Annons:
Etikettkorsettbehandling
Läst 5853 ggr
Bleus
6/26/13, 9:18 PM

Kan inte leva med den.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Jag är en tjej på 14 år och skolios. Min rygg har 2 skruvar varav den ena är 42 grader. Jag har fått en bostonkorsett och jag hatar den av hela mitt hjärta och hoppas mest på att den går sönder. Jag vill ju heller inte steloperera mig eftersom jag har egen häst. Jag haft den i 2-3 veckor men har inte börjat använda den fullt ut, utan mest i 2-3 timmar. Jag får så ont i ryggen av den att jag gråter igenom timmarna. Jag ska ju sova i den också vilken är helt j-vla omöjligt. Jag somnar men vaknar efter 1 timme helt genomsvettig. 
Hjälp mig hur ska jag kunna leva med den? Alla sägar att man vänjer sig men jag har svårt att tro det! :(

Annons:
Lillhoffa
6/26/13, 11:36 PM
#1

Hej, jag tycker ändå du ska diskutera operation med läkarna. Rida kommer du kunna göra även efter en steloperation. Jag vägrade operera mig i tonåren men det ångrade jag nu som vuxen då jag blev tvungen att göra det istället och det är tuffare med återhämtning och läkning som vuxen.. Lycka till

Bleus
6/27/13, 2:19 AM
#2

#1 Dem sa att jag inte kommer att kunna hoppa osv som jag vill vilket är synd. Jag ska försöka kämpa på med korsetten! :)

sandrasoederlund
6/27/13, 9:42 AM
#3

Jag vet ju inte hur det är jag men jag kan bara säga att jag skulle gjort precis vad som helst för att sluppit steloperera mig och hade hundra gånger hellre valt en korsett. Men för mig var det för sent. Men kämpa på!! Om din rygg blir bra av det i slutändan, är det värt det! :)

[ElinTjej]
6/27/13, 10:18 AM
#4

Har du testat natt korsett??

skolios
6/27/13, 4:28 PM
#5

Hej! Jag har tyvärr inte ngn erfarenhet av korsett . När min dotters skolios upptäcktes i oktober förra året hade hon redan 54 gr så det blev aldrig aktuell med korsett utan man bestämde sig för operation. Hon blev opererad för exakt 4 v sedan och före operation hade hennes skolios progredierat till 67 gr.

Försök att kämpa på med korsettet åtminstone tills nästa återbesök du har hos ryggkirurgen. Visar det sig att skoliosen inte vuxit mer och du har vant dig med korsetten kommer du då att känna stark motivation att fortsätta med korsetten. Däremot, visar det sig att skoliosen blir sämre då vet du att korsetten inte hjälper och då är det ju nästa steg operation. Jag vet att ordet steloperation kan verka avskrämmande men jag kan bara berätta från min dotters erfarenhet, att det inte är så som det låter. Som sagt hon blev opererad för 4 v sedan, är 10 år gammal , och hon märker inte några stora begränsningar , i alla fall inte av betydelse för hennes vårdag. Visst hon är inte lika smidigt som tidigare men man anpassar sig så himla fort och hittar andra sätt att kompensera så det är knappt synbar för ngn annan . När det gäller ridning har jag förstått, och läst andras inlägg, att man kan visst rida trots steloperationen men kanske tidigast efter ca 1 år när skelettet har läkt fullt ut.

När det gäller korsett har jag också hört att man vänjer sig vid det och hoppas att du gör det också. Tänk på att det är det bästa du kan göra för din rygg i nuläget. Med facit i handen, hade jag önskat att min dotter fått korsett under de månaderna hon väntade på operation, så att inte hennes skolios hunnit växa så mycket. Man blir ju inte spikrak med operation heller utan man korrigerar ryggen så gått det går men viss snedhet kvarstår ändå. Önskar dig Lycka till!

hälsningar

Alexandras mamma

[Thiah]
6/27/13, 8:03 PM
#6

Hej Bleus!

Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Ska jag börja med att berätta att jag  för 17 år sedan nästan var du?  Jag red, skötte stallet, spelade basket och sen, helt plötsligt i min värld, så skulle jag ha korsett.  Jag skulle ha en plastkorsett i 23 timmar om dygnet.  Det gickt månader innnan jag förstod att min plågoande hette bostonkorsett.  Den tryckte, skavde, gjorde ont. Jag och pappa gick flera gånger till en karl som satte skumgummi på skavande kanter och försökte göra det bättre. Jag grät så fort den kom på och pappa/mamma kunde aldrig dra åt så mycket som behövdes. Över ett år senare fick vi reda på att korsetten inte hjälpte (på grund av mina krökars ställen men jag hade även fuskat massor)  så det blev operation ändå.  

Jag har ridit och hoppat efter operationen utan större problem. Mitt säte var jag tvungen att justera men förutom det så var jag lika mycket ryttare som innan. Jag har dock aldrig gillat att hoppa värst mycket men de får gånger jag gjort det så har inte steloperationen varit problemet. 😉

Jag har tyvärr inga tips på hur man vänjer sig med en korsett då jag aldrig vande mig. Jag hatade min och skulle gladeligen tagit en steloperation från första början istället. (Eftersom jag ändå blev tvungen att opereras. Finns ju dom som slipper operation med korsetten)

Annons:
[ElinTjej]
6/28/13, 5:42 AM
#7

jag är glad över att jag har en natt korsett. måste vara sjukt jobbigt med en boston!

krisod_76
6/30/13, 2:40 PM
#8

Hej!

Jag vet tjejer som hoppar med stelopererad rygg & det verkar ju fungera. :)

Det tog en väldig tid för mig att vänja mig vid korsetten. Jag vaknade många mornar av att jag knäppt upp den i sömnen för smärtorna var obeskrivliga… Men när jag väl kommit in i det spelade jag fotboll & gjorde allt med den.

Kämpa på!!

Jennyferv
7/24/13, 9:22 AM
#9

Hej hej!

Jag känner så väl igen mig! Jag hade korsett i 1,5 år (23h/dygn) innan vi gav upp och opererade istället. Jag opererades 2005, så det är ett tag sen nu.. Men kämpa på med korsetten! Jag vet att den sitter obekvämt, gör det svårt att ha vanliga kläder och allmänt är hemsk, men om det går att undvika operation så är det nog bra.. Du kanske kan försöka med att ta en alvedon innan du ska sova, så att du slappnar av lite?

Lycka till och kämpa på!

Tokyo
8/4/13, 3:03 PM
#10

Har också bostonkorsett, har haft den ca halva tiden (ska ha den i ett år), och min krök var sist vi kollade typ 26 grader. Antar att den blivit värre då jag har av den lite på dagarna också. Är 12 år om du undrar.

Jag gör vad som helst för att slippa operera mig, sen jag var liten har jag alltid varit rädd för att operera mig (inte för just skolios, då hade jag inte ens det, men operera mig över huvud taget liksom). Det är min "största rädsla". 

Det är såklart olika från person till person, men jag kunde både sova med den och ha den ungefär 18 timmar per dygn efter 3 veckor. Hur många timmar per dygn ska du ha din? Jag ska ha min minst 20 timmar om dygnet, men har den oftast 22 timmar per dygn, ifall att liksom, haha. Får så dåligt samvete när jag inte har den på mig om du fattar vad jag menar.

Nu blev texten väldigt rörig, men jag vet hur det känns. Kämpar fortfarande med min. Vet ingenting om det där med ridning då jag själv inte rider eller läst någonting om sånt, men eftersom andra säger att det funkar så tror jag väl på det jag också. 😊

Eftersom jag får ont i ryggen ca 1 till 1,5 timme efter jag tagit av korsetten för att vila så är det nästan skönt att få på den igen sen. Nästan. Dock är ryggsmärtorna jag har liiiite bättre än att ha sår på sidorna av överkroppen. Suck…

Som sagt, alla är ju olika, men när jag sover med den har jag knappt problem alls längre. Jag sover ju, så jag känner knappt nånting. Får nästan ont av att ligga i sängen utan korsetten på faktiskt, tro det eller ej. Det är ju egentligen inte bra, när jag väl slipper korsetten för gott? Det går nog bort hoppas jag, haha. Dock har det hänt att jag, som #8 skriver, knäppt upp korsetten i sömnen och sedan vaknat upp och varit förvånad över att jag inte har ont, haha. 

Kämpa på, hur har det gått nu förresten? Tråden är ju lite mer än en månad gammal.

Upp till toppen
Annons: