Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 2571 ggr
TröttAs
5/14/13, 2:03 AM

Operation

Hej jag är en 18 årig kille som har en skolioskrök på 49 grader i bröstryggen. Jag kommer operera mig snart och undrar vad man kan göra efter och så. Jag spelar elitfotboll 5 gånger i veckan, hur blir det med sånt efter operationen? Med andra ord undrar jag hur kört mitt liv är efter en sån här operation.

Annons:
oliviasandmark
5/14/13, 3:26 PM
#1

Med fotboll och andra sånna kontakt sporter har jag fått informationen att jag ska avså helt i 6 månader. Efter det tror jag man kan träna som vanligt.

Juliasundstrom
5/14/13, 7:28 PM
#2

Jag fick veta att man ska vänta med träning i 6 månader men 9 månader med kontaktsporter så som tex matcher i fotboll mm :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

TröttAs
5/15/13, 12:23 AM
#3

Tack för svar! Hur är det med rörligheten då? Kommer man vara lika smidig och så eller blir man mindre rörlig efter operation?

oliviasandmark
5/16/13, 8:34 AM
#4

Jag är lite mer än 3 månader sen operation, och jag kan inte böja det opererade området alls

Juliasundstrom
5/16/13, 6:12 PM
#5

Det opererade området kommer man aldrig kunna böja, men resten av ryggen kommer att vara lika rörlig som innan. Det tar ett tag innan allt hinner anpassa sig till det nya men efter ett tag hittar man sina egna sätt att böja sig och röra sig. Det brukar gå bättre än vad man tror :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

[Thiah]
5/17/13, 9:00 PM
#6

Tror inte du kommer ha problem alls med att spela fotboll sen om du nu klarar av det helt bra. Kroppen anpassar sig och du lär dig kompensera för stelheten utan större problem.

Annons:
Upp till toppen
Annons: