Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 3004 ggr
Bellena
2012-11-26 21:38

Muskelkramper

Jag är 46 år och min skolios upptäcktes när jag var 12 år. Jag har haft ont i ryggen vilket jag är van vid men det senaste året har jag haft allra störst problem med att mina muskler i främst magen krampar.

Den senaste månaden har det blivit otroligt jobbigt, det är flera saker som att ha känsla av ständig mensvärk samtidigt som magmuskler och ryggmuskler krampar (blir stela och stenhårda vilket gör ont) när jag anstränger dem litegrann.

Är det fler som har detta problem och kanske har fått bukt med det?

Jag ska gå till sjukgymnast nästa vecka, kan tilläggas.

Annons:
krisod_76
2012-11-27 22:52
#1

Hej!

Jag känner verkligen igen det där med muskelkramper. Jag är 36 år & min skolios upptäcktes också i samma ålder. Jag har alltid tränat, så jag har hållit ryggen i hyfsat skick.

Jag har också fått allt mer problem med krampande muskler sista åren. Förmodligen för att min krökning ökat & musklerna får jobba mer. Jag jobbar mycket med magen, så där har jag inga bekymmer, men i ryggen… Oj oj… Jag får massage en gång i veckan för att hålla musklerna mjuka.

Dock har mina sjukgymnaster sagt att corestyrka är enormt viktigt, så det är nog en bra start! Jag fick även elbehandling ett tag för att få musklerna att slappna av.

Hoppas det ordnar sig för dig!!

Kram kram!! / Kristin

Bellena
2012-11-28 11:20
#2

Tack för svar, Kristin. Ja, jag tränar corestyrka men det har hittills inte hjälpt utan det krävs troligtivs andra förändringar som att jag i mitt stillasittande jobb måste röra mig mer samt stå upp och jobba oftare t ex.

Sjukgymnasten pratade om att jag skulle kanske börja använda Tens för att få musklerna att slappna av, vad det det du menade?

Min skolios har blivit mycket sämre på bara 7 år; under c:a 30 års tid hade jag ungefär samma gradantal hela tiden (45) men nu har det hänt något, kröken är 55-60 grader. Så det är klart kroppen reagerar och framför allt protesterar!

Ha det så bra och tack igen för svar!/Lena

krisod_76
2012-11-29 21:38
#3

Hej!!

Oj… Jag vet inte vad det kallades det är några år sedan… Men de fäste helt enkelt elektroner på mina värsta spända muskler. :)

Förstår att du får problem när du sitter i jobbet. Jag har som tur är ett rörligt jobb, för sitta är det värsta jag gör. Det kan sätta igång krampkänningar.

De har inte nämnt operation för dig med tanke på hur krökarna ökat??

Kram kram! / Kristin

Juliasundstrom
2012-11-30 16:12
#4

Tns är mycket riktigt små plattor med el som ska få musklerna att slappna av lite. Fick själv sånna mot mina ryggsmärtor för några år sedan :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

mickan.a
2012-11-30 19:28
#5

Någon som vet om det fungerar att använda Tens nära skruvar/stag i ryggen?

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

Juliasundstrom
2012-11-30 20:53
#6

#5 Jag tror inte att det är några problem! Jag vet en tjej som är opererad som använder en sån dagligen mot sina ryggsmärtor! :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Annons:
mickan.a
2012-12-01 14:39
#7

Tack, då ska jag provaGlad

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

cilija
2012-12-06 09:23
#8

kolla det med tens och implantat en extra gång, min sjukgymnast sa nått om att man inte kan ha det så nära stagen för att de då kan bli varma och brännas innifrån. kan ju bero på vad man har för material i sig och så eller så har han fel…

mickan.a
2012-12-09 15:31
#9

Tack, ska göra det innan jag provar…Brännas inifrån låter ju inte kul…

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

mickan.a
2012-12-12 21:05
#10

Nu har jag kollat upp detta, samt provat. Tens är inga problem, däremot laser/Scanlab som sjukgymnaster använder kan bli för varma. Jätteskönt att kunna använda detta när det känns som värst!!

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

Upp till toppen
Annons: