Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 4942 ggr
Anna
2013-01-21 19:28

Rida med opererad rygg

Någon här inne som opererats och rider?

Jag har ridit i 13 år, men inte sedan jag opererades. Opererades i mars 2012 och tror jag red sista gången i februari.

Nu i veckan ska jag provrida en häst och förhoppningsvis bli medryttare, dvs rida aktivt 2-3 gånger i veckan i fortsättningen. Jag är lite nervös för hur det ska kännas, känns det annorlunda att rida med stel rygg? Det jag funderar mest över hur i hela friden jag ska kunna sitta upp haha, kommer inte vara speciellt smidig känner jag. Får använda pall :p

Någon annan som opererats och sedan börjat rida igen? Hur var det för er?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
CamillaS
2013-01-25 12:37
#1

Jag red ganska aktivt innan jag opererades för min skolios 2003. Nu efter så rider jag inte aktivt men jag har ridit endå ganska mycket för en tid sen. Jo jag har problem att komma upp på hästen men när jag väl sitter där sen så har det bara gått bra med själva ridningen. :)

[rosakontorstol]
2013-01-25 18:34
#2

Min vän rider också och hon hade oturen att bli avbockad över ett hinder så hennes platta böjdes, så nu är det officiellt slutridet för henne. Annars så var det också problem med att sitta upp och hon tyckte att det kändes lite konstigt i början att hålla på med hoppning, men annars ska allt funkat prima.

Anna
2013-01-25 20:36
#3

Tack för svar!

Jag red för första gången sedan min op igår, och det gick jättebra! Fick ha pall vid uppsittning, resten kändes kanon. Inte stel eller något. Dock väldigt otränad haha, extrem träningsvärk idag :p

Höll också på att bli avbockad ett par gånger då det var en väldigt pigg & glad unghäst jag red, men höll mig kvar och kände inte av ryggen alls. Skönt!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Thiah]
2013-01-26 09:34
#4

Jag tyckte mest det var bättre att rida efter operationen. Man hade bättre hållning Flört

Anna
2013-01-26 12:10
#5

#4 Lite så kände jag också, man fick liksom lite gratis hjälp att sitta lodrätt rakt upp haha :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Agnez94
2013-01-31 23:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har inga problem så rid på! Uppsittningen har väl inte så mycket med ryggen att göra? Du ska har rak rygg när du sitter upp ju, resten ska mag och ryggmuskler sköta! Kanske skulle ta och köra lite styrketräning utan vikter + lite ben stretching och den här bifogade bilden. Lycka till och trilla inte av! :D

Annons:
Anna
2013-02-01 13:18
#7

#6 Nej rakheten i ryggen är inte problemet, snarare att jag är osmidig då jag är så pass otränad och dessutom rider en väldigt stor häst. Men med pall är det inga problem :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Miisala
2013-03-26 15:28
#8

Jag kunde inte sitta ner vid galopp. Ryggen kan inte ta stötarna eller gunga med, så jag får "stå".

Anna
2013-03-26 15:50
#9

#8 Hm, det har jag nog inte märkt själv. Har dock bara ridit en häst sedan min op och hon är väldigt mjuk och lätt att sitta ned på, kanske har med det att göra. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Upp till toppen
Annons: