Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 3066 ggr
Anonym
Anonym
4/28/13, 1:43 AM

Fundering..

Vet inte riktigt vart jag ska börja detta…

Jag har haft problem och smärtor i ryggen sedan 7 år tillbaka.
För ett par år sedan skickades jag på röntgen där ryggen konstaterades sne, men att det var "obetydligt".

Jag har väl från den stunden accepterat att så är fallet, men nu flera år senare så inser jag att: Det har inte gått en dag på 7 år som jag varit smärtfri. Jag har helt enkelt glömt bort hur det känns.

Varje gång jag lägger mig ner är det som om hela ryggraden "trillar på plats", det gör rent ut sagt: skitont. Ibland vill jag nästan skrika rakt ut, andra gånger har jag varit på gränsen till gråt.

Jag har även en rejäl svank som ser otroligt fult ut, även bröstkorgen är i olika höjd (vilket känns som det ökat). Jag bryr mig inte om det estetiska, vill bara slippa att ha ont.
Detta påverkar mig något enormt, har stora svårigheter med att simma "som man ska" och har även förhinder vid exempelvis idrott.

Igår när jag var med mamma till affären fick jag nästan lägga mig på golvet, kunde helt enkelt inte ta ett steg utan att det strålade ut i hela kroppen.

Jag vet inte exakt hur sne jag är, men vet att det är ett par ryggkotor lite längre ner/mitten som sitter snett.

Kort sagt: Jag vill ha tips på vad jag kan göra för att slippa denna konstanta smärta. Jag är i dagsläget strax 19 år, och om jag har så ont nu: hur ser det ut om kanske 10 år?
Jag försöker träna då och då och har då fått övningar av sjukgymnast, men anser inte att det hjälpt nämnvärt.

Så nu ber jag er om hjälp!

Annons:
Anonym
Anonym
4/28/13, 1:45 AM
#1

Kan även tillägga att när jag provade min balklänning med korsettknytning och drog åt var det en av de jobbigaste smärtorna jag varit med om efter bara 10 min. 😢

pistenbully
5/2/13, 8:59 PM
#2

Tråkigt att du har sådana smärtor! Gå till doktorn och kolla upp det, det är det enda rätta. Känner igen det där med när du lägger dig ner, att det gör och att det känns som allt hamnar på plats. Det blir så för mig när jag haft mycket ont i ryggen innan jag lägger mig.

[Thiah]
5/5/13, 2:27 PM
#3

Gå till doktorn och kolla. Min skolios,och många andras, har märkts av att skolsköterskan upptäckt att ryggen varit lite konstig. 

Har din skolsköterska någonsin kommenterar din rygg? eller någon annan för den delen? 

För om du har så ont som du säger  så tror jag det är svårt att reda upp bara med träning.

Anonym
Anonym
5/5/13, 2:35 PM
#4

#2 och #3 tack för svar!
Det var just genom skolsköterskan det upptäcktes. Blev turer till både ortoped, skolsköterskor och sedan röntgen på sjukhuset.
Nu har jag varit hos kiropraktor, massörer, sjukgymnaster, skolsköterskor, läkare och även varit på akupunktur. Men alla säger att det är obetydligt eller väldigt lite.

Detta får mig att må dåligt, för det känns som att jag klagar när det egentligen inte är någon fara. 😭 Därför har jag väl i stort sett undvikit läkare och skolsköterskor i den mån det går.
Har även problem med nacke och knän och det blir bara värre för varje dag. Har olika långa ben, vilket hör ihop med ryggen.

Vet inte vad jag ska ta mig till. 😢

[Thiah]
5/5/13, 2:54 PM
#5

Just så. Obetydlig betyder alltså ingen smärta. Jag blir så arg för att dom säger sånt. Jag hade en stor krök men egentligen en väldigt liten smärta innan op (vad jag minns iaf) medan det finns de med mindre krökar och mycket smärta. 

Du måste tyvärr kämpa för att komma till en läkare som tar dig på allvar. För ger knän och nacke efter är det en tung uppförsbacke tillbaka om man har otur. 

Kan du inte söka hjälpa pga olika långa ben och sen gå därifrån?

pistenbully
5/5/13, 4:22 PM
#6

Fy vad arg jag blir på sådant, att doktorn aldrig lyssnar! Jag har sedan jag fick veta att jag har skolios fått höra att det är ytterst få som har ont och att jag inte ska ha ont för dom hittar inget som ligger i kläm eller liknande. Jag sökte hjälp ett antal gånger under några år för ryggsmärta innan jag fick veta att jag hade skolios. Det låter som att läkarna tycker att jag hittar på, och jag får alltid höra att det är muskuliärt. Har gått hos sjukgymnast över ett år och det hjälpte inte nämnvärt. Detta innan op. Söker inte hjälp för smärtan längre, man blir ändå inte trodd. Man blir ledsen och känner sig som en lögnare. Kan även tillägga att doktorn en gång tyckte att jag skulle ta vanlig Alvedon när jag hade ont, detta har aldrig fungerat för mig. Det enda rätta är egentligen att tjata, att inte ge sig förens man fått hjälp. Det är inte dom som lever i den kroppen vi har och kan då inte sitta och säga att vi inte har ont utan ingående undersökning. Hoppas att det löser sig för dig!

Annons:
Upp till toppen
Annons: