Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 2139 ggr
Peyrz
2012-12-19 20:47

Väntar på operation! Råd önskas!

När jag gick på mellanstadiet fick jag reda på att jag hade skolios. När jag skulle börja gymnasiet ville de operera mig…
Det var viktigt för mig att följ följa mina planer för gymnasiet. Jag har aldrig varit en sammarbetsvillig patient och hatar när läkare från stenåldern tar beslut över huvudet på patienten. Efter några samtal om operationen kom vi fram till att skjuta upp operationen till efter gymnasiet, då det enligt läkaren inte skulle innebära några större risker eftersom jag slutat växa.

Nu sitter jag här 24 år och väntar fortfarande på en operation. Efter jag tagit studenten fick jag hela tiden svar om att "operationen blir av till hösten……… det blir till våren……nu lovar vi att det blir till hösten"
Som ni förstår har det gått många vårar och höstar. För ett år sen ringde jag och fråga om jag kan få komma på besök och träffa min nya läkaren åtminstonde. Det skulle gå bra, men kallelse kom aldrig. Försökte några månader senare men ingen kallelse kom då heller.

Nu till min fråga: är det någon mer än mig som har problem med sjukvården? I detta fall Sahlgrenska.

Eftersom jag läser till sjuksköterska vet jag att det inte får gå till så här. Men vill samtidigt inte starta något bråk.
Har väntat på operation så länge nu så jag har blivit livrädd. Har problem med oro. Ryggen blir bara värre och värre. Har en S-krök som inte ser vacker ut!

Vad hade ni gjort i min situation?

Annons:
Juliasundstrom
2012-12-21 16:10
#1

Jag går på Sahlgrenska och har blivit opererad där samt haft min praktik på avdelningen de opererar skolios samt på mottagningen där man träffar läkare, och jag vet att det vart strul tidigare. När var det du pratade med dom senast? De har nämligen fått en ny sköterska som fixar med att boka in läkarbesök osv och hon är helt underbar! Hon tar tag i allt och ser inte problem eller lovar något som inte kan hållas. Oftast om man sökt henne ringer hon upp samma dag, och är det riktigt kris får man besöka läkare på bara ett par dagar, så jag rekommenderar varmt att du ringer till henne och förklarar läget :)

Om du vill ha nummer så kan jag fixa det! Lycka till med allt! :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

[Thiah]
2012-12-21 19:55
#2

Hur kan det få fungera såhär? Hur stor krök har du? För har du över en viss grad så kan det betyda att den inte slutar växa(trots att du gör det) .

Jag hade varit väldigt arg om jag var du. Mig tappade Huddigne sjukhus/karolinska universitetsjukhuset (stockholm) bort i en flytt så jag fick vänta ett par år extra på min 2 skolios op… När dom väl "hittade" mig igen så fick jag en tid bara någon vecka senare (så fort dom fått klart testerna som krävdes) samt ett ursäkta.

Peyrz
2012-12-21 21:20
#3

Thiah,
Att kröken inte slutar växa när man har skolios fick jag förklarat för mig vid samtalet om operation, det är en av de största anledningara till att operationen görs som jag förstod det.
Jag minns inte riktigt vad jag har för grader. tror jag har runt 40 - 50 grader på båda krökarna. Mindre på den övre. Det var under mina senare år som tonåring jag fick den övre kröken, som försöker kompensera för den undre.

Julia, jag tar jättegärna namn och nummer! Det låter underbart att få prata med en vänlig människa för en gångsskull :)

[Thiah]
2012-12-21 22:24
#4

#3  Oj jag hoppas du verkligen får en operation snabbt. Förstår inte varför dom ska dra ut på det när dina krökar är så stora.

pistenbully
2012-12-23 14:50
#5

Det är bara att ringa och tjata om du inte får någon tid. Mig ville de operera lagom till studenten och det vägrade jag, efter 3 jobbiga är skulle jag baske mig vara med på det roliga som man minns för resten av sitt liv. Fick min operation då uppskjuten till slutet av augusti, perfekt! Men jag opererades i Linköping.

CamillaS
2013-01-15 11:59
#6

Håller med #5 det är bara att fortsätta ringa till dom. Jag tycker själv att det är jobbigt med sjukvården just pga att man måste tjata på dom själv annars blir ingenting gjort!
Lycka till och hoppas du får din kallelse snart!

Annons:
Upp till toppen
Annons: