Annons:
Etikettövrigt-om-skolios
Läst 2473 ggr
LenaHudiksvall80
2012-11-15 18:01

Sportaktiviteter

Hej

Jag är skolios opererad sen -95. Simmar för att stärka kroppen. Vill prova något som min rygg klarar av att utföra men frågan är vad?

Kan Pole dancing vara nåt? kan bara vrida halsen då resten av ryggen är helt låst. Minns tyvärr inte vilka kotor som är fasta.

Tips om hemgymnastikrörelser/övningar tas gärna emot då jag råkat glömma alla övningar utom 2 stycken.

Tack på förhand.

Annons:
mickan.a
2012-11-17 09:42
#1

Simning är jättebra samt all träning som stärker mag/bålstyrka. Det enda jag har fått höra att man ska undvika är att lyfta och rotera ryggen samtidigt.

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

[Thiah]
2012-11-17 14:12
#2

Ja, simma och vattenlöpa eller vattengymnastik är det bästa. Belastar minst och tränar allsidigt.

Agnez94
2012-12-04 18:14
#3

Nybörjar balett, vet en som är stelopererad och dansar balett. I baletten ska du ju alltid ha rak rygg (i stort sett) så det kanske skulle passa!

Annars så är ridning väldans kul (håller jag på med).

Hemmaövningar?

Vanliga armhävningar (underskattade!), plankan (vanlig och på sidan), Rygglyft (om du kan göra sådana), Liggande benlyft (se till att inte tappa tekniken! svanken i golvet), Body weight row (ligg under ett bord, grabba tag i bordskanterna och häv dig upp), Knäböj (utan vikter) kan återkomma med fler om du vill!

[Thiah]
2012-12-05 23:14
#4

Jag skulle gärna fortsätta min ridning men jag får inte falla av'(enligt min läkare) och det kan man aldrig garantera i ridning.

tyvärr….

Agnez94
2012-12-08 00:34
#5

Hm, lät konstig. Jag fick rida 2 månader efter min operation för min läkare men inte för min sjukgymnast. Du kan nog rida skulle jag tro, men om du går på ridskola så be om en lugn häst som sköter sig och ge dig inte in i situationer som du är det minsta osäker på. Har åkt av en gång sedan op och det gick fint och då krascahde jag rakt in i väggen i full galopp Tungan ute. Men det beror nog också lite på hur man är opererad (antalet kotor, över/nedre delen av ryggen).

Upp till toppen
Annons: