Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 2773 ggr
cilija
12/6/12, 9:18 AM

problem efter operation

Hej

jag har fått diverse problem efter skoliosoperationen och jag undrar om någon annan har upplevt liknande problematik.

jag vaknade upp efter op med en regäl svank vilket jag upplever som problematiskt. när jag ligger på rygg kan jag med lätthet sticka in handen och armen under ryggen. Jag har svårt att hitta en fungerande sov ställning. lika så vaknar jag av att jag har kramp i framsidan låren och att kroppen lixom skriker åt mig att dra in svanken. vilket ju inte går.

jag har svårt att sitta i tex bilsäten då de är skålade bakåt och jag är svankig, vilket resulterar i att får sitta med nacken i en konstig frammåt böjt läge. lika så att sitta i en soffa fåtölj eller bara på en stol med ryggstöd är problematiskt på olika vis. sitter jag på en stol med halv högt ryggstöd och försöker luta mig så slutar det med att blir bakåtlutad och tittar upp mot taket.

jag misstänker att fixeringen av bäckenet gör det extra problematiskt eftersom jag då inte kan kompensera något i bäckenet.

allt detta känns väldigt tråkigt så här i efter hand och läkaren som opererade vill inte bemöta mig mig i problematiken ,så klart. därför undrar jag om det bara är jag som har liknande svårigheter.

Annons:
[Thiah]
12/7/12, 10:11 AM
#1

Vad trist att det blivit såhär för dig. Själv har jag bäckenet kvar ocj kan därmed kompensera min knasiga rygg.

Har du prövat att sätta en kudde i svanken när du ska sova? Jag har själv 2-3 kuddar runt mig varje natt, en som jag lutar överkroppen mot (jag har ganska stor rotering på kotpelaren så hela jag lutar snett om jag ligger å sidan eller på magen) sen har jag en vid knäna och en vid huvudet.

Det rekomenderas att alla människor har minst två kuddar just för att ha en mellan knäna. Detta förbättrar blodcirkulationen i  hela kroppen.

Juliasundstrom
12/8/12, 6:19 PM
#2

Vad tråkigt att det blivit så! Det måste bero på din fixering ner i Ilium eller vad tror du? Är det Rune du har som läkare?

Tråkigt att han inte kan bemöta det på ett bättre sätt och förstå dina problem. Hoppas att det kan lösa sig för dig, kram!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

cilija
12/9/12, 10:41 AM
#3

ja #1 och #2 det beroer säkert mycket på bäcken fixeringen och läget som bäckenet är fixerat i. jag hadde inte alls samma sitt och ligg problematik med korsetten, som är det närmaste jag kan rellatera till vad gäller ganska rak och stelhet i rygg.

jag har testat alla möjliga kudd lösningar och det som funkar bäst är vete kuddar för dom ligger still när man lutar sig mot dem alla andra kuddar flyttar på sig ;)

#2 jag har per som läkare. Jag misstänker att det inte går att göra så mycket åt mina problem, trots att jag ofta helst vill att de ska gå att göra oprationen ogjord eller gjord så det funkar för mig. Det är det där jobbiga att försöka akseptera att det är som det är och att oprationen enligt ortpederna är lyckad.

Upp till toppen
Annons: