Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 5158 ggr
Miisala
3/26/13, 2:49 PM

Kortfattat

Jag ska fylla 24. Opererades för dubbelsidig skolios(idiopatisk) 1 månad innan jag skulle fylla 16(år -05). Min läkare, Peter Ahlinder, sa att jag var bland dom 10 första att genomgå den typen av operation framifrån. Har 2 långa ärr & ser fortfarande kutryggig ut på ena sidan. Ojämn bröstkorg/rygg.

Min skolios upptäcktes något år innan op, balanserad & så grav att jag skulle bli rullstolsbunden i 30-årsåldern. När jag väl skulle op så upptäckte man att båda krökarna hade ökat med minst 10 grader, på ett halvår alltså.

* Op tog runt 10 timmar

* Jag blödde lite mer än vanligt

* Blev deprimerad av morfinet

* Plågades av dränageslangarna som skavde bakom lungorna

* Fick åka hem efter 12 dagar i sjukhussäng

* Fick en mindre infektion i ett av såren & har fulare ärrbildning på ca 10 cm

* Jag lyckades dra på mig en mycket ovanlig inflammation i foten & smärtan var obeskrivlig. Svullen, bultande & varm. Kunde inte stå, böja eller ta i den. Fick hoppa på kryckor p.g.a foten & det gör lite ont när man precis har opererat ryggen. Peter gav mig en kortisonspruta mellan tårna(kändes inte för att jag hade redan så ont) & efter ett par veckor så blev foten bättre.

* Foten nu: är alltid varm, ingen svettning öht, mer känslig för beröring

* Ryggen nu: Mycket knutor & får en stark huggande smärta i höger sida av ländryggen när jag är mer aktiv. Som nackspärr & att bli huggen med ett glödgat eldjärn. 

Jag får skriva mer ingående när jag har tid. Kul att sidan finns f.ö. Jag har inte träffat någon skoliospatient, utan har gått själv med frågor etc.

Annons:
Anna
3/26/13, 3:54 PM
#1

Jag opererades också av Peter Ahlinder, i mars 2012! Kul med en till som gjort en främre op, det är ju inte så vanligt. 

Känner igen mig på många av dina punkter - jag blödde också mer än normalt under själva op, blev beroende av morfinet och blev fast i en djup depression med mycket ångest i ca 3-4 månader innan jag lyckades ta mig ur det. Jag fick dock inga komplikationer som du verkar ha fått. 

Hur är det med dig nu, lever du normalt i dagsläget?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Miisala
3/26/13, 4:36 PM
#2

Jag blev bättre när jag minskade på morfinet, men hamnade i en djup depression till hösten. Den varade i några år & jag utvecklade ett självskadebeteende. Blev frisk runt 20. Det är vanligt att hamna i depression när man har varit tungt medicinerad.

Jag har ett stort glapp på en av sidorna, där dom tog bort revben. Kan få "lungkläm" just där & det är lite obehagligt. Egentligen så är jag bara glad över att jag inte blev förlamad. Fick hjärtsnörp när jag vaknade & inte hade någon känsel i benen! Shit hjälp, tänkte jag, men det gick att vifta på fossingarna. :)

Jag lever väl rätt normalt. Min rygg ballar ur så fort jag blir aktiv & får mer vardagsmotion. Får en sån huggande smärta i svanken att jag inte kan röra mig alls, när det är som värst. Fick gå på sjukgympa för att stärka ryggen, men det "backfired" & jag fick ont igen efter ett tag.

Det är väl det enda jag lider av, men det kommer i perioder. Annars blir jag bara trött i ryggen ganska fort & får ont av det. Som när man står för länge. 

Du är ju relativt nyopererad. Hur känns det för dig?

Anna
3/28/13, 12:37 PM
#3

Känner igen det där med ett glapp mellan revbenen, där det saknas ett. Lungkläm har jag inte upplevt men däremot "hoppar" revbenen och hamnar i fel läge ibland, vilket är obehagligt.

Idag är det exakt 1 år sedan jag opererades och jag har fortfarande väldigt mycket problem med ryggen tyvärr. Blir väldigt öm i hela ryggen (främst mellan skulderbladen) vid ansträngning, har problem med höger arm då den är försvagad och gör ont att använda fullt ut. Ärret är överkänsligt och jobbigt. Jag hoppas att åtminstone några av mina problem försvinner med tiden :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Thiah]
3/31/13, 10:10 AM
#4

Det där med svanken känner jag igen. Min svank klarar av få sorters motion. 

jag kan ibland ha så ont när jag ligger på rygg i sängen att det bara blir att vända sig på sidan, ryggen är så slut efter vanliga dagar.

Flickan96
10/23/13, 12:23 AM
#5

Hur många grader hade du innan op Miisala

sandrasoederlund
10/28/13, 12:20 PM
#6

Känner också igen det där med svanken. På nätterna vaknar jag hela tiden med sån obeskrivligt hemsk krampliknande känsla i svanken och försöker jag ställa mig upp då känns det som att ryggen helt håller på att falla ihop, som att gå av på mitten.

Annons:
Miisala
11/2/13, 9:31 AM
#7

#5 Jag minns inte gradantalet, men ska kolla igenom journalerna. Jag minns att det var över 30 grader på båda två & iom att jag redan hade slutat växa så skulle det antagligen fortsätta öka.

#6 Ryggen "skyddslåser" sig när det hugger. När det är som värst så kan jag inte röra en enda muskel. Varje vridmoment är en plåga. Det är synd att man får ont av hälsosam vardagsmotion. Som tur är så är smärtan inte kronisk & jag tar vara på alla bra dagar. :)

Planen är att komma igång med en utredning.

boornehav
9/24/14, 9:39 PM
#8

Hej, jag har den senaste tiden fått ont i revbenen jag också. Dock fick jag inte veta förens idag att jag fått ett revben bortopererat vilket är lite lustigt då det inte framkommer ordentligt i min journal. Fick även reda på att jag har en kyfosskolios. Det liksom klickar till när jag trycker på revbenet känns som att det är av. Skulle börja med sjukgymnastik men stoppades av smärtan, hur har det gått med träningen när ni har det här glappet? Jag tycker det känns skumt att man ska behöva leva med den smärtan då husläkaren sa att man inte tänker göra något åt det här problemet.

boornehav
9/24/14, 9:41 PM
#9

Glömde tillägga att även jag är opererad av Peter Ahlinder.

Upp till toppen
Annons: