Tankar och funderingar

Viktigt med träning?

2012-11-20 18:15 #0 av: CajsaBajsa2

Hur viktigt är det egentligen med träning för att må bra i ryggen? Med träning menar jag både kondition och styrka.

Jag tränade tre gånger i veckan, styrketräning innan jag började få ont. När jag fick ont i ryggen tog jag "paus" från träningen, för jag trodde det var tillfälligt. Sen när det inte gick över så gick jag till sjukgymnast. I början blev det bättre, men sen höll det sig på samma nivå av "inte lika ont men ändå så ont att det sabbar livet". Jag gick i sjukgymnastik (på fyra olika ställen) i två år tills min sjukgymnast sa att jag inte fick gå där längre utan behövde hitta ett eget sätt att träna. Sjukgymnaster gillar att snacka om att man ska ha en stark "muskelkorsett" och om bra hållning. Nu har jag tränat på ett annat styrketräningsställe i några månader men tycker inte att det blir bättre, snarare gör det ofta lite ont. Nyligen var jag på skoliosenheten och läkaren där sa att allt snack om hållning är överdrivet. Han sa inget om träning, och jag frågade inte heller (tänkte inte på det) men han sa att promenader är väldigt bra, gärna varje dag.

Nu funderar jag på att skippa träningen, som mest är ångestfylld och dyr, och istället satsa på att promenera sådär en timme om dagen. Jag gillar promenader och promenerar redan så gott som varje dag, mellan ca. 20 minuter en timme.

Jag ska ta upp detta med läkaren när jag får träffa honom igen, men det kan dröja månader, så jag tänkte höra om ni hade några tankar eller erfarenheter.

Anmäl
2012-11-20 18:46 #1 av: Thiah

Nu snabbläste jag bara men ångestfylld läsning hjälper ingen.

Promenader är nått av det bästa min rygg vet, i bra skor alltså.

Så känns det bättre att ta promenader i tämligen snabb takt (du ska flåsa lite men ändå kunna föra ett samtal) och därmed få upp pulsen, motionera och inte ha ångest så ska du absolut göra det!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2012-11-21 20:38 #2 av: CajsaBajsa2

Tack för ditt svar!

Jag är bara rädd att bli för svag i bålmuskulaturen och få mer ont.

Men nu när jag tänker efter så har jag inte fått mindre ont sedan jag började på denna träningen, snarare mer.

Om jag dessutom har ett diskbråck (det verkar så, men jag vet inte än) så är det väl inte bra att styrketräna i maskiner?

(Jag menar inte att du ska veta svar på mina frågor, jag bara spottar ur mig lite funderingar)

Anmäl
2012-11-22 17:48 #3 av: Thiah

Har du fått ett diskbråck så ska du inte motionera på med hjälp av maskiner.

Har du rätt hållning när du promenerar eller t.o.m har viktbälte eller liknande så får du muskulaturen i rygg och mage också. Att promenera är super för kroppen om du har rätt skor eftersom du inte sätter för mycket tyngd utan enbart din egen.

 

Tänk även på att ta hand om fötterna när du promenerar mycket. Fila bort förhårdnader, tvätta med tvål mellan tårna, låt lufta och torka ordentligt samt smörj in dem med lotion emellanåt.

Det är lätt att så svamp mellan tårna om man inte tar hand om fötterna Glad

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2012-11-22 22:43 #4 av: CajsaBajsa2

Tack för tipsen! Glad

Jag ska prata med träningen och höra om jag kan få sluta fastän jag bundit mig till ett helt år.

Anmäl
2012-11-24 12:57 #5 av: pistenbully

Jag gick hos sjukgymnast i något är innan operationen och märkte en liten skillnad påvarken., skillnaden var dock så liten att den knappt var märkbar och med tanke på all tid detta tog upp så slutade jag.

Efter operationen frågade jag om jag skulle gå hos sjukgymnast för att bygga upp ryggensmuskler men fick till svar att jag skulle göra vardagliga sysslor. Ingen sjukgymnastik.

Simmade 2 dagar i veckan i ett halvår samt promenad varje matrast på jobbet, märkte ingen skillnad på smärtan.

Detta är förmodligen olika för alla skulle jag kunna tro, hurvida träningen hjälper mot smärtan eller ej. Dessutom måste man veta hur man ska träna för att träna upp rätt muskler.

Anmäl
2012-11-24 17:44 #6 av: Thiah

Smärt är ju tyvärr så att den behöver inte minska hur mycket du än tränar. En del av min smärta är kronisk och kommer aldrig gå att fixa medan en del av min smärta är jobb relaterad (jobbar som förskoletant) och kan i stor del tränas bort.

 

 

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.