Annons:
Etikettkorsettbehandling
Läst 6596 ggr
Tokyo
2013-01-21 17:16

Frågor om korsett

Hej!

Jag är en tjej på 12 år som i slutet av januari ska få en korsett för min rygg. (Om någon undrar har jag 26 grader).

Jag har lite frågor till er som har/har haft korsett:

Syns den under kläderna?

Skaver den?

Gör den ont på något sätt?

Blir man lätt svettig under den? Vill inte gå runt och lukta svett…

Är det jobbigt att sova med den?

Tacksam för alla svar, jag är lite nervös.. :S

Annons:
Juliasundstrom
2013-01-21 20:25
#1

Hej!

Först och främst vill jag säga att var inte nervös, det kommer gå jättefint :) Ska du ha dag eller nattkorsett? :) Korsetten behöver inte alls synas under kläderna, det beror på vilka typer av kläder du har :) Lite större tröjor täcker korsetten jättebra, medans tighta tröjor kanske gör att korsetten syns lite! 

Skaver gör den alltid lite i början, men kroppen vänjer sig snabbt och då ska den inte skava, åtminstonde inte så mycket :) Och ja, det är som sagt mest i början den gör ont, sen vänjer sig kroppen vid att ha något som trycker runt bröstkorgen hela tiden och tillslut kan det bli så bra att man knappt känner av den längre :)

På sommaren blir man väldigt svettig under med tanke på att den sitter så tight, men då är det bara att byta korsettlinnet så ofta man kan, gärna några gånger per dag så att det inte är fuktigt under hela tiden. Nu på vintern blir det dock inte så varmt under så du behöver nog inte oroa dig för att svettas eller lukta äckligt :)

I början är det jätte ovant att sova med den, och kroppen är inte alls van vid att ha något som trycker så hårt runt omkring. Min första natt var inte alls rolig, men sen går det bättre och bättre och efter bara ett par nätter så går det jättebra att sova! Efter ett tag som kommer du nästan känna att du saknar den om du skulle sova utan ;)

Lycka till!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Tokyo
2013-01-21 21:09
#2

#1 Tack så jättemycket för alla svar!

Dom säger att jag ska ha den 20 timmar per dygn, alltså ska jag ha den på dagen och natten. Och får vara utan den max 4 timmar. Om jag fattat allt rätt.

Jag är inte lika nervös nu, men jag kommer säkert tycka synd om mig själv, haha :333

Juliasundstrom
2013-01-23 19:40
#3

Ja men då är det en boston du kommer få, en sån hade jag med :D Det kommer gå så fint så ska du se! Det är helt okej att tycka synd om sig själv när det kommer till att få korsett! :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

AJEriksson
2013-01-24 21:01
#4

Jag hade en nattkorsett, var bland dom första att använda en sån, iaf i göteborg :) Det var väldigt skönt att ha en på natten och slippa på dagen. Men då fick jag veta att dem man har på dagarna är mindre och lättare än den man har på natten ! Har ingen aning om vad som stämmer, men kunde knappt röra mig i min haha. Men nervös och rädd ska du inte vara :) När man väl vanjt sig vid den så tänker man knappt på den :) Och när man är färdig med den kommer lyckan att komma ;)

// P&K Alexandra

CamillaS
2013-01-25 12:16
#5

Jag tycker att Julia sammanfattade det väldigt bra. Har själv haft en bostonkorsett i ca 1 år. Jag trivdes aldrig med min och fuskade jätte mycket med den, inte så smart att göra men jag avskydde den verkligen och kunde inte vänja mig vid den. Och vill absolut inte säga detta för att skrämma upp dig på det viset, men så var det för mig. Men sen har även jag hört om folk som har trivts så bra i korsetten så dom har fått avvänja sig den successivt för att dom hade vant sig så bra med sin korsett. Så man kan vel säga att alla vänjer sig olika. För mig blev det till sist operation eftersom jag inte använde korsetten så många timmar jag skulle. Men korsetterna har säkert ändrats lite i utseende sen jag bar min år 2002 så jag tror att det kommer att gå bra för dig. Det är bara att kämpa så kommer du så småningom bli rakare i ryggen än nu. :) Det är bra att dom sätter in en korsett så här tidigt när kröken fortfarande är liten, då har du större chans att bli rak i ryggen igen. :) Uppdatera gärna för oss hur det går för dig sen när du fått den.

Tokyo
2013-01-25 16:52
#6

#5 Jag tänker inte fuska med den iallafall. Sen ska jag få sjukgymnastik också som jag tycker låter kul ^^

Så 26 grader (det kanske är lite mer nu, jag kollade sist i början av december) är lite? Det syns knappt utanpå iallafall. Kanske lite.

Jag ska skriva sen hur jag tycker att det går. Jag får den om 5 dagar :)

Annons:
Tokyo
2013-01-30 20:51
#7

Nu har jag fått den och jag ligger på patienthotell för att dom ska kolla hur det var att sova med den. Det gör så helvetes ont då det går knappt att beskriva.. Det känns som om mina revben spräcks eller något. Och så får jag röda skavsår på höfterna och vid brösten. Ajajaj :(

Juliasundstrom
2013-01-30 23:03
#8

Fy jag lider med dig :( Vet verkligen hur det känns den första dagen och natten, men jag lovar dig att det kommer att bli mycket bättre inom ett par dagar! Det kanske låter hemskt men det klarar du! Kämpa på! :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Tokyo
2013-01-31 09:06
#9

#8 Jag får tungt att andas också.. Det är jättejobbigt. :( Hur ska jag kunna ta av mig skorna i skolan?! :O Usch, jag hatar den redan.

Neoos
2013-01-31 22:41
#10

Du kommer komma på nya sätt att använda din kropp (tex när du ska ta av skorna) så det inte kommer synas att du har en korsett på dig. Böj på knäna kan jag tipsa med.

Förstår det känns jobbigt och det tyckte jag också när jag fick min korsett, det gjorde även otroligt ont i början, men efter min kropp och sinne börjat vant sig med korsetten så brukade jag inte ens tänka på att jag hade den på mig. Det kommer kännas så mycket bättre än vad du tror just nu, lovar dig detGlad

Efter ett år med boston korsett så bytte jag till natt korsett, så jag har provat båda modellerna. Om du vill veta mer om hur det är med en nattkorsett så är det bara att PM:a.

Tokyo
2013-02-02 18:32
#11

#10 Tack för svaren/svaret. :D

Det börjar gå lite bättre nu, gör inte exakt lika ont längre..

Jag klarar dock inte att sova med den, jag vaknar efter ca 2 timmar och har jätteont och måste ta av den, för annars kan jag inte somna om. Och det måste jag ju. Speciellt om det är skola.

Förutom på natten så är mitt "rekord" att ha på den 1 & 1 halv timme utan att "vila" om du förstår vad jag menar. Men nu har jag den typ 1 timme, sen tar jag av den och vilar lite, typ 25-45 minuter, sen sätter jag på den och har den 1 timme igen.

Men det gör fortfarande ont, och jag fattar inte hur jag kommer kunna ha den non stop 20 timmar om dygnet sen, usch.

Sen ska läkaren/doktorn att när jag är i badhuset och simmar så är det som om jag har korsetten på mig. Därför ska jag simma typ 1 timme några dagar i veckan eftersom det räknas som "korsettid".

CamillaS
2013-02-08 12:57
#12

Håller tummarna för dig att det blir bättre med tiden. Du är duktig som kämpar på trots att det är jobbigt.

Tokyo
2013-02-08 20:20
#13

Jag har lyckats sova med den typ 4 nätter nu, i mellan 6-8 timmar alltså. Sen har jag haft den 5 & ½ timme i streck på dagen.

Annons:
Spieluhr
2013-02-09 10:41
#14

Förmodligen har du fått de svaren du vill ha, men tänkte att jag skulle bidra ändå. Jag hade bara min korsett i cirka 9 månader tror jag, men hann uppleva den ändå!

Syns den under kläderna?
Det beror alldeles på vad du bär för kläder. Jag var tvungen att organisera om min garderob ganska mycket, och köpte alltid någon storlek större så att det skulle sitta löst. Då syntes den inte speciellt mycket.

Skaver den?
För mig skavde den nästan aldrig, förutom i slutet när jag började växa ur den. Fix sår på ena höften då, men förutom det hade jag inget besvär med att den skavde. Kanske dom första veckorna? Men din kropp och korsett kommer att forma sig efter varandra sen så tillslut märker man knappt att man har den på sig.

Gör den ont på något sätt?
Inte ont. Men jag kände ett visst obehag, ja. Men det var mest i början, som sagt så vänjer man sig!

Blir man lätt svettig under den? Vill inte gå runt och lukta svett…
Sköter du din personliga hygien varje dag så behöver du nog inte oroa dig för detta, det var ingenting jag hade besvär med i alla fall. På sommaren kan det bli lite mer svettigt dock. Men byter man korsettlinne ofta, duschar varje dag och så vidare. Så bör detta inte vara något större problem.

Är det jobbigt att sova med den?
Jag personligen gillade inte att sova med den första veckorna, men efter det sov jag nästan skönare med den än utan den! Kändes tomt när jag läkaren sade åt mig att inte använda korsett längre. Som jag har nämnt ovan så har det mycket med vana att göra.

Vill bara tillägga, även om någon annan kanske säger detta. Du kommer att avsky korsetten i alla fall under vissa perioder, men det är verkligen jätteviktigt att du försöker att använda den så bra du bara kan ändå. Jag ska inte på något sätt leka moralmänniska och tala om för dig vad du ska göra. Men kan du förebygga din skolios med korsett så är det jättebra, det kommer att vara jobbigt men det kommer förmodligen att vara värt det i slutändan.

Tokyo
2013-02-15 09:50
#15

#14 Tack för svaren!

Jag tycker faktiskt det är rätt skönt att sova med den nu, dock är det inte så skönt när det kliar under den… :$ 

Ska på röntgen 21 februari och dom har sagt att ryggen ska vara snäppet rakare om jag använt den som jag ska, vilket jag tror jag har.

Tokyo
2013-02-21 19:31
#16

Idag var jag på röntgen och det var bättre. Hade minskat med ca 10 grader, så jag är väl glad över det antar jag. :D

CamillaS
2013-02-21 20:39
#17

Vad skönt att höra! 👍 Hoppas resultatet visar positivt nästa röntgen också. 🙂

Upp till toppen
Annons: