Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 5830 ggr
Juliasundstrom
10/25/12, 10:21 PM

Borttagning av stag

Var hos läkaren och vi bestämde att jag ska ta bort mitt vänstra stag i början av december. Ungefär hur lång tid tar det tills man mår bra igen efter denna operationen? Jag menar med tanke på att den inte är lika stor osv :)

Glömde att fråga allt sånt eftersom jag blev så chockad av beskedet att det blir ytterligare en operation! Tacksam för om någon kan berätta lite som gjort en sådan operation :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Annons:
[Thiah]
10/26/12, 7:14 PM
#1

Får man fråga varför det bestämdes att staget ska tas bort?

Tror CamillaS är den bästa att svara på dina frågor. Hon har ju tagit bort sina. Glad

Juliasundstrom
10/26/12, 9:34 PM
#2

#1 Jag har haft väldigt ont under två månader nu, så min läkare bestämde att vi tar bort det vänstra staget där jag har ont, eftersom det är det som ligger och irriterar under huden. :)

Jag tror också att Camilla vet bäst på denna frågan faktiskt, om det inte finns fler här inne som gjort det samma ;D

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Bellena
10/27/12, 10:49 AM
#3

Kan läkaren säga vad som har gått fel? Är det läkningen eller själva placeringen/din kroppsform  t ex?

Juliasundstrom
10/27/12, 11:15 AM
#4

Tyvärr visste han inte vad som var fel, utan tittade mer på att jag hade väldigt ont och beslutade det utifrån detta. Han sa dock att jag var "tunn i kroppen" och att även om de tagit de minsta stag och skruvar så irriterade detta ändå under huden och det möjligtvis berodde på detta. Mer vet jag tyvärr inte!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

CamillaS
10/27/12, 2:15 PM
#5

Nej men fy vad jobbigt med en operation till. Fast kan tänka mig att det samtidigt är skönt om du slipper smärtan. :)

Hmm ja du mitt minne är inge vidare kan jag säga, men har för mig att kanske 3-4 veckor iaf.
Precis som du säger så var inte den operationen lika jobbig som den första. Men visst blev man lite sängliggande när man var hemma. Men såklart är vi alla olika och tar smärtan på olika sätt.
Så jag tror det beror mycket på hur du hanterar smärtan. I januari är det 1 år sen min operation gjordes och själv tycker jag att det var bra för jag har inte lika ont längre som jag hade med stagen i ryggen. Så någon skillnad har det absolut gjort.
Det var precis samma för mig, dom kunde inte hitta nåt fel på mina stag eller se att något annat skulle vara fel.
Fast hade det inte varit för att dom sen hittade den där skruven i aortan så hade dom nog aldrig opererat ut dom där stagen hur mycket jag än tjatat om det.
För det jag fick höra hela tiden var att, nej, det är inte stagen som gör ont för allt ser "bra" ut på röntgenbilderna.. -.-

Juliasundstrom
10/27/12, 3:14 PM
#6

#5 Okej, vad skönt att du inte har ont längre! :) Min läkare höll på att avsluta två gånger med orden att vi ska avvakta. Dock stod jag på mig som tusan, jag kunde helt enkelt inte må så här längre, så blev väldigt lättad när han sa att vi tar bort staget faktiskt :)

Har lite fler frågor om det går bra Camilla! :)

Ser ärret likadant ut efter operation nr 2? 
Hur lång är sjukhusvistelsen efter en sådan operation?
Behövdes det morfinpump även efter denna operation?

Tack på förhand! :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Annons:
CamillaS
10/27/12, 4:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 Jo tyvärr, jag har ont fortfarande men inte lika som jag hade då. ;)
Vad bra att du stod på dig, det måste man tydligen göra ibland.

Jo då, det är bara att fråga på, men kan inte lova att jag kommer i håg allt. ;)

Hmm på operation nummer ett så tycker jag att ärret blev väldigt fint och knappt synligt när det var läkt och blekt.
På operation nummer två använde dom agraffer för att sluta såret så nja. Jag tycker att detta ärr inte är lika snyggt gjort som det första. Dessutom längst ner på ärret så har dom inte dragit ihop skinnet ordentligt med agrafferna så det har inte läkt ihop fint där.
Så svaret på frågan blir nej. Men om man bortser från dom små prickarna längs ärret och den fula läkningen längst ner så ser det vel likadant ut. ;)

Jag låg på sjukhuset i 6 dagar. Minns att jag mådde väldigt illa och att illamående tabletterna inte hjälpte. Så egentligen kunde jag fått åka hem på dag 5 men blev kvar en dag till.
Så nästan en vecka då.

Jag vet inte riktigt hur din morfinpump såg ut om det var nån dosa som du höll i handen och fick medicinera dig själv?

Om du menar nåt sånt liknande, så nej det fick jag inte. Jag hade nån slang som satt fast i halsen med några stygn, tror den var till för smärtlindringen, men är inte helt säker. ^^

Juliasundstrom
10/27/12, 5:29 PM
#8

#7 Ja okej! Jag har faktiskt funderat lite på det där med agraffer, och jag vill inte gärna ha det eftersom jag fick stygn sist och det läkte så fint! Har märkt att vissa får ärr av prickarna efter agrafferna och jag får ärr av minsta lilla så ja, helst vill jag ju inte ha det ;) Dock vet jag att min läkare sätter agraffer på alla som är "Vuxna" så jag får väl hoppas att han ser mig som ett barn även denna gång haha! :)

Är det där längst ner något dom kan göra något åt? Tex skära bort och sy om? :)

Fick du stanna på sjukhus så länge pga av allt med din aorta eller var det bara ryggen så att säga? :)

Ja precis det var en sån jag menade, men jag hoppas på att slippa en och bara äta tabletter! :)

Tack för dina svar!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

CamillaS
10/27/12, 5:58 PM
#9

#8 Jag visste inte att dom skulle stänga såret med agraffer för det berättade dom inte, så där hade jag ingen val möjlighet överhuvudtaget. Hade jag fått välja så hade inte jag heller velat ha det, men ja nu blev det så endå.

Aha är det så. Kanske är så dom gör här också då eftersom jag räknades som vuxen. ^^
Ja du får hoppas att han ser dig som ett barn fortfarande då. ;)

Jag vet faktiskt inte, har ingen aning om man kan göra något åt det och har trott att man inte kan det så jag har inte frågat. Men visst kan man få bort det där nere så skulle jag bli glad då det ser så fult ut. :/

Jag vet faktiskt inte om det var pga den anledningen, men jag tror att det var pga själva operationen och hur jag mådde under sjukhus dagarna som avgjorde längden på sjukhus vistelsen.

Aha ok. Jag fick tabletter dom sista dagarna men i början fick jag morfin genom infarten på handen.

Varsågod! :)

Juliasundstrom
10/27/12, 8:55 PM
#10

Okej tack så jätte mycket Camilla! Nu vet jag lite mer om det iallafall! Vart så chockad när jag fick höra operation så jag glömde fråga om allt sånt här! :) Det finns inte så stort utbud av människor som jag har kontakt med heller som har tagit bort något stag, så det finns inte så många att fråga så att säga :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

CamillaS
10/28/12, 12:16 PM
#11

Det är lugnt. :) Förstår att du blev chockad, hade jag också blivit om jag fick reda på det på det sättet.

Nej, och tur är vel det så det inte är alltför många som måste plocka ut sina stag och skruvar. :)

Upp till toppen
Annons: