Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 3521 ggr
sandrasoederlund
2013-05-15 20:31

Smärta 3 år efter operationen

Hej! Jag heter Sandra och jag är nitton år. Jag stelopererade min rygg (alla kotor förutom de två längst ned) 2010, för ganska bra precis 3 år sedan. Sedan gjorde jag ytterligare en operation, då en mindre korrigering av ett par skruvar 2012. 

Hur som helst har jag ständigt haft ganska mycket problem med vad man tror är muskelsmärtor, men det har bara blivit värre och värre och nu de senaste månaderna helt kolossalt dåligt. Jag kan inte arbeta, knappt sova och jag äter narkotikaklassat läkemedel dagligen för att kunna orka med över huvud taget.

Smärtan sitter i hela ryggen, främst i den vänstra halvan och i ländryggen. Känner någon igen sig i det jag beskriver?

Nu har det liksom gått till den gräns då det känns som att jag inte orkar med alls längre, ska man verkligen behöva ha så ont som jag har? Min läkare har pratat lite om att ev antingen steloperera även de två sista kotorna eller ta ut allt helt och hållet och jag vet inte vad jag ska känna om jag ska vara ärlig. Jag vill bara att det här ska ta slut eller att jag åtminstone ska få några svar på varför jag har så mycket problem som jag har!

Skulle uppskatta respons något oerhört mycket vare sig du känner igen dig eller inte, jag vet helt enkelt inte vad jag ska ta mig till längre.

//Sandra

Annons:
mickan.a
2013-06-05 20:24
#1

Trist att höra att det fortfarande är jobbigt efter 3 år. Jag har liknande besvär som du, 1 år och 4 mån efter operation. Hela vänstra sidan av ryggen samt höften krampar dagligen. Ibland irriteras nerverna i vänster ben. Jag hoppas dock att det ska bli bättre med tiden då läkaren pratar om minst 2 år för att musklerna ska ha anpassat sig, men ibland känns det deppigt! Styrkekramar till dig, ge inte upp och kräv att få svar på vad dina besvär beror på !!!

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

Viirvel
2013-06-06 02:55
#2

Jag hade kunnat ge en förmögenhet för att en dag få vara helt fri från smärta. Kan inte arbeta; orkar inte med mycket ö.h.t.

Dessvärre blir smärtan något som äter upp en inifrån. Det var länge sedan jag mådde bra.

CamillaS
2013-06-07 21:16
#3

Jag har klagat på smärta i min rygg sen 2003 och först 2011 i samband med min trafikolycka så märkte min kirurg på röntgen att dom råkat skruva in två skruvar för långt, så en av skruvarna gick in i min aorta c:a 1 cm. Så efter det fyndet så beslutade vi att operera ut alla stag och skruvar 2012, med tanke på min smärtproblematik och så.
Så mot läkarens förnekelse om att det inte är skruvar eller stag som gjorde att jag hade ont så kan jag säga att det har blivit mycket bättre sen dom opererade ut metallen ur ryggen på mig.
Min rygg klarar mer saker idag en vad den gjorde innan. :)

Så undrar om inte du kanske ska ge det en chans du med. :)

Juliasundstrom
2013-06-09 20:49
#4

Är de två sista kotorna sneda eller syftar han mer på att få bort belastningen på de kotorna pga steloperationen över? :) 

Jag tycker lite som Camilla, att du kanske ska ge det en chans att ta ut stag och skuvar. Jag har gjort det på ena sidan och blev hjälpt mycket med min smärta som jag hade på den sidan :)

Hoppas du blir bättre snart. Det låter inte alls kul som du har det nu och jag vet hur jobbigt det är. Lycka till! :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

sandrasoederlund
2013-06-21 18:07
#5

Tack för alla svar! Uppskattas innerligt. :)

Varför min läkare funderar på att steloperera de två sista är pga belastningen som blir där…men som det känns just nu skulle jag nog hellre ta ut alltihopa. 

Jag hoppas det löser sig för er också (för det ska det göra för mig)!

Upp till toppen
Annons: