Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 2532 ggr
gronahuset
2013-04-27 08:56

Kan kröken stanna av?

Min dotter har 27 på kröken i ryggen, nackryggskröken vet jag inte vad den är för det sa de aldrig på sjukhuset. Vi skulle tillbaka i augusti-september för röntgen och koll/korsett om den blivit 30. Kröken hade dock inte försämrats nämnvärt sedan november 2012. Kan det vara så att kröken stannar av, även om hon växer på längden? Eller ökar den alltid när man kommit upp i de här graderna? Och vid vilken krökning brukar man kunna få ont? Är väl individuellt, men ungefär?? Ursäkta många frågor, är tacksam för att ni orkar svara. För info är hon 146 cm och kommer säker inte att bli jättelång då jag som mamma bara är 157.

Annons:
Agnez94
2013-04-27 10:30
#1

Hej!

Jag hade 64 grader innan operation och då hade jag inte speciellt ont. Fick bara ont om jag hade varit stillasittande en hel dag. När jag var 10 år gammal cirkus 145 cm lång så hade jag en krök på 45. Kröken kan stanna av men jag skulle inte räkna med det, hur gammal är hon? Min krök gick från 48 till 64 grader när jag var 16-17 år gammal men då växte jag inte på längden alls så ett definitivt svar är svårt att ge.

Det med smärta beror också lite på var kröken sitter, har för mig ju längre ner på ryggen desto mer ont, men är inte helt säker.

En sak som är bra när man har skolios är att hålla på med någon idrott så man håller igång ryggen, det blir lättare sen om man skulle genomgå operation.

[Thiah]
2013-04-27 11:54
#2

Det finns en viss gräns för när skoliosen kan stanna till eller när den bara fortsätter. Nu vet jag inte om gränsen var 30 eller 40 grader.

Upp till toppen
Annons: