Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 2460 ggr
Juliasundstrom
2012-10-06 14:28

Känseln

Jag vet inte om någon tagit upp det tidigare så jag tar frågar:

För er som är opererade, hur lång tid tog det för er att få tillbaka känseln? Alternativt om ni opererades för länge sedan och aldrig fått tillbaka känseln?

Är lite nyfiken!  :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Annons:
CamillaS
2012-10-08 20:04
#1

Från 2003 till 2012 fick jag aldrig tillbaka den "normala" känseln inte från denna senare operation heller som varade för 9 månader sedan.
Fick dessutom ett större område med konstig känsel när dom öppnade upp ärret andra gången. Så mitt vänstra skulderblad känns jätte konstigt att röra vid.
Men, men man lär sig leva med det. Det stör mig inte så länge jag inte ska klia mig på ryggen. Då är det väldigt irriterande däremot. ;)

Juliasundstrom
2012-10-08 20:07
#2

#1 Okej! Jag tycker också det är väldigt störande att inte kunna klia sig på ryggen haha! ;)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

CamillaS
2012-10-08 20:12
#3

#2 Ja, jag älskar i vanliga fall att klia mig på ryggen, det är ju så sköönt! ;D
Men nja inte riktigt nu längre.. Sen så är jag väldigt känslig ifall någon tar mig på ryggen eller klappar till där, det känns bara obehgaligt. Obestämd

Juliasundstrom
2012-10-08 20:13
#4

#3 usch vad jobbigt :/ Jag har fått tillbaka känseln på halva ryggen men andra halvan är lika död som för 6 månader sedan ;) Sjukt jobbigt när det kliar och det inte går att klia tillbaka, jag blir galen haha ;)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Anna
2012-10-09 06:18
#5

Över 6 månader psot-op (främre op), ännu ingen känsel bak på ryggen över skulderbladet. På framsidan längs revbenen är jag både okänslig och överkänslig på samma gång, svårt att förklara, jobbigt är det dock.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

cilija
2012-10-10 08:57
#6

jag har oxå fått annorlunda kännsel efer operationen. på lite olika ställen. Runt själva ärret har jag ingen känsel på några ställen och på ryggen gennerelt som attlid säger okännslig och överklänslig på samma gång. nere på baken/ländryggen har jag överkännslig okännslighet lika så på insidan på låret, på magen i höjd med höftbenet och ner i ljumsken är det samma överkänslighet i det halvdomnade.

jag inbillar mig dock att det har blivit något bättre känsel i områderna eller så har jag vant mig vid kännslan…men visst är det lite jobbigt i baland speciellt när någon annan tar på de områderana på kroppen.

nu är det ju bara en knapp månad sedan operationen för min del. men jag minns från en fot operation jag gjorde som barn då jag oxå fick konstig kännsel att det tog låååång tid innan den normaliserade sig. men det är minnen fån en 10åring så jag vet inte hur lång den långa tiden var…

Annons:
Juliasundstrom
2012-10-10 22:00
#7

Jag hoppas det blir bättre för oss alla! :)

#6 vad bra att du redan märker skillnad! Då blir det nog ett bra resultat ska du se! :) Tänk att det redan gått snart en månad, känns som igår!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

[Thiah]
2012-10-12 16:35
#8

Jag har ännu ingen känsel vid skulderbladet, där dom öppnat två gånger. Sist var 8 år sen. Jag har även ingen korrekt känsel under bröstet (dit mitt ärr går). Hela ärret längs sidan är konstigt och det är obekvämt att klia eller att spänna musklerna.

Mitt lår (låg på det i 12 timmar så nerverna plattades till) tog runt 3-4 år innan det kom tillbaka.

Runt ryggradsärret fick jag ganska tidigt tillbak normal känsel.

mickan.a
2012-10-17 18:16
#9

Jag har gått på massage några gånger och det har gjort det hela med känselbortfall bättre, men visst känns det bortdomnat på vissa ställen och överkänsligt på andra.

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

Juliasundstrom
2012-10-17 19:04
#10

#9 ja men vad bra, då kanske jag ska njuta lite mer av massagen i skolan och hoppas att käneln kommer tillbaka ;)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Upp till toppen
Annons: