Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 3033 ggr
CajsaBajsa2
11/1/12, 1:09 PM

Ska snart till skoliosenheten!

Jag ska snart till Salhgrenskas skoliosenhet. Inte för operation, utan undersökning av något slag. Jag vet att jag har (obehandlad) skolios, över 40 grader. Ortopeden skickade remiss till skoliosenheten för att jag har så ont men de vet inte om det är på grund av skoliosen eller inte. Jag har väntat i ett år. På kallelsen står det att det kan ta fyra timmar, att man kan behöva röntgas och bl.a. träffa sjukgymnast.

Är det någon som vet vad jag kan förvänta mig? Vad de kommer göra och fråga osv. Någon som har något tips eller råd till mig?

Annons:
[Thiah]
11/4/12, 3:33 PM
#1

Ha bekväma kläder för det kan bli en hel del väntetid samt att man hamnar ta av sig dem ett par gånger.  Jag brukar även ta med mig en bra bok elelr liknande för ibland har jag hamnat att vänta på röntgen i flera timmar.

Trist att du har fått vänta så länge men bra att det äntligen är dags. Lycka till.

CajsaBajsa2
11/4/12, 5:05 PM
#2

Tack för svar och tips! :)

Juliasundstrom
11/4/12, 9:21 PM
#3

Jag går också på skoliosenheten på Sahlgrenska! Det är inte alls säkert att det kommer att ta fyra timmar, men oftast är det ganska lång väntan. Du kommer att få röntgas och därefter prata med en läkare. Det som kan ta lång tid är väntan uppe på röntgen samt att få träffa läkaren när du väl är klar där. Det kan vara någon timme som man får vänta på varje sak, men det kan också bero på att läkarna har lunch runt 12 tiden, vilket försenar lite! Om det skulle behövas, får man också träffa sjukgymnasten Karin. Till henne kommer du om du tex ska opereras eller liknande, för det är hon som informerar om allt sånt. Läkarna ger bara besked!

Vilken läkare har du?:) Lycka till!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

CajsaBajsa2
11/4/12, 9:46 PM
#4

Aha, tack för informationen Glad

Jag vet inte vilken läkare jag har för jag har aldrig varit där förut.

Så ni menar att man kommer dit flera gånger? För det jag är mest rädd för är att de ska säga precis som alla andra läkare sagt i flera år "testa sjukgymnastik ett tag till och tänk på hållningen" och sen går jag därifrån och har lika ont som alltid, trots sjukgymnastik i flera år och bra hållning.

Lite rädd är jag att de ska säga att jag ska opereras, men om de tror att jag kommer få mindre ont av det så gör jag det.

Juliasundstrom
11/4/12, 11:12 PM
#5

Tänkte mer att det står på din kallelse vilken läkare du ska till :D Nej du går dit en gång, men får träffa alla de olika sakerna under samma besök, tex röntgen läkare och sjukgymnast! :)

Det är skit jobbigt rent ut sagt när man bara får sjukgymnast som svar. Stå på dig och berätta hur du känner! Och var inte rädd om det skulle bli operation. Det är så värt det! Att få vara rak, och möjligtvis bli av med en del av smärtan :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

CajsaBajsa2
11/4/12, 11:21 PM
#6

Jag kollade på kallelsen men såg inget namn.

Aha, ja det var så jag tänkte först, att man bara går dit en gång, men så skrev ni båda som att ni är där ofta.

Jag ska verkligen försöka få dem att förstå att denna smärta begränsar och förstör hela mitt liv, all min vardag. Men det är svårt. Jag är inte bra på att prata med folk och har ADD så jag glömmer lätt vad det är jag ska säga och så. Men jag har skrivit ner en del och ska ha med min man som stöd.

Om jag inte skulle bli av med någon smärta av en operation så vet jag inte vad det ska vara bra för, det är ju smärtan som är problemet. Men jag vet ju inte om det är skoliosen som orsakar smärtan.

Annons:
Juliasundstrom
11/4/12, 11:29 PM
#7

Ja du menar så! :) Jag är där ganska ofta i och med att jag först korsettbehandlades och sedan opererades. När man växer så går man på regelbundna kontroller och det blir lite extra om man behandlas också :) Alla där är supertrevliga och det finns tre olika läkare och de är alla jätteduktiga!

Det är väldigt bra att du skriver ner vad du vill få sagt. Jag kan bara säga att läkarna är stressade och det är viktigt att du verkligen står på dig, speciellt om du skulle få Rune som läkare haha. Det lär du ju märka när du kommer dit, men om du får honom så ha det i bakhuvudet att han lätt kan få allt att låta som om det inte är några problem och att man ska avvakta med alla problem man har. Sen är han en väldigt bra läkare, men lite svår att prata med ibland! :)

Det är det som kan vara svårt. Läkarna kan aldrig garantera att smärtan kommer att bli bättre av en operation, men det är det som alla hoppas på såklart. Du får diskutera med din läkare och se vad han säger! 

Jag tror att det kommer gå jättebra, så som sagt. Lycka till! :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

CajsaBajsa2
11/14/12, 5:16 PM
#8

Nu har jag varit där, häromdagen. Det gick bra tror jag. Jag kom ihåg nästan allt jag ville säga, stör mig dock på att jag glömde nämna att jag även har ont när jag ligger ner (trots tempurmadrass).

Doktorn sa att det verkar vara skoliosen som gör ont, eftersom jag just har ont där ryggen böjer sig i bröstryggen, och liksom ut åt den sidan åt det hållet den böjer sig. Att det strålar ut i armen kan bero på diskbråck i nacken så jag ska få göra magnetröntgen.

Han sa att man kan steloperera några kotor där jag har ont, men att det inte är säkert att det blir bättre, kanske 50/50. Men först måste vi ju se hur det är med nacken. Operation ska liksom vara en sista desperat åtgärd.

Alla var trevliga och doktorn skämtade en massa så det var en bra upplevelse. Dock väldigt jobbigt att de bara har en massa obekväma stolar i väntrummen så det var väldigt jobbigt för ryggen.

Juliasundstrom
11/15/12, 6:18 PM
#9

Vem var din läkare? :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

CajsaBajsa2
11/15/12, 9:26 PM
#10

Jag kommer inte ihåg vad han hette >_<

Juliasundstrom
11/16/12, 3:48 PM
#11

Okej haha :) Lät lite som Rune tyckte jag ;) Vilken tur att dom ska kolla upp det här nu iallafall, och skönt att du fick en MR :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

CajsaBajsa2
11/16/12, 4:17 PM
#12

Ja :) Fast jag tycker det är läskigt att vara i magnetröntgen, men det går ju hyffsat snabbt över.

Det bästa med läkarbesöket var att när jag sa "och jag tänker på hållningen, så det behöver du inte tjata om" (utan att han ens sagt något om hållning) så sa han att det där med hållning är överdrivet, sjukgymnaster gillar att skylla på hållningen men att det inte spelar så stor roll egentligen, att jag såg ut att ha utmärkt hållning ändå. Så nu slipper jag den pressen.

Juliasundstrom
11/16/12, 5:20 PM
#13

Ja men precis! Det klarar du nog fint :) 

Haha ja jag tror inte heller att det ligger så mycket i hållningen som alla snackar om. Vilken tur att han talade om det, så har man fått det bekräftat menar jag! Då slipper du tänka på den! ;)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Annons:
CajsaBajsa2
11/17/12, 11:16 PM
#14

Ja precis :) Fast om man sitter mycket vid datorn och t.ex. puttar fram huvudet så är det inte konstigt om man får ont i nacken och kanske huvudet, men det är ju en annan sak. Man ska liksom inte behöva ha ont när man ligger och sover på sin tempurmadrass bara för att man inte har 100% perfekt hållning hela dagarna. Ja det var väldigt skönt att han sa så. Han sa också att promenader är väldigt bra för ryggen, och det gör jag redan ganska mycket så det är ju bra.

Juliasundstrom
11/18/12, 10:10 PM
#15

Ja men precis! :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Upp till toppen
Annons: