Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 3727 ggr
Bellena
2/9/13, 2:49 PM

Ta bort diskar mellan kotorna?

Hej, min ortoped pratade om att man tar bort diskar mellan kotorna. Jag hade ett mycket otydligt samtal i mobil när jag stod på en busstation, så jag fick inte höra allt jag ville höra. Jag ska kontakta läkaren igen.

Men under tiden frågar jag er; Tar man alltid bort diskar eller hur funkar det? Jag ska göra operation i Umeå i maj.

Annons:
Spieluhr
2/9/13, 7:36 PM
#1

Jag tror att det där är lite olika? Jag opereras inom en vecka och jag fick inte höra någonting om borttagning av diskar!

Bellena
2/10/13, 1:45 PM
#2

Tack för svar! Lycka till med operationen!

Spieluhr
2/10/13, 5:59 PM
#3

Jag läste lite mer om det, det verkar som att om man genomgår en främre operation så tar man bort diskarna!

[Thiah]
2/10/13, 6:36 PM
#4

på mig tog dom bort diskarna mellan kotorna men jag vet inte om dom alltid gör så.

CamillaS
2/14/13, 2:50 PM
#5

Jag har ingen aning men tror inte att dom gjorde det på mig.

mickan.a
2/15/13, 1:53 PM
#6

Bra fråga, känns som att jag borde veta om mina diskar är kvar, men jag vet faktiskt inte..

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

Annons:
Juliasundstrom
2/16/13, 7:06 PM
#7

Jag har mina diskar kvar iallafall :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

mickan.a
2/18/13, 6:50 PM
#8

En liten följdfråga…Om man inte tar bort diskar, vilket man tydligen inte alltid gör, hur kan då kotorna växa ihop? Dvs hur är det möjligt att ta bort stag och skruvar när allt är färdigläkt! Sätter man benbitar på disken, eller? Julia, du har ju sett detta live så du borde ju veta :-)

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

Juliasundstrom
2/18/13, 8:17 PM
#9

Jo det kan jag faktiskt svara på :D 

När de opererar så drar de bort bitar från kotutskotten etc och hackar lite i ryggraden så att de "skadar" ryggraden lite. Dessa benbitar som de hackat bort smular de sedan över det stelopererade området så att det lägger sig som en tjock massa av benbitar på ovansidan av ryggraden. Eftersom de har hackat osv i ryggraden startas därför en läkningsprocess och när detta läker så läker dessa benbitssmulorna ihop med ryggraden och med varandra. Man kan förklara det lite som om det blir ihopsmällt över det området som opereras :) 

När detta har läkt färdigt så kan man säga att dessa kotor blivit till en enda stor benbit. Därför kan man ta bort skruvar och stag när det är färdigläkt eftersom det är lika svårt att böja på denna nya "benbit/kota" som ett vanligt lårben tex. 

Hoppas jag lyckats förklara så att ni förstår!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Anna
2/18/13, 10:23 PM
#10

Mina diskar är också borta, tror det är vanligare vid främre operationer.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

mickan.a
2/21/13, 5:29 PM
#11

Mycket bra beskrivet :-) Det jag inte fattat tidigare var att det gick att lägga benbitar på kotorna trots att disken finns kvar därunder, men det går tydligen :-)

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

CamillaS
2/21/13, 8:43 PM
#12

På mig tog dom inte benet i från ryggraden utan från min höft, men kanske det är det vanligaste att man gör så som Julia sa idag. 🙂

Juliasundstrom
2/21/13, 9:15 PM
#13

#12 Glömde nämna det hehe. Ibland tar de från höften men vad jag förstod det så gör de bara det idag på de lite äldre! :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Annons:
Bellena
5/5/13, 1:43 PM
#14

Tack till alla för svar!

pistenbully
5/5/13, 6:40 PM
#15

I den tekniken dom använde på mig så tog de bort diskarna mellan de kotor som skulle stelopereras. Sedan tog de även ett revben ifrån bröstkorgen, malde ner det till någon form av massa (som jag fattade det som) och ladedetta mellan kotorna. Detta ska väl läka/stelna och detta är då steloperationen. Utöver det här jag skruvar i kotorna samt en vajer som dom spänt upp, förmodligen för att hålla ryggen på plats tills allt läkt Det finns såklart andra metoder men detta är vad dom gjorde på mig, eller iallafall sa att dom gjorde.

[Thiah]
5/5/13, 6:42 PM
#16

#15 en vajer? Intressant, vill du berätta mer?

pistenbully
5/5/13, 6:50 PM
#17

#16 ja, ståltråd eller något liknande. Detta sitter fastspänt i skruvarna.

[Thiah]
5/5/13, 6:54 PM
#18

#17 okej, aldrig hört talas om. Har du även stagen på vardera sida om ryggraden?

pistenbully
5/5/13, 7:15 PM
#19

#18 möjligen att det har något annat namn. Bra fråga, ingen aning, mina röntgenbilder ser ut i princip som tjejens så bilden i länken. http://skolios.blogspot.se/2007/03/min-ryggrad.html?m=1 Peter Ahlinder, som utförde operationen på mig i Linköping, rekommenderade mig att läsa en blogg skriven av en tjej som heter Johanna som hade genomgått samma operation innan min egna operation. Det var så länge sedan nu men jag misstänker att det är samma Johanna.

[Thiah]
5/5/13, 7:52 PM
#20

#19 jag tror du har ett så kallat stag på din ena sida. 🙂

Jag har 2 sådana stag, ett på vardera sida om ryggraden. Det är vad jag förstår mera en metallstav än en vajer. En vajer är nämligen som en tråd medan ett stag är rejälare och sitter fast på flera punkter.

Annons:
pistenbully
5/5/13, 8:02 PM
#21

#20 ja, möjligen. Något i metall som sitter emellan hur som helst :-D

Upp till toppen
Annons: