Annons:
Etikettövrigt-om-skolios
Läst 3228 ggr
CamillaS
2/27/13, 12:57 PM

Hur går det för alla?

Ja hur går det för er efter era operationer och icke operationer, korsetter mm?
Funkar vardagen som den ska eller är det bara jobbigt?
Har det blivit bättre efter operation/korsettbehandlingen?

Beträffande mig själv så mår jag vel hyfsat bra idag, lite ont i bland vid vissa ansträngningar och ställningar och sådär men det fungerar ganska bra nu efter alla konvalescenser och så som jag nu försöker lägga bakom mig.
Min skolios vad jag vet är nu ett avslutat kapitel hos sjukvården. Skönt!

Så hur går det för er andra med eran skolios och sjukvården?👍

Annons:
Anna
2/27/13, 2:05 PM
#1

Nästa vecka har jag min ettårskontroll, helt sjukt att det snart gått ett år sedan min op!

Jag har fortfarande kronisk värk, men ryggen har läkt bra vilket jag är tacksam över. Tyvärr har jag ganska mycket problem med höger arm, höger skulderblad samt revbenen på högersidan, de krånglar och gör ont. Är svag i armen och får extremt ont i skuldran om jag överanstränger den. Även problem med kramp i revbenen under höger bröst vilket är jobbigt. Ska ta upp det på min kontroll och höra om det är normalt. 

Annars har jag lärt mig hur jag ska hantera min nya rygg och livet rullar på. Tycker att mitt överkänsliga ärr blivit lite bättre men det är fortfarande obehagligt och jag kan inte ha bh en hel dag t.ex utan att det skaver och gör ont. Ändå glad att ryggen känns så bra som den gör.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Spieluhr
2/27/13, 6:11 PM
#2

Jag firar två veckor efter operationen idag! Det går helt okej, men har svårt att sätta på mig skorna och ta mig upp från sängen ibland. Men gör små framsteg varje dag.

Tog bort ''plåstret'' jag hade på ryggen idag och mitt sår ser fint ut, ungefär 22 cm långt. Längtar tills det blir ett ärr faktiskt, då jag tycker skoliosärr är så otroligt fina av någon anledning!

Jag har mest problem att stå länge, blir yr och börjar må illa. Igår stog jag uppe i cirka 40 minuter eftersom jag var tvungen att fixa lite saker och efter det duscha. I slutet på duschningen höll jag på att svimma så var tvungen att slänga mig i sängen efter det. Men sitta, ligga och åka bil (om jag har med mig en kudde) funkar hur bra som helst.

Äter fortfarande värktabletter så kan inte yttra mig angående smärtan ännu, jag hoppas att jag inte får värk dock eftersom jag var värkfri innan op.

[NalaMeya]
2/28/13, 5:27 PM
#3

Det har gått nästan exakt ett år sedan operationen och ryggen har enligt mig blivit perfekt. Jag har nästan aldrig ont längre, bortsett från när jag åker bil och ryggen har svårt att anpassa sig till de skålade sätena vilket leder till ryggont, men då är det tur att det finns kuddar… ;)

Jag anses också vara ett avslutat kapitel vad det gäller sjukvård och skolios. Jag kan göra allt jag vill och behöver inte längre tänka på ryggen, vilket är otroligt skönt! Ärret har läkt superfint och syns inte särskilt mycke, med tanke på hur stort det ändå är. I och för sig håller jag med Spieluhr om att ärret är lite speciellt. Det får gärna synas, jag är stolt över det! Nä, jag är verkligen glad att operationen gick så bra och att resultatet blev super! :)

Juliasundstrom
2/28/13, 7:17 PM
#4

Det har gått snart 11 månader sedan min första operation och 3 månader sedan min andra operation. Jag mår jättebra bortsett från viss smärta från mitt skulderblad som jag haft i snart fyra år. Får börja vänja mig vid smärtan bara så ska det nog gå bra. Under våren ska jag på mitt sista återbesök och sedan är jag utskriven från sjukhuset och är inte längre patient!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

[Thiah]
3/3/13, 5:15 PM
#5

Axeln bråkar i och med att skulderbladet sticker ut. Det har blivit lite bättre efter att jag bytt jobb och slutat lyfta så många små barn. Har även fått veta att jag är gravid så jag har börjat oroa mig för hur ryggen ska klara av allt. Försökt prata med hälsovårdaren men hon förstod inte hur svåra problem jag har/haft. Men vi får se hur det går :-)

Anna
3/3/13, 6:30 PM
#6

#5 Åh, stort grattis!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
[Thiah]
3/3/13, 6:49 PM
#7

#6 tack :D

Juliasundstrom
3/3/13, 9:42 PM
#8

#5 Åh grattis, vad roligt!! :D

Medarbetare på Skolios Ifokus.

mickan.a
3/4/13, 2:20 PM
#9

#5 Stort grattis, vad roligt!!!

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

mickan.a
3/5/13, 7:40 PM
#10

För mig har det nu gått ett år och jag hade hoppats att jag varit bättre vid detta laget. Problemen har dock ändrat karaktär. Skruvar och stag skaver nu mindre vilket jag är jätteglad över. Däremot krampar muskler och nerver spökar. Främst problem har jag under det stelopererade området. Mina 4 rörliga kotor i ländryggen krampar av att ta ut all rörlighet och jag har besvär med Trochanterit, Ischias och ett stelt vänsterben. Men, jag känner mig hoppfull för det mesta och kämpar på med träning och töjning. Är deltidssjukskriven pga smärtan och för att även ha lite energi kvar till mina två barn! Väntar på tid för röntgen och 1-årskontroll!!

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

Juliasundstrom
3/5/13, 9:15 PM
#11

Tråkigt att höra att du fortfarande lider så pass mycket av smärta Mikaela! Jag har nu för första gången fått en namn på den smärta jag har i min höft/lår! Trochanterit. Det ordet hade jag aldrig hört innan du skrev det nu! :) 

Hoppas verkligen att det blir bättre för dig, du är så duktig som kämpar på!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

mickan.a
3/6/13, 3:22 PM
#12

Tack detsamma Julia :-) Har lärt mig så mycket av dig så det var väl bra att jag fick bidra med någon kunskap :-) Så skönt att ha er här att bolla tankar och funderingar med! Ska få göra en magnetröntgen snart, har nu fått det bekräftat att det GÅR att göra det med Titan i ryggen.

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

Juliasundstrom
3/6/13, 4:00 PM
#13

Gud vad skönt! Hoppas att det visar något så att du kan få hjälp med dina problem! Härligt att vi har det bekräftat också! ;)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Annons:
Tokyo
3/15/13, 8:43 PM
#14

Har korsett sedan snart 2 månader tillbaka, går bra och jag har den minst 20 timmar om dygnet som jag ska, inga problem att sova med den. Tycker nästan det är lite skönt att sova med den faktiskt.. ^^

Det som stör mig mest är att det kliar under korsetten typ hela tiden, fast jag inte kan klia (såklart) och när jag tar av den och kliar så blir det sår som gör väldigt ont sen när jag tar på den igen. Och att jag inte "kan" använda många av mina kläder, jag vill inte direkt visa den där skiten..

Det jag är rädd för är att jag ska behöva opereras (om jag råkar fuska med den nån gång), fast när jag röntgade ryggen med korsett på har jag knappt 20 graders krök. Innan korsetten hade jag ca 26. Och jag har "växt" 3 cm under den här tiden eftersom ryggen rätar ut sig, så nu är jag 160 cm lång :)

Jag ska ha korsetten i 1 år, så det är (den 30 mars) 10 månader kvar. Om inget går snett.. :S

[Thiah]
3/20/13, 7:20 AM
#15

#14va skönt att det gått så bra. Fortsätt kämpa så ska du se att du slipper operation :)

Nesslan
3/29/13, 8:00 PM
#16

Jag fick kallelse nyss så den 9 april ska jag till Sahlgrenska för undersökning av min rygg. Längtar :)

[Nisseplupp]
4/23/13, 8:01 PM
#17

Ja.. Vart ska jag börja.. Jag är en tjej på 17 år som har haft skolios i ett x antal år. Skolan jag gick på förr sket i att kolla upp min rygg och dem visste att skolios gick i släkten men dem brydde sig inte. Så, när dem väl bestämde sig för att göra en koll på ryggen så hade det gått så långt att det inte fanns något att göra åt det. 

Åkte runt till en massa sjukhus och tog röntgenbilder, träffade massa läkare men det var för sent, det hade gått för långt. 

Jag är en tjej som gillar att sporta och göra saker, vara ute och campa, klättra i träd och berg, göra lite ''farliga'' saker. Min skolios hindrar mig från att göra vissa saker och jag kan inte sitta ner på en stol för länge utan måste då röra på mig, går på naturbruksgymnasie och här är det mycket jobb. 

Visst är jag arg och irriterad över att det gick så långt utan att dem kollade den, men jag är otroligt lycklig som har vänner och pojkvän som stöttar mig och finns där för mig när jag inte klarar det, de får mig på bra humör och får mig att glömma skoliosen ett tag 🙂

Detta var lite om mig och min skolios, ganska rörig text men jag hoppas att det går att förstå lite iallafall ^^

Tokyo
4/23/13, 9:06 PM
#18

Nu har jag fått sår så jag bara vill ta av mig korsetten så fort jag får på den, eller sår och sår.. Det blöder inte direkt, men det är som röda små utslag som det är sårskorpor över. "Såret" sitter under min vänstra armhåla. Det gör väldigt ont och vanligtvis brukar jag ha på korsetten ca 22 timmar per dygn, men nu klarar jag det inte länge. Som tur är har jag den iallafall minst 20 timmar om dygnet (vilket jag då ska ha) så det är väl okej antar jag, eftersom jag har sår så måste jag försöka låta det läka.. Men det kommer det förmodligen i maj, då jag ska till Rhodos (Grekland) i två veckor och min ortoped (och "överläkaren" eller vad det kallas) sa att jag bara behöver ha den på natten när vi är där, och så ska jag se till att simma mycket i både poolen och havet då det är bra för ryggen och räknas som korsett-tid. Så nu är det lite jobbigt..

Bellena
4/27/13, 10:01 AM
#19

Hej igen!

Lycka till alla som kämpar med era korsetter och annat! Jag hade korsett när jag var tonåring och minns skavsåren när jag läser #18. Tyvärr gav jag upp korsetten när jag var runt 15 år men jag klarade av min skolios ganska bra = lärde mig leva med den - och har inte låtit den hindra mig på något sätt. Jag har joggat och gymmat precis som vem som helst, eller kanske t o m lite mer än medelsvensson och det har varit bra för min rygg. Så träning rekommenderas verkligen. Jag har målat och renoverat hus, burit barn och lyft tunga saker, jag har inte brytt mig om min skolios genom åren. 

Nu är jag 45+ (år). Av olika orsaker så har mina muskler sagt ifrån nu och kröken ökat från 45 till mellan 55-60 på bara sju år. Om några veckor blir det operation… 

Önska mig lycka till! 🙂

[Thiah]
4/27/13, 12:13 PM
#20

Tyvärr slutade denna grav. med ett missfall i vecka 12 men det har lärt mig att jag troligtvis kommer få förbannat (ursäkta språket) ont i ryggen  nästa gång. 

Hade redan nu, under denna korta tid, väldigt ont i ryggen och då var det bara under 3 månader..

#19 jag har förbud mot att lyfta tungt. Jobbar med barn och försöker verkligen att lyfta så lite som möjligt. Vill ju att kroppen ska orka så länge jag lever samt med mina egna barn.

Promenerar gör jag dock och egentligen borde jag börja simma men är rädd för vatten + att lungan inte alltid orkar.

Annons:
Bellena
4/27/13, 1:55 PM
#21

#20 Tråkigt att höra, Thiah ang grav. 

Du har mer skadad rygg än vad jag har. Mina graviditeter och småbarnsår med många lyft påverkade självklart min rygg och jag hade ont, men jag hanterade det. Men det hade nog ändå varit bättre om jag hade varit mer försiktig om mig så jag rekommenderar ingen annan att vara oförsiktig.

Var rädda om era ryggar!

[Thiah]
4/27/13, 5:12 PM
#22

#21 tack.

Jag tänker ,tack vare mina föräldrar, alltid på hur jag lyfter, vad jag lyfter osv…. Sambon är gudasänd då han direkt förstod vad som gällde och därefter lyfter allt som behöver lyftas.  Våra vänner är lika bra, dom ställer upp när vi flyttat och dom hjälper till utan att bli arga på mig. 

Har mött folk som tycker att jag kan lyfta och bära som dom och sedan blivit arga när jag inte orkar/klarar av.

Nesslan
4/27/13, 7:42 PM
#23

Träffade alltså en ny läkare nu, som mätte till 20 grader. Då frågade jag om skoliosen alltså har ökat då tidigare läkare mätte till 14 för ca 5 år sedan. Men nej, han tyckte att även den tidigare röntgenbilden visade på 20 grader. Vet inte riktigt vad jag ska tro. Jag fick iallafall ingen ytterligare hjälp, denna läkare trodde att fibromyalgi eller liknande är orsaken till mina smärtor.

Upp till toppen
Annons: