Annons:
Etikettandra-behandlingsmetoder
Läst 3113 ggr
Wintsu
2013-04-28 11:17

Få fotinlägg bekostade av landstinget?

Hej! Har skrivit här tidigare men får presentera mig igen.

Stelopererades i mars 2007 och var 18 år då. Ryggen blev såklart rakare, har 28-30 grader i övre kröken (där jag är stelopererad) och 32-35 i nedre. 

Började gymma i november och har innan dess varit otränad och inte gymmat alls eftersom jag var rädd för att skada ryggen. Nu mår ryggen bra, jag upplever nästan aldrig någon smärta längre vilket gläder mig. Dock har jag problem med vänsterbenet som jag har haft sedan operationen och som har ökat nu när jag började träna. Det är från vänstra höften som de tog benflisor för att steloperera ryggen och efter operationen hade jag en ischias-liknande smärta i hela benet som höll sig i en månad. Denna avtog med tiden men kommer fortfarande tillbaka då och då och nu har den ökat när jag börjat gymma. Jag fick också ont i knät och besökte en sjukgymnast som konstaterade att jag har hopparknä som oftast uppstår på grund av felbelastning. Han gav mig övningar och sa att jag borde skaffa ett fotinlägg till mitt vänstra ben då det är lite kortare.

Besökte då en skoaffär som sysslar med sådant och snubben där mätte mig. I stående tillstånd är mitt vänstra ben 3 cm kortare vilket förvånade mig då alla läkare sagt att det bara skiljde sig en cm. I liggande tillstånd var det ingen skillnad på benlängden vilket han inte blev klok på. Han sa att det är lite svårt med skoliospatienter då de har sneda höfter. Fick då börja med ett hälunderlägg i kork-material men han sa att det vore bättre att fixa ett avgjutningsinlägg. Problemet är att sådana kostar upp till 2000 kronor vilket jag verkligen inte kan bekosta nu när man är student och sommaren nalkas.

Det där hälunderlägget tycker jag inte gör något skillnad då det är bara 5 mm högt. Knät är dock bättre nu när jag börjat med övningarna men nu har jag haft den där ischiassmärtan som har hållit i sig sen i tisdags vilket jag inte alls glad över då den brukar försvinna nästa dag. Känns som att foten håller på och somnar hela tiden och upplever pirrningar och nålstick. Märkte igår att jag har nedsatt känsel i vänsterbenet om jag drar med fingret längs det. 

En vän till mig sa att man kan få sådana ortopediska fotinlägg bekostade av landstinget, stämmer detta? Jag kan inte bekosta sådana förrän i höst när jag kommer ha det bättre ekonomiskt ställt men jag vill inte heller sluta gymma fram till dess för att min rygg mår bra och jag får ont i ryggen om jag inte tränar och jag vill inte heller dra på mig en skada eftersom jag belastar vänsterbenet fel. Hur ska jag gå tillväga? Jag har så sjukt svårt för att be om hjälp.

Annons:
[Thiah]
2013-05-05 14:28
#1

Jag har tyvärr ingen kunskap om inkägg beskostas av landstinget vid skolios. Hoppas någon annan kommer in här och läser som har svar.

Upp till toppen
Annons: