Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 7944 ggr
mickan.a
10/2/12, 7:54 PM

Ta bort skruvar och Stag

Det sägs att ca 5-10% av Skoliosopererade tar bort skruvar och stag efter sina operationer, av olika anledningar såsom smärta, infektioner etc. Det jag undrar är vad som händer med ryggraden efter borttag.  Som jag förstått det förblir man stel i ryggen samtidigt som jag hör att Skolioskurvan ofta går tillbaka, dvs man får tillbaka sin sneda rygg. Jag får inte riktigt ihop den ekvationen. Har man kvar diskarna mellan kotorna och kan de återfå rörlighet efter en steloperation, eller är diskar ersatta med något annat material? Någon som vet och kan förklara detta? Jag har själv inga planer på att ta bort mitt "skrot" men skulle ändå vilja få klarhet i detta…Nyfiken med andra ordGlad

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

Annons:
Juliasundstrom
10/2/12, 8:22 PM
#1

Jag vet att camilla här vet bäst om det, men jag kan säga vad jag fick reda på under min praktik på sjukhuset. 

Efter ett år kan man säga att fusionen är läkt, det som gör ryggen stel. Det är små benbitar osv som dom lägger i ryggen (alt ben från krista). Det växer sedan ihop med ryggen och gör den alltså stel. Anledningen till att man egentligen har sina stag och skruvar är för att hålla uppe ryggen medans detta läker.

Skulle man då ta bort stagen och skruvarna efter 1år eller mer ska ryggen hålla sig rak. Det finns en liten risk för att ryggen kröker sig igen men då är det för att fusionen inte riktigt hållt uppe ryggen som den ska :)

Hoppas jag fick med något bra :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

mickan.a
10/2/12, 9:15 PM
#2

Aha…jo nu blev det klarare GladMen kommer benet från benbank eller är det från kotutskotten de sågar ner? Har glömt att fråga läkaren ang just denna detaljen..

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

Juliasundstrom
10/2/12, 9:28 PM
#3

Oftast tar de bara från kotutskotten så att säga. De rycker bort många benbitar under operationen som de använder. På lite äldre personer kan de ta från krista också men ja det beror på. Benbank har jag ingen riktig koll på så kan tyvärr inte svara på det :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

mickan.a
10/3/12, 4:51 PM
#4

Aha..Då klarnar det ännu mer!!

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

CamillaS
10/8/12, 7:59 PM
#5

Jao jag fick bli en av dom som fick ta bort mina stag och skruvar i ryggen tack vare min kirurg som skruvade in en av skruvarna i aortan.
Min läkare har sagt just som Julia säger att har det gått mer en ett år så ska borde ryggen vara läkt, och jag hade haft mitt i 8 år innan dom tog ut det så i mitt fall så borde ryggen hålla sig rak. Jag hoppas på det iaf. Det har nu gått 9 månader sen jag opererades och tog ut allt från ryggen och vad jag vet så är ryggen rak fortfarande. :)

Upp till toppen
Annons: