Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 2867 ggr
PontusLP
6/18/13, 7:00 PM

Opererades 10 juni 2013. Det

Hej allesammans! Den 10 Juni 2013 opererades jag för skolios på Karolinska sjukhuset i Stockholm. Inför operationen sprang jag ungefär 7km dagligen i 1,5 månad. Jag åt även otroligt bra kost samt försökte vara så utvilad som möjligt inför operationen. Jag försökte alltså må så bra som möjligt inför operationen. Operationen tog 11 timmar och blev enligt min läkare lyckad vilket jag tycker låter otroligt skönt. Inga besvär under uppvaknandet förutom att jag hade lite lågt blodtryck som jag förmodar har att göra med att jag är ett vandrade skelett på 190cm och 65kilo:) Eftersom jag inte hade någon smärta slutade jag med morfin och Alvedon tabletterna på torsdagen. På söndagen tog sjuksystern bort de 54 nitarna och lade på ett nytt stort vattentåligt plåster. Efter det duschade jag och fick den sista sprutan som förhindrar proppar i benen. Där efter åkte jag hem. Jag är jätte glad över att det har gått så bra och det känns som att det värsta är förbi. Men det känns som att det har gått för bra för att vara sant. Jag har ingen smärta sedan jag slutat med medicinerna vilket jag tycker är väldigt fascinerande. Det enda jag har problem med är att jag är ultra stel och svag i musklerna. Jag känner dock en stor skillnad från första gången jag var uppe och gick efter operationen. Men det blir bättre för varje dag som går. Annars tycker jag att det har gått bättre än vad jag förväntade mig. Men jag vill inte ta ut segern i förväg. Min frågor är; Kan jag förvänta mig smärta längre fram? Ledde den livsstil som jag hade innan operationen till att det har gått så bra? Efter hur länge släpper stelheten? Hur var eran sömn under de första veckorna, vad berodde det på? Jag kommer även lägga upp plåtarna på min nya rygg när jag får hem CD skivan. M v h Pontus Lundberg Pålsson

Annons:
PontusLP
6/18/13, 7:04 PM
#1

Det blev lite fel med rubriken. Har kramp i händerna efter att ha skrivit allt på min iPod.

skolios
6/18/13, 10:46 PM
#2

Hej Pontus, Det var trevlig att höra att det har gått så bra för dig. Min dotter som också nyss opererade hade rätt så vara smärtor och vi skrevs ut från sjukhus på dag 6 efter operation med ganska stor os morfin. Efter ca 2 v har vi kunnat trappa ut det rätt så ordentligt . Smärtan är ju en individuell upplevelse , vissa har mycket ont, vissa mindre . I ditt fall ,kan jag tänka mig att om kroppen och musklerna var så upptränande innan operationen och att du inte har värk nu kan man knappast tänka sig att de kommer senare. Jag känner en ung kille som blivit opererad för en månad sedan. har har inte behövt ngn smärtlindring alls efter utskrivningen från sjukhus och mår fortsatt bra. tröttheten, stelheten kommer att förbättras, det är bara 1 vecka sedan du opererades ju. Överansträng dig inte så mycket heller då kan man få muskelvärk. Däremot kan du ta promenader ,, det är det enda kroppen orkar med om i detta läge. Du kommer att se för varje dag att du kan gå längre sträckor och är allmänt piggare. Nätterna brukar initial var jobbiga för då gör det oftast ont vid vändningar men även detta blir bättre ca 2 v-3v efter operation . hur upplever u din kropp. Är du rakare nu. Är du nöjd med resultaten?

PontusLP
6/18/13, 11:46 PM
#3

Eftersom min krök i ryggen var som ett S i partiet mellan skuldrorna där den nedersta kröken var ungefär 50grader gjorde det att det putade ut väldigt mycket på höger sida av ryggen (kan ha varit vänster - är osäker) när jag stod framåtlutad. Nu så har jag ju inte böjt mig ner för att se men jag märker att mitt skulderblad på höger sida är spikrakt och platt. Mina axlar är även på samma nivå horisontellt sett. Jag känner mig även rakare i ryggen när jag promenerar men har kanske att göra med att jag är väldigt stel. Mina föräldrar säger även att jag ser rakare ut vilket får mig också att känna mig rakare i ryggen. Känner ungefär samma sak på nätterna. Mina svaga ryggmuskler gör att jag har det svårt att vända på mig vilket är oerhört frustrerande när man verkligen vill vända sig och oftast får panik för att man har legat i samma ställning alldeles för länge. Och sova blir där med en utmaning. Jag är väldigt nöjd över resultatet men jag skulle ha tagit en bild före operationen för att ha jämfört med hur det ser ut nu.

CamillaS
6/24/13, 4:35 PM
#4

Min operation gjordes också på Karolinska, så nu blev jag nyfiken vem som opererade dig? :)

[Thiah]
6/24/13, 5:08 PM
#5

Jag säger samma som CamillaS, vem var din kirurg? *nyfiken*

Jag tyckte att stelheten släppte inom 4 månader efter operationen och att smärtan trappades av från andra eller tredje  veckan.

[ElinTjej]
6/25/13, 9:34 AM
#6

karolinska vilket sjukhus är det??

Annons:
sandrasoederlund
6/25/13, 10:52 AM
#7

Vad roligt att höra att det gått så pass bra för dig! :)

Det är svåra frågor du ställer men det enda jag kan göra är att säga hur det var för mig! Jag var gymnast innan jag opererades och tränade grymt mycket. Var väldigt flexibel och kunde böjas åt vilket håll som helst i princip.

Efter operationen fallerade ganska självfallet min gymnastkarriär och jag upplevde en väldig stelhet ungefär 5-6 månader efter operationen som sedan har trappats ner eftersom. Dock är jag fortfarande väldigt svag i mina ryggmuskler och har svåra problem med muskelkramper och det är något som i alla fall blivit sämre och sämre för mig på den sista tiden. Men jag vet inte, kanske är det väldigt personligt hur smärttillståndet och stelheten utvecklar sig? ^^

[Thiah]
6/25/13, 11:14 AM
#8

#6 ett stort sjukhus i stockholm :)

CamillaS
6/25/13, 12:09 PM
#9

Det finns ett Karolinska i Huddinge och ett i Solna. Båda i sthlm. :)

[ElinTjej]
6/25/13, 1:29 PM
#10

Okej!

Då vet jag!

[Thiah]
6/25/13, 6:47 PM
#11

#9 ah just det. Hade helt glömt att dom två sjukhusen slagits ihop. Knas av mig att glömma eftersom det var den sammanslagningen som gjorde att jag "tappades bort" ett tag…. 😛

CamillaS
6/25/13, 8:34 PM
#12

#11 Ja precis. Hmm det var inte kul att bli borttappad i systemet. 😐

PontusLP
6/27/13, 11:18 PM
#13

Jag opererades av Hans Möller på Karolinska i Huddinge.

Annons:
Upp till toppen
Annons: