Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 9678 ggr
am48
2013-04-24 10:42

Orolig!!

Hej!

Märkte för några dagar sedan att mitt skelett sticker ut på ett ställe (kanske alltid har varit så, inte säker). Blev jätte rädd och trodde att jag hade bröstcancer eftersom utbuktningen är mellan brösten. Fast när jag känner efter lite så känns det som att det är en del av skelettet, för skelettet känns mycket mer på den högra sidan än den vänstra. Sträcker jag på ryggen så buktar skelettet vid bröstkorgen ut på högra sidan men på vänstra sidan syns det inte alls.

Så jag läste lite om skolios och insåg att det låter mer troligt att det är det jag har än att det skulle vara en tumör. Eller kan det bli så att skelettet vid bröstkorgen sticker ut mer på ena sidan då?

Det är ju inte vanligt att få bröstcancer i min ålder (17, snart 18) och jag varken dricker eller röker + att det står att man har större risk att drabbas av cancer om man får mens tidigt (fick det typ sist av mina kompisar, när jag var 14). Så egentligen borde jag väl inte oroa mig så mycket för det.. Men det som oroar mig är att elakartade tumörer tydligen ska vara hårda för det mesta.

Men iallafall, vill veta om ni tror att jag kan ha skolios… När vi var på hälsokontroller i skolan så sa skolsköterskan att mitt ena ben var lite längre än det andra. Jag rider också och då blir det ofta att jag sitter och lutar mig litegrann till vänster, har gjort det under alla år som jag ridit dvs större delen av mitt liv och rider man varje dag så kanske det inte är så bra för ryggen om man sitter snett åt ena hållet. Sitter inte överdrivet snett utan det syns knappt, men det känns och jag får ofta ont i ryggen efter jag ridit.

Ibland kan jag också få som en stickande smärta i ryggen, ganska långt ner på ryggen.

Låter säkert jätte konstigt, men på ett sätt hoppas jag att det skulle vara skolios eller något annat. Vad som helst för att utesluta bröstcancer… Vet att jag borde uppsöka läkare istället, men vill helst inte det. Så därför vill jag höra vad ni tror först.

Jätte tacksam för svar!! :)

Annons:
Juliasundstrom
2013-04-24 12:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hej! 

Bröstkorgen kan vara lite skev oavsett, men om du enkelt vill kolla om du har tecken på skolios kan du be någon stå bakom dig när du böjer dig framåt, och göra ett så kallat Adams forward bend test (kolla bilden) . Om dina revben bildar en puckel på ena sidan är det tecken på skolios :) Även om dina axlar är i olika höjd när du står normalt. 

Lycka till och jag tror inte att du behöver vara orolig för bröstcancer :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

am48
2013-04-24 13:04
#2

Åh, tack så jätte mycket för ditt svar! :) Får be någon titta när jag gör det där testet då.

Men om jag förstod rätt så kan skelettet vid bröstkorgen kännas olika tydligt på vardera sida även om man är fullt frisk också, eller?

Upp till toppen
Annons: