Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 3156 ggr
skolios
2013-06-18 21:42

Efter operation

Hej igen! Jag har skrivit tidigare om min snart 11 åriga dotter som operaredes för sin skolios för 3 veckor sedan. I början var det ganska kämpigt med smärtorna men det ca 2 veckor efter operationen har vi kunnat trappa ner morfinet. Hon har den kvar men mindre än hälften av dosen hon skrevs hem från sjukhuset. Hon är pigg nu och ganska aktiv. När hon har ngn kompis hemma kan hon vara uppe minst 4-5 timmar (sittandes i soffa/ stol eller gående) utan att behöva lägga sig i sången. Det är vi förstås mycket glada över. Det hela kändes så svart och jobbig för bara 2 veckor sedan men det har vänt otroligt snabbt.  Vi har dock ett stort bekymmer kvar som jag vill fråga er om ni också upplevt ngt liknande. Innan operation var hon förstås sned och hennes vä axel hängde. Hennes krok var 67 gr före operationen. Vet inte riktigt hur mycket det är nu men tippar på ca 20 gr. Problemet är att hon nu , efter operationen ,är lika sned om inte snedare fast åt andra hållet. Det vill säga hö axel hänger, vä axel sticker ut och hö höft/bäckenregion är mycket proeminent . Hennes överkropp liknar nästan en " C" bokstav. Trots att jag påpekade detta redan på sjukhus har jag bara fått lugnande besked om att det hela skulle bero på musklerna som ännu inte anpassat sig till " den nya ryggraden". Hur har det gått för er som blivit opererade? Har ni också upplevt att kroppen har fortfarande varit sned efter operationen? Blir det verkligen bättre med tiden och kanske träning? Ni förstår, vi har alla gått igenom en extremt jobbig period i hopp att vår dotter blir rakare och får ett normalt liv men just nu känns det inte ok.

Uppskattar verkligen era svar!

Hälsningar

Orolig mamma

Annons:
Juliasundstrom
2013-06-18 23:48
#1

Jobbigt att det blivit så snett efter op! Jag blev själv sned åt andra hållet efter op men inte så mycket att det syns speciellt mycket. Tror att jag tänker på det mer själv än vad andra gör. Jag tror själv att det kanske kan ha något att göra med formen på revbenen i och med att dom på ena sidan är mer utsträckta. Då blir det automatiskt att den sidan sticker ut mer än den andra i och med att revbenen är längre där. Det är min egna teori så vet inte om det stämmer över huvud taget men haha :) Sen finns det nog mycket annat bakom också men jag hoppas att sjukgymnasten har rätt i ert fall :)
Lycka till med allt!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

PontusLP
2013-06-19 00:15
#2

Jag opererades för en vecka sedan och jag tror att det blir bättre med tiden, men vet inte hur mycket bättre. Själv tänker jag mycket på min hållning när jag sitter och promenerar. Min ena nackmuskel sträcker mer än den andra (och såklart ALLA ryggmuskler) vilket gör att jag har en sned nacke. Men som sagt jag jobbar för att vara så rak som möjlig. Så mitt råd är att om hon inte har alldeles för ont så kan hon försöka tänka på sin hållning. Min sjukgymnast och läkare sa även på sjukhuset att muskulaturen det blir bättre med tiden. Tänk dig att din dotter vuxit upp med ryggen krökt på ett speciellt sett där musklerna formas efter ryggraden och att hon sedan får en så oerhört rakare ryggrad gör att muskulaturen spänner hej vilt efter operationen. Ett tips, prata med en sjukgymnast.

Bellena
2013-10-20 11:09
#3

Hej!

Jag opererades för två veckor sedan. När jag ser mig framifrån i spegeln ser jag mycket sned ut nu - fast åt andra hållet! Min högra axel är mycket längre ned. Jag hade ju både en rejäl krök i bröstryggen och en roterad ryggrad tidigare. Detta har korrigerats nu. Eftersom jag gått med min deformerade ryggrad i minst 35 år så tänker jag att mina muskler har anpassats till den kroppen och att jag t ex kompenserat nackvinkeln åt höger vilket nu gör att jag blir sned. 

Jag blev lite bekymrad när jag såg detta men hoppas att jag kan bli bättre med hjälp av rätt muskelträning. Man vill ju inte ha förslitningsskador åt andra hållet nu…

Juliasundstrom
2013-10-21 19:08
#4

#3

Det är samma för mig efter min operation! Var tidigare sned åt höger med in indragen midja på vänster sida, jag hade även kompenserat detta med min nacke. Nu efteråt är jag sned åt andra hållet precis som du beskriver :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Bellena
2013-10-22 14:57
#5

#4 Ok. Ja, jag vet inte om musklerna måste anpassa sig eller hur det är, tiden får väl utvisa detta. Jag ska höra med sjukgymnasten också.

Lexlex
2013-10-31 13:54
#6

Jo, vet att det du säger om muskler o sånt stämmer, innan operationen har man ju stor skillnad på musklerna på var sida om kröken/krökarna, vissa är större, starkare, mer utdragna eller ihoptryckta och stela så det är sant att efter operationen så måste alla muskler jämna ut sig för att passa till den nya formen på ryggraden och själv upplever jag detta som den värsta smärtan efter operationen. 

Kollar man lite online också så kan man se folks ryggar strax efter operationen och längre tider efter operationen och man ser ju att det är stor skillnad.

Sen beror det ju så klart på hur mycket ens läkare lyckats räta ut ryggen osv.

tror det bästa är att kolla på röntgen för att se hur rak ryggen blivit än att se det "utifrån".

Hoppas det blivit lite bättre nu när det gått lite tid ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: