Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 3916 ggr
montana94
2012-12-29 03:07

Operation om 1 månad!

Hej! Det är nämligen såhär att jag är ny här och ska operera mig 6 februari 2013. Är väldigt nervös men samtidigt sjukt taggad efter att ha läst era inlägg om era operationer. Jag är 18 år och har ca 45 grader. Har haft korsett en gång i tiden som jag slarvade med väldigt mycket så läkaren till slut sa att det är onödigt att bära på det då det inte kommer hjälpa mer. I nuläget har jag väääldans ont i ryggen, både natt och dag. Vill bara åka in för inskrivning redan idag!

Jag mår jätte dåligt när jag ser mig själv i spegeln för det estetiska. Vågar inte bada i badhus eller gå med bikini på stranden när jag är utomlands. Tycker det bara ser fel ut när ena höften är mer inåt än den andra. Tighta klänningar kan jag inte heller ha då det syns. Hoppas verkligen att operationen gör min smärta mycket mindre och att jag får mycket rakare rygg. Det som bekymmrar mig mest är att jag inte kommer kunna dansa igen som innan operationen, eller kommer jag ALDRIG kunna det? Dansar balett, dancehall och magdans och är väldigt vig. Har min krök där vid ländryggden så de långt ner. Tänkte ställa lite frågor om ni kanske kunde svara på dem, skulle vara snällt!

1. Hur många dagar stannade ni på sjukhuset och när kunde ni stå på benen?

2. Ni som gick i skolan, hur gjorde ni med plugget? jag ska ta studentet iår är väldigt orolig på hur det här ska gå. Har för mig att jag har rätt till hemundervisning. Fick ni det?

3. När blev ert liv "vanligt" igen? som tex att gå ut och festa hänga med vänner ute, gå på kalas osv. utan att er smärta "stört" er. Väldigt beroende av klackskor också haha, kan ni använda det i nuläget utan att ni får ont? och hur lång tid efter operationen kunde ni  börja använda det?

4. Hur mycket längre blev ni efter operationen?

Ska operaras på Akademiska Sjukhuset i Uppsala av Thomas Karlsson, någon som blivit opererad utav han?

Jag ser fram emot operationen, det är det jag vill och har väntat på denna dag i flera år.

Annons:
[Thiah]
2012-12-29 10:54
#1

Då ska vi se vad jag kan svara på.

Jag gjorde min operation i årskurs 7 och fick stanna 10 dagar på sjukhuest och 3 månader hemma. Fick hemundervisning under de 3 månaderna. Att börja gå gjorde jag så fort jag kom till avdelning. Jag tyckte läkjare och sjukgymnaster var megaeöala som tvingade upp mig direkt. Först var det bara att komma upp och stå och senare blev det promenader både i korridorer och trappor.

Mitt liv tog säkert 6 månader innan jag blev ganska normal igen och 2 år innan jag blev fullt färdigläkt enligt läkarna.

Jag växte cirka 12 cm under min operation, jag gick från en 67 gradig krök till en 29 gradig så det var en ganska kraftig skillnad.

Anna
2012-12-29 13:28
#2

1. Jag låg inne i 9 dagar efter min operation. Jag stod upp för första gången redan på uppvaket, alltså kvällen samma dag som min operation, men då hade jag både ryggmärgsbedövning kvar och var helt fullpumpad med morfin så då gjorde det inte ont alls. Nästa dag uppe på mitt rum fick jag hjälp att stå upp igen, då upplevde jag det som jobbigare och svårare eftersom jag hade mindre smärtlindring och dessutom var klarare i huvudet.

2. Jag var ganska exakt i din sits. Jag tog studenten i juni 2012 och opererades i mars 2012, alltså bara 3 månader innan min student. Jag var jätteorolig hur det skulle gå i skolan men på ett möte med min mentor och min rektor kom vi fram till en alternativ plan där jag slapp läsa den vanliga kursen jag hade kvar, utan istället fick läsa två andra kurser hemifrån för att komma upp i 2500 poäng. Det löste sig jättebra och kändes sååå skönt! Studenten klarade jag också av även om jag hade väldigt ont hela den dagen.

3. Jag skulle säga att jag var "helt okej" efter 3-4 månader. Då var smärtan måttlig och jag kunde se förbi den, så länge jag var försiktig och tog det lugnt. Innan dess var det hemskt. Nu gjorde jag en främre operation som betyder längre rehabiliteringstid och mer smärta efter op, så det kan gå snabbare för dig att bli smärtfri om du gör en bakre. Någonstans runt 4 månader kunde jag börja gå i klackar igen haha, även om det var svårt med balansen i början eftersom ryggens balans var så förändrad.

4. Jag blev ca 2cm längre.

Hoppas det går bra på din operation, lycka till!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

montana94
2012-12-29 21:10
#3

#1
Shit! 12 cm det är väldigt mycket juu, nice! =)

#2
det är väldigt intressant att få läsa andras historer om deras operationer och hur det har gått med rehabiliteringen! Men taack så mycket =)

Har ni bilder på era ryggar och ärr? skulle va intressant att se hur det har blivit, om ärret syns eller inte efter månader eller år! Det är förstås om ni vill det.

Anna
2012-12-29 21:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Såhär såg mitt ärr ut 8 månader efter min operation (i november). :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Anna
2012-12-29 21:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Och framsidan

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

montana94
2012-12-30 00:01
#6

#4
Det är inte så farligt, coola ärr skulle vara jätte stolt över att ha dem och det är du säkert redan. Det visar hur stark man är som person! Det är bara 8 månader, om några år har de mesta säkert redan försvunnit också =)

Annons:
[Thiah]
2012-12-30 09:52
#7

Mina ärr är svaga men fina. Som ljusröda streck längs med kroppen. Jag är stolt över dem  men inte över allt som sticker ut (skuldra samt ett revben).

Men förhoppningsvis får jag snart lite extra vikt som jag får behålla och då kanske dom göms undan lite mer.  Flört

montana94
2012-12-31 01:42
#8

#7

Aa men de är ju bra! Hoppas de blir så. =)

CamillaS
2013-01-02 20:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

1. Hur många dagar stannade ni på sjukhuset och när kunde ni stå på benen?

Hmm nu är det c:a 9 år sen jag gjorde min första skoliosoperation men ska försöka minnas. (vilket jag inte är bra på) FlörtJag stannade 8 dagar på sjukhuset och fick sen åka en sjuktransport bil hem. Fick inte åka i en vanlig bil.

2. Ni som gick i skolan, hur gjorde ni med plugget? jag ska ta studentet iår är väldigt orolig på hur det här ska gå. Har för mig att jag har rätt till hemundervisning. Fick ni det?

Ja, just då gick jag ju i skolan men minns inte exakt hur länge jag var hemma, men gissar på några månader. Skolgymnastiken fick jag iaf inte vara med på förrens ett halvår efter.

**3. När blev ert liv "vanligt" igen? som tex att gå ut och festa hänga med vänner ute, gå på kalas osv. utan att er smärta "stört" er. Väldigt beroende av klackskor också haha, kan ni använda det i nuläget utan att ni får ont? och hur lång tid efter operationen kunde ni  börja använda det?

**Det tog nog minst 5-6 månader innan jag kunde göra mer normala saker. Klackskor använder jag inte så ofta så den frågan är nog lite svår för mig att svara på.

4. Hur mycket längre blev ni efter operationen?

Oj, jag frågade min läkare denna fråga på mitt sista återbesök men då sa hon att dom papprena var arkiverade så hon kunde inte få fram det. Så jag vet inte. Men gissar på några cm.Första ärret var mycket finare än det jag fick nu efter andra operationen som skedde 17 januari 2012, det syntes knappt.
På bilden är ärret c:a 7 månader.

Upp till toppen
Annons: