Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 2506 ggr
skolios
2013-06-04 18:16

Postoperativa smärtor

Hej vänner! Har precis kommit hem med min snart 11 åriga flickan som stelopererades för skolios för 6 dagar sedan. Själva operationen har gått bra utan ngr komplikationer. Däremot har hon haft det rätt så jobbigt med postoperativa smärtor framförallt när man ändrade morfin pumpen till tabletter. Hon står nu på Oxynorm och Oxycontin men har det fortfarande kämpigt. Det är ett stort lidande att se sitt eget barn ha sådana smärtor. Viserliggen är det bara ngr dagar sedan hon blev opererad och det har varit ett stort ingrepp men jag undrar hur det har gått för er som blivit opererade. Har fått det förklarat att det hela kommer att vända snabbt men emellanåt känns det helt hopplös.Hur snabbt har ni kunnat trappa ner medicineringen. Har ni behövt höga doser morfin ?

Stort tack!

Hälsningar

orolig mamma

Annons:
Spieluhr
2013-06-04 18:27
#1

Hej! Det där med smärtor är jätteolika. Jag förstår att du är orolig! Jag åt starka morfintabletter regelbundet i en månads tid, eftersom vårdpersonalen klantade sig när det gällde min smärtlindring. De lät min smärta stiga för högt efter det att dom drog ut slangen jag hade i ryggen, så citodon och dylikt funkade inte på mig alls. Ingenting förutom starkt morfin dämpade min smärta. Men jag började trappa ner redan efter cirka 15 dagar. Var helt morfin och alvedonfri efter lite över en månad!

Juliasundstrom
2013-06-04 22:55
#2

Jag slutade helt med oxycontinet efter ca 14 dagar och därefter åt jag bara oxynorm tills de tog slut och därefter tradolan som jag fick utskrivet av vårdcentralen. Slutade helt drygt en månad efter operationen. Blev dock snabbt beroende av mina tradolan annars hade jag kunnat sluta med dom tidigare då de egentligen inte hade någon inverkan på smärtnivån. Jag vill därför varna dig/er för att äta stark smärtlindring för länge då det var väldigt jobbigt att ta sig ur :/ Hoppas att det går bättre och bättre för din dotter och att hon snart kan komma tillbaka till vardagen igen. En riktig liten kämpe är hon :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

skolios
2013-06-05 12:38
#3

Hej ! Tack så hemskt mycket för era svar. Det är alltid en balansgång med smärtlindring för att har man så ont kan man ju inte röra sig, tar man för mycket smärtlindring sover man bara av de. Att tolka rätt smärta som en 11-åring uppger är ännu svarare. Har ni kunnat göra rörelseträningen ni fått av sjukgymnast första 7-10 dagarna när ni hade ont som mest? Min dotter klarar bara gå på toaletten , resten ligger hon i sängen och är utslagen av morfinet. Trots morfin har hon ont vid minsta rörelse hon gör.

Hälsningar

Juliasundstrom
2013-06-05 15:57
#4

Jag fick inga övningar alls och jag hade nog inte klarat av att göra det i början heller. Som du säger så har man nästan ont av varenda rörelse. Det som var bra tyckte jag var att försöka att gå en sväng lite då och då eftersom jag upplevde att smärtan blev värre om jag låg ner för mycket :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Spieluhr
2013-06-06 12:17
#5

Jag fick inte heller några övningar alls. Det enda jag fick höra var att jag skulle vila, men också göra så mycket vardagliga saker jag orkade, och helst försöka gå varje dag samt öka gåendet successivt. Jag mådde så fruktansvärt illa av mitt morfin, vilket begränsade mig väldigt mycket. Men när jag blev medicinfri så har det bara gått framåt!

CamillaS
2013-06-08 11:50
#6

Minns inte hur det var med min medicin. Men säger som dom andra, fick inte heller några övningar efter operationen. Det ända dom sa var att man skulle ta små promenader och göra dom vardagliga sakerna om man orkade.
Fick inte lyfta tungt eller så heller på några månader framåt.

Annons:
[Thiah]
2013-06-11 18:24
#7

Jag spenderade 10 dagar på sjukhuset med morfinpump och då tvingades jag bara upp av sjukgymnasten. Jag fick aldrig några övningar på sjukhuset eller med mig hem. 

Hemma minns jag inte om jag alls fick medicin faktiskt, har inte ett enda minne av några tabletter efter första operation men jag var bara 13 år. Hade nog inte så värst ont efter sjukhusdagarna bara en trötthet samt oförmåga att röra mig.

Upp till toppen
Annons: