Annons:
Etikettövrigt-om-skolios
Läst 19086 ggr
[Thiah]
5/8/13, 6:08 PM

Försäkringar.

Jag har läst lite här och där om människor som sökt ersättning från sin försäkring för olika saker i och med deras skolios.  Det kan vara vanprydande ärr eller invaliditet , för att ta två exempel. 

Hur har ni gjort? Har ni fått nått?

Jag vet att jag fick ersättning för tiden på sjukhus och kanske nått mer men det var inga stora summor det i så fall handlade om. Vi fick betalt för sjukhustiden + lite extra ungefär. Jag känner även att jag inte har en önskan idag att begära mera, dels för att jag flyttat land och har en ny försäkring men även för att jag inte direkt bryr mig.

Annons:
Juliasundstrom
5/9/13, 9:12 AM
#1

Jag hade tänkt skicka in bilder på mitt ärr när det gått ett år men tyvärr opererade jag mig ju igen efter 8 månader så måste vänta tills i december, men då ska jag absolut försöka :D

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Anna
5/10/13, 8:26 AM
#2

Jag har varit i kontakt med mitt försäkringsbolag under flera år ang min då uppkommande operation och jag har alltid räknat med att få ut försäkringspengar. De jag pratat med på mitt försäkringsbolag har varit väldigt tillmötesgående och tyckt det har varit bra att vi har talat om i förväg vad det var för op jag skulle göra - då blir det tydligen enklare att få ut pengar sedan. De vet att jag opererades förra året och min kirurg sa att när det gått 2 år, alltså mars 2014 för min del, kan jag skicka in mina papper + bilder på ärret och få ersättning, dels för sveda & värk och dels för ärret självt. Man kan även få en invaliditetsgrad fastställd och få ersättning för den. Vet många som gjort detta och fått ut en hel del pengar på försäkringen. :)

Direkt efter op fick jag bara ersättning för övernattning + reseersättning.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Klevbom
5/13/13, 2:50 AM
#3

Jag mins inte direkt om jag fick ut pengar av nån försäkring. men när jag ville få ut pengar för mina är ( har Tre stora ärr. ett är längs ryggraden och ett på varje sida av revbenen då dem gick in via där..  fick efter ett tag veta att jag inte skulle få ut några pengar för ärren då mina satans föräldrar inte har försäkring som täcker det på mig. Försökte sedan få ut pengar för att mina lungor förlorade ca 50-55% av sin kapacitet( bägge) då dem ja typ punkterade en av dem för att kunna komma åt rätt samt att ena fick nån sorts infektion.

Fick tyvärr inget då heller. >.<

aprilblomma
6/11/13, 8:16 AM
#4

Mina föräldrar hade försäkring för mig fram tills att jag var 25 år. På denna kunde jag anmäla skoliosen som sjukdom/skada. Detta gjorde jag redan vid 20 års ålder, men jag flyttade och det är inte alltid givet att jag då kunde be min läkare som jag gått på kontroller hos sedan 13 års ålder kunde skriva intyg för mig och inte heller givet att någon läkare på det nya landstinget var villig att göra det heller. Så det hela drog ut på tiden och jag tog tag i det igen vid 25 år, efter mycket brev hit och dit och förklara vad jag ville fick jag komma på återbesök hos min gamla läkare två år efter detta. (Är nu 27år)

Det viktiga är att anmäla sin skolios hos försäkringsbolaget, och sedan ha en kommunikation med dem.

Jag fick bedömt att jag har en invaliditetsgrad på 4%.

Då har jag inte opererat mig, och jag har en S-formad skolios där båda krökarna är ungefär lika stora. Den i bröstryggen är 43 grader och den i ländryggen är 38 grader. 

Det skulle vara intressant att veta ifall denna bedömning är rimlig eller ej, det är svårt att hitta något referensmaterial?

sandrasoederlund
6/21/13, 6:15 PM
#5

Nu har jag inte sådan jättekoll på denna process eftersom min pappa hjälpte mig med det mesta då jag hade så mycket att komma ikapp i skolan men jag fick ut ersättning i alla fall! :)

Mina grader var då innan operationen 51 och 55 grader och drygt två år efter operationen så fick jag ut pengar både för mitt ärr och min invaliditet ungefär 70 000 :-.

[Thiah]
6/22/13, 8:13 AM
#6

oj det var ju inte illa. synd att man inte tänkte på sånt förut. Nu har det gått så lång tid för mig och min försäkring gick ut för länge sen

Annons:
CamillaS
6/24/13, 4:39 PM
#7

#5 Oj 70.000 det var inte illa! Får man fråga vad du har för försäkringsbolag? :P
Fick 22.000 efter min olycka då jag blev påkörd av en bil av Folksam. Aldrig att jag kommer ha dom som försäkringsbolag igen! Snåla som bara den!
Men har inte tänkt på det att man kunde få ut pengar för ärret så inget har gjort på den fronten. Kanske ska kolla upp den möjligheten igen om det går att få ut nåt från operationen 2011.

sandrasoederlund
6/25/13, 10:43 AM
#8

Oj..jag måste återkomma med den frågan Camilla, ska kolla upp det! :)

Men man måste ju komma ihåg att pengar är också endast pengar. Det kommer aldrig kompensera för den smärta jag innehaver var dag.

Anna
6/28/13, 10:23 PM
#9

Idag fick jag hem mina försäkringspapper, ca 15 månader efter min op. Jag har blivit bedömd vara 5% medicinskt invalid. Alltså får jag ut 5% av mitt basbelopp, totalt ca 35 000kr.

Detta har jag inte anmält utan eftersom jag har regelbunden kontakt med mitt försäkringsbolag under många år och de skickade själva ut beslutet till mig. Jag kommer skicka in papper och ansöka om ersättning för ärret också under sommaren. :)

Känns iallafall jätteskönt att ha det på papper, som en bekräftelse på något sätt. En stor lättnad för min del! Inga pengar kommer någonsin kunna ersätta den fysiska eller psykiska smärtan jag upplevt under hela min sjukdomstid samt operation, men det är ändå ett litet plåster på såren.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Juliasundstrom
6/28/13, 11:33 PM
#10

Var det en läkare som bedömde invaliditeten eller hur gick det till Anna? :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Anna
6/28/13, 11:51 PM
#11

#10 Nej, det var en medicinsk rådgivare på försäkringsbolaget. :)

Såhär står det:

"Med medicinsk invaliditet menas fysisk och/eller psykisk funktionsnedsättning. Vid bedömning används Försäkringsförbundets tabellverk "Gradering till medicinsk invaliditet"."

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Juliasundstrom
6/28/13, 11:53 PM
#12

Okej vad bra! Hade tänkt ringa mitt försäkringsbolag någon dag i veckan och fråga lite om det där :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

JuOk
1/8/15, 11:19 AM
#13

Hej! Länge sen någon skrev här men tänkte berätta hur det gått för mig.

Mina föräldrar anmälde min skada när den upptäcktes, och utöver ersättning för läkarbesök hade vi inte gjort så mycket med försäkringen. Tog tag i det när jag fyllde 24 (eftersom försäkringen gick ut när man är 25) och det var mycket samtal fram och tillbaka, och en påstod till och med att ärendet kunde bli avskrivet då jag inte gjort något med det. Så viktigt att anmäla i tid!! 

Har 42 och 38 grader på mina krökar, ej opererad, och med skandia barnförsäkring blev jag bedömd till en 3 % medicinsk invaliditet. (intressant att en ovan här fick 4 % med liknande vinklar..) och ringde själv och frågade hur de kommit fram till den procenten. Jag fick skicka in alla journaler och ett brev där jag beskrev mina problem, och en läkare på andra sidan landet tittade igenom allt och gjorde en bedömning. Han skrev i utlåtandet att det var mest kosmetiska besvär (?) men också lite ländryggsmärta (och detta "lite" endast på grund att jag tränar hårt flera gånger i veckan) och benlängdskillnad. 

Till ersättningen beror det på vilket ersättningstak man själv har valt, och mina föräldrar hade valt medel tror jag vilket gav mig 39 000. Men till det mest intressanta, de ersatte också för kosmetisk vanprydnad och ärr, och eftersom jag har ett ärr från korsettbehandlingen ( huden är gropig där tryckkudden satt) blev jag tilldelad 27 000. De skrev att det var för ärret men eftersom det sitter på bålen (som ger minst ersättning) tror jag lite av hela ryggdeformationen är inräknad i detta. Fick en riktig fotograf att ta bilderna på både ärr och rygg (och skickade räkningen till skandia) och hon fick fram groparna i ärret så det såg riktigt illa ut. Så att gå till ett proffs kan jag verkligen rekomendera! 

Visserligen känns det lite konstigt att få nästan lika mycket ersättning för att man ser ful ut som för att man faktiskt har en permanent skada, men det är väll så försäkringsvärlden funkar. 

Funderar ni på något eller behöver hjälp med att söka ersättning, bara hör av er! känner mig som ett proffs på detta nu! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: