Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 8945 ggr
Bebblan
9/17/12, 11:26 PM

"Knäcker" ryggen.

Ni vet som när man knäcker fingrarna osv? Jag har börjat göra så med ryggen, det har liksom blivit en vana att varje gång jag stället mig upp efter att ha setat länge så böjer jag mig åt lite alla håll så "knäcks" ryggraden.

Sen så knäcks det till i nedre delen av ryggen, mellan höfterna över svanskotan, vad man nu kallar det där, det knäcks liksom när jag tar ett steg ibland och råkar sätta ner foten för hårt.

Är detta något jag borde kolla upp? Eller är det typ normalt? Gör någon av er också detta? Kan det vara farligt?

Väldigt tacksam för svar! :)

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

Annons:
Fjordell
9/17/12, 11:30 PM
#1

Jag knäcker också ryggen jääämt och ständigt. Jag kan exempelvis inte somna utan att knäcka den genom att vrida mig åt båda hållen. Förvånad

Bebblan
9/17/12, 11:34 PM
#2

#1 Jaa, märkligt! ;o

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

Fjordell
9/17/12, 11:40 PM
#3

#2 Ja, det har verkligen blivlt något av ett beroende… Känns som att man måste räta ut ryggen, och att den annars är helt krokig :p Så även jag är nyfiken på om det kan finnas några nackdelar med detta ;o

Bebblan
9/17/12, 11:44 PM
#4

#3 Aa, som att om man knäcker ryggen lite så stannar det upp, och inte blir värre, även fast det blir det hah :)

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

[RoxannaH]
9/21/12, 6:54 PM
#5

Jag har också den vanan inne. Ingen bra vana. Det är kotor som flyttar på sig.

Jag fick problemet i samband med besök hos kiropraktor. Efter det kunde jag "knäcka" den själv.

Samma med armen, efter besök hos kiropraktor kan jag knäcka armen också när jag vrider på den. Obestämd

Anna
9/21/12, 7:29 PM
#6

Jag knäckte också ryggen mycket genom att vrida åt båda hållen, innan min op. Nu är jag för stel och kan inte göra det längre :p Däremot knäcker jag alltid svanskotan innan jag går och lägger mig, det liksom hjälper till att släppa på alla spänningar i ryggen.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
Hanna
9/23/12, 2:27 PM
#7

Jag brukade det. Men en kiropraktor jag känner klagade på mig, så jag har i princip slutat med det.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Juliasundstrom
9/23/12, 2:40 PM
#8

Min ländrygg knäcker väldigt mycket när jag lägger mig på golvet helt platt. Det känns väldigt skönt, som om kotorna hoppar till rätta haha :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

[Thiah]
9/23/12, 4:25 PM
#9

Jag skulle vilja kunna knäcka mina kotor för det skulle säkert göra att den del spänningar men jag kan inte på grund av steloperationen.

Bebblan
12/11/12, 4:24 PM
#10

Hahah det var trots allt inte bara jag som höll på med detta x)

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

mopsen12
12/12/12, 8:43 PM
#11

shit, trodde också jag var den enda… knäcker jätteofta, och precis som julia beskriver, när jag lägger mig platt på marken hoppar kotorna rätt och ibland känns det som om mitt bäcken 'faller ner'. Haha, låter sjukt, men asskönt.

Knäcker alltid över stolsryggar också, haha.

CajsaBajsa2
12/15/12, 12:17 PM
#12

Jag knäcker också! :) Speciellt bakåt, antingen över en stolsrygg, eller genom att knäppa händerna bakom ryggen och liksom dra upp dem. Och så åt sidorna när jag legat ner. Min man brukar "lyfta ryggen" på mig. Vi håller om varandra (jag med armarna om hans hals och han med armarna om min rygg) och så lyfter han upp mig så det kan knäcka till. Lyftkramar kallar vi det :P

Upp till toppen
Annons: