen knappt syns framifrån t.ex så intalade jag mig i början av korsettbehandlingen att det är "omöjligt" att jag skulle behöva opereras osv. Dock får jag riktigt ont i ryggen ca 10 minuter efter jag tagit av korsetten för att vila, men en gång testade jag att ha av den ca 4 timmar i rad och efter kanske 2 timmar hade jag inte ont alls längre, så när jag aldrig ska ha den mer hoppas jag att det inte kommer vara några problem) IFALL jag skulle behöva operation ändå, om skoliosen fortsätter att öka t.ex. 

På röntgenbilden ser den (i mina ögon) värre ut än den "känns", if that makes any sense at all? 😃 Den ser också värre ut på röntgenbilden än när jag kollar på ryggen utan korsetten - imo.

Upp till toppen
Annons: