Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 11657 ggr
mickan.a
2012-09-30 15:51

Ont lång tid efter operation

Ni som opererat er, hur länge hade ni ont efter er skoliosoperation?

Nu är jag inne på 8:e månaden och det känns som att jag bara får ondare och ondare…Det skaver och svider i ryggraden, precis som att skruvarna skaver…Bara för en månad sedan var det mycket bättre än det är nu.

På slätröntgen ser allt bara bra ut men det känns inte alls bra.

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

Annons:
Neoos
2012-09-30 20:02
#1

Du borde ha varit på ett återbesök vid den är tiden, eller hur? Vad sa läkaren om att du fortfarande har ont? :/

mickan.a
2012-09-30 20:53
#2

Jag har varit på 6månaderskontrollen. Han tyckte att operationen var lyckad, skruvarna sitter där de ska, och att jag skulle ge det lite mer tid, och äta värktabletter. Jag kände mig hoppfull när jag varit där, men nu har det blivit ännu värre.

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

Neoos
2012-09-30 21:03
#3

Förstår det är hemskt jobbigt när smärtan aldrig försvinner. Om du har varit hemma och vilat en hel helg, känns det bättre i ryggen då eller är det jämt samma smärta oavsett hur mycket du ansträngt ryggen?

mickan.a
2012-09-30 21:15
#4

Det varierar jättemycket, sista veckorna har det skavt hela tiden förutom när jag ligger blixt stilla. Tidigare kunde jag vara smärtfri när jag tränat kondition/promenerat. Har tränat styrketräning en hel del med sjukgymnast och tror nu i efterhand att det var en dålig idé då det förvärrats…Hur gör du med träning?

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

Neoos
2012-09-30 23:57
#5

Jag tränar ingenting alls för det tyckte inte min läkare var nödvändigt. Jag har inte haft några smärtproblem så jag kan inte hjälpa dig av mina egna erfarenheter. Om det var jag så hade jag vilat ryggen från all ansträngning under en längre tid, men sen vet jag inte hur man ska hantera smärtan (om man bör träna eller ej) så jag kan ha gett dig ett råd som kanske inte alls kommer funka för dig, så det är upp till dig om du vill testa det eller inte.

mickan.a
2012-10-01 12:32
#6

Nej det är ju så individuellt, men det är ändå intressant och värdefullt att få höra hur det är för andra…Vad skönt att du slipper ha ont! Jag gick med smärtor flera år innan operationen, så det kan ta längre tid för mig att komma tillbaka!

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

Annons:
Juliasundstrom
2012-10-01 18:01
#7

Jag lider verkligen med dig och vet hur det känns även om jag ligger knappt två månader efter dig! <3

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Neoos
2012-10-01 19:08
#8

Ja det är det, jag hade knappt några smärtor före operationen så det kanske är därför det är så olika för alla om man känner smärta eller inte efter operationen. Men det ska ordna sig för dig tillslut, det är jag säker på :)

mickan.a
2012-10-02 16:25
#9

Tack snälla! Håller tummarna för dig också Julia!!

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

[Thiah]
2012-10-12 16:39
#10

Jag blev av med smärtan inom 2½ månad men jag var bara 13 då och  i ung ålder läker man bättre än på "'äldre" dagar.

Jag tränar inte själv och de gånger jag varit hos sjukgymnast tycker jag inte det hjälpt ändå. Men jag tycker det låter väldigt jobbigt att du ska ha så ont efter 8 månader.

Vad har du för skor? Kan det vara så att kroppen nu kämpar med att ändra stå/gå ställning och det gör att du får ännu ondare i ryggen? Finns närmligen få saker som är värre för mig än att gå i fel skor. Hela ryggen lider efter det (vill man vara fin får man lida pin eller hur var det Flört )

Anna
2012-10-17 08:23
#11

Jag kan inte påstå att jag har "operationsont" längre, dvs samma ont som jag hade veckorna/månaderna efter op. Jag är inne på 6e månaden nu. Däremot har jag fått tillbaka samma värk jag hade innan op, som jag hoppades bli av med - den här värkande, molande tröttheten i ländryggen. Börjar inse att den är kronisk och alltid kommer vara där. Så att bli smärtfri har jag helt enkelt gett upp.

Det jag fortfarande känner från operationen är ömma, svullna revben, ömt skulderblad, känsligt ärr och svaghet i höger arm. Stag och skruvar har jag inga problem med och har aldrig någon direkt smärta från själva ryggraden.

Hoppas verkligen det blir bättre för alla er som har ont!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

mickan.a
2012-10-17 18:05
#12

Tack för era svar, det där med skor har jag funderat på. Har nämligen ordentlig hålfot. Det som för mig känns som skavande skruvar kan faktiskt vara muskler och annat som inte vant sig vid skruvarna än. Hoppas det blir bättre för det är svårt att stå ut med. Nu har min ländrygg börjat krångla också, där jag aldrig haft besvär innan, och en hemsk ilande smärta i benet, ischiasliknande. Det känns som att operationen är en omställning för hela min kropp. Om jag ska vara positiv så har min tidigare kroniska nackvärk faktiskt förbättrats. Min stora kurva låg väldigt högt upp. Det gäller att ha tålamod så kanske andra delar också blir bättre. Men blir det inte bättre kommer jag att få göra en magnetröntgen eller Dt. Infektion borde det ju inte vara, för då har man ju feber som jag förstått det.

Kram till er andra som kämpar på olika sätt, och till er som är smärtfria också såklartGlad

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

Juliasundstrom
2012-10-17 19:07
#13

#12 Be dom ta en sänka och kolla lite olika blodprover på vårdcentralen. På så sätt kan de se om det är en infektion! :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Annons:
gimbi
2012-12-15 16:57
#14

Jag har precis likadant! Jag är nu i 25 månaden, hade inget ont innan operationen, jag var 52 grader. Men nu har jag nästa värk varje dag och lever i princip på alvedon. Läkaren säger att jag ska fortsätta ta värktabletter, alternativt ska vi ta bort stängerna men röntgen visar ingeting så det kommer nog inte hända. Jag vet inte vad det är som händer.?

[Thiah]
2012-12-16 12:19
#15

#11 har känt samma sak när det kommer till ländryggen. Den värken får man bara vänja sig vid.

CamillaS
2013-01-15 12:11
#16

Min smärta som jag haft enda sen dom opereade mig 2003 blev mycket bättre när dom plockade ut skruvar och stag. Så för mig var den andra operationen värt att gå igenom.
Det konstiga är att sådana saker syns inte på röntgen, det gjorde det inte i mitt fall heller och min läkare trodde inte att min smärta berodde på stagen eller så heller. Men nu med facit i hand så måste det ha gjort det eftersom smärtan är bättre nu utan stag.

Undrar endå om det inte kan ha något med dina stag att göra att du har ont eftesom du beskriver att det gör ont vid ryggraden. Obestämd

mickan.a
2013-01-20 20:10
#17

Vissa dagar är just detta med skruvarna bättre nu, så jag lever med hoppet att ryggen ska vänja sig med skruvarna, men jag ska ta upp problemet på 1årskontrollen. Muskelvärk har jag konstant och måste nog acceptera det. Känner mycket ångest inför ännu en operation eftersom att jag under den förra fick en hjärnblödning (är dock fullt återhämtad efter den).

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

CamillaS
2013-01-25 12:41
#18

Hoppas att det bara är så då att din rygg inte vant sig vid skruvarna ännu. :/ Så du slipper göra en till operation.

Klevbom
2013-02-06 18:44
#19

Ny här på forumet ^^ Har själv opererats för skolios 2 ggr, med ett års mellanrum mellan bägge gångerna, vad jag mins hade jag rätt ont 2-3 månader efter operation sedan gick det över till en mer tryckande känsla som idag flera år efter åt återkommer då och då.

men jag vande mig helt efter 1-2 år till 100% ^^

CamillaS
2013-02-08 12:52
#20

#19 Varför opererades du två gånger?

Annons:
Wintsu
2013-03-12 21:13
#21

Hade väl inte så värst ont innan operationen, förutom att jag blev trött i ryggen rätt fort. Opererades våren 2007 och då var jag 18 år. Nu efter operationen känner jag smärta. Inte så att jag behöver ta smärtstillande varje dag, men tillräcklig nog att man ska börja noja.

Två av skruvarna i ländryggen ligger precis under en muskel vilket innebär att jag får ont om jag spänner den muskeln. Sen har jag ont i vänsterbenet som uppkom efter operationen. Den kommer och går, sådan ischiassmärta. Som tur är, kommer den inte ofta.

mickan.a
2013-04-21 20:27
#22

Nu efter min ettårskontroll har jag fått det bekräftat att det är mina muskler som bråkar med mig! Mina kurvor på 46 och 32 grader är nu nere på ca 10 resp 15 grader! Enligt läkaren tar det ofta längre tid för muskler och annat att återhämta sig när man är lite äldre som jag (36) så nu har jag fått tillbaka kämparglädje och hopp att detta ska bli riktigt bra i slutändan! Det känns också lättare att stå ut med värk när man vet att det inte är något galet 🙂

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

Upp till toppen
Annons: