Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 2914 ggr
skolios
2013-05-10 06:57

Frågor efter skoliosoperation

Hej! Till er som har opererats eller väntar på skoliosoperation. Har ni hört något om när, efter operation, man kan flygga eller åka bil längre sträckor?

Min dotter skall nämligen opereras i slutet på maj och vi har sedan 1 år tillbaka planerat en resa utomlands i slutet på september.

Vad tror ni?

Tack på förhand!

Annons:
Anna
2013-05-10 08:20
#1

Jag tror det är helt OK! Det är ju ca 4 månader mellan op och resa, då hinner hon återhämta sig ordentligt. Vet ju inte hur långt ni ska åka, men jag opererades i mars 2012 och i juli, 4 månader senare, flög jag till Los Angeles, USA - en flygresa som landade på totalt runt 27 timmar (inkl försening, haha). Det var jobbigt såklart, men ingen fara enligt min läkare och det gick bra till slut. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Spieluhr
2013-05-11 00:02
#2

Har ingen erfarenhet med flygning, men jag har aldrig haft problem med bilåkning eller bussåkning efter operationen. Inte ens den dagen jag åkte hem från sjukhuset och fick sitta i bilen i cirka tre timmar sammanlagt. Hade med mig en kudde och hade bakom ryggen och det var lite krångligt att ta sig ut och in i bilen men själva resan gjorde inte ont. Jag tror det är väldigt olika! Från vad jag har läst så finns det vissa som får jätteont av att åka bil de första veckorna.

Lillhoffa
2013-05-11 06:59
#3

Jag fick ont av bilresor men det höll i sig ca 2 månader, gupp och sitta "statiskt" gjorde ont men för er är det ju längre tid mellan op och resa ( och en yngre person som opereras vilket ger snabbare läkning än för mig som vuxen)

Anna
2013-05-11 09:38
#4

#2 Fick du åka vanlig personbil hem från sjukhuset?

Jag fick åka ambulans hem efter min op, liggandes på en bår, och fick sedan order om att inte åka bil förrän det kändes okej (gjorde hemskt ont i början, man känner varenda gruskord på vägen). Tror det tog ca en månad innan jag vågade mig in i en bil, och då gick det bra men var fortfarande ömt.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Juliasundstrom
2013-05-11 11:54
#5

Jag har ingen erfarenhet av flyg efter första op men det borde nog vara som Anna säger, det kommer funka fint! Jag flög till Indien tre veckor efter min andra op och det var ingen fara :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Spieluhr
2013-05-11 14:47
#6

#4 Ja! Jag opererades inte i mitt landsting och jag hade inget problem med att sitta så dom såg ingen orsak till att jag inte skulle kunna åka personbil hem.

Annons:
Anna
2013-05-11 14:48
#7

#6 Intressant! Det är verkligen olika beroende på var man opereras.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

skolios
2013-05-11 14:54
#8

Hej alla!  Vad skönt att höra från er. Som ni säger , det kommer nog att gå bra själva resan, bara operationen blir lyckad så kommer resten att lösa sig. Vi är förstås oroliga för vår dotters operationen, hon är knappt 11 år men vi har inget annat val än att ta oss igenom det.

Det känns skönt och tryggt att höra att det har gått så bra för många av er som gått igenom operationen.

Stor tack till alla som svarat!

Klevbom
2013-05-13 02:35
#9

Efter min första skolios operation kunde jag åka bil utan problem efter kanske 1-2månader. i början gjorde det riktigt ont men efter några rundor vande sig jag vid det. Efter andra operationen så fick jag liga i ca 2-3 månader efter operationen, och ja sitta i rullstol ytterligare 2-3 månader >.< men jag tror säkert det kommer gå bra.

Om det skulle bli jobbigt att åka bil så fick jag iallafall nån mega skön kudde att sitta på som skulle dämpa vibrationer och eventuella stötar som kan komma vid typ väggupp m.m

Vid flygning kan jag inte uttala mig om tyvärr. men jag hoppas att allt går bra ^^

Lycka till !!!

Upp till toppen
Annons: