Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 2198 ggr
robstar
7/17/13, 1:55 AM

6 år efter Skoliosoperation

Tjena!

Jag opererades för 6 år sen nu. Våren 2007. Jag hade 70 graders krök så fanns inga andra alternativ. Har 2 stag på varje sida och 18 skruvar i ryggen. Aja till saken nu då, är det bara jag som haft problem med nacken efter? Kan få riktigt ont ibland och bli stel.. Kontaktade dom på Huddige, där jag opererade mig och berättade det. Fick komma dit och röntga mig igen och allt såg bra ut. Fick utskrivet smärtstillande som jag skulle prova ta under en tid . lättare sagt än gjort, jag börja knapra dom som godis varje dag under hela förr förra hösten. Kände att det blev för mycket så dom på Huddinge tog kontakt med en sjukgymnast som jag gick till, fick lite olika övningar med mig hem som jag skulle göra. Det hjälpte lite grann faktiskt och nu har jag kommit igång ordentligt på gymmet med. Riktigt skönt faktiskt.. Nu går jag och oroar mig över att min rygg blivit sned igen istället. Visst, helt rak blev den ju inte efter operationen heller. Min pappa säger att det är nojor jag har bara och att det ser precis ut som vanligt men att jag ska kontakta läkaren igen om jag känner för det. Jobbigt psykiskt att gå runt och tänka på det där alltså.

Känner ni igen er nåt i det här eller? 

Ursäkta om jag skrev lite rörigt

=)

Annons:
Wintsu
7/17/13, 11:33 AM
#1

Opererades också 2007 och hade två krökar som var runt 59 och 54. Är stelopererad i översta kröken som nu är 25-30 och samma sak med den nedersta. 

Fick ont i ryggen för drygt två år sedan, vid skulderbladet där min "rotationspuckel" är. Gick till läkaren som röntgade men inte hittade något. Fick då börja hos sjukgymnasten som gav mig lite pilates-övningar som jag inte tyckte gjorde någon skillnad, eller ja, gick inte lika fort som jag ville det för hade fortfarande ont i ryggen.

Struntade i dessa övningar och började på gymmet och körde som vanligt där. Nu kör jag både squats och marklyft och lyfter väldigt tungt och kan nog säga att min rygg har inte mått såhär bra som nu. Har ingen värk i ryggen längre. Ibland känner jag av ont i ländryggen men det går över så fort jag stretchat efter gympasset. Snarare får jag ont i om jag inte gymmar. Nojade också i början om att den nedersta kröken skulle bli snedare för att jag lyfter tungt men har inte märkt något alls. Det enda jag har märkt är att jag har nu muskler som håller upp ryggen. 
Är också rätt stel i nacken (ser ut som att jag har värsta nackmuskler på grund av det) och får ont just för att jag är så stel. Borde gå på massage men är så förbannat dyrt så får se vad jag gör. Är inte precis något jag tänker på varje dag.

Jag känner igen det där nojandet och jag tror inte man blir av med den. I början när jag började gymma så var inte kroppen van vid ansträngning (var inte precis aktiv förutom löpning och promenader) och jag hade ont i ryggen hela tiden. Ville sluta gymma flera gånger men förstod att man lär få ont i vilket fall som ändå så jag fortsatte att gymma och nu klarar jag av mycket mer utan att få ont i ryggen.

Upp till toppen
Annons: