Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 9794 ggr
Spieluhr
2012-09-06 17:01

Skolios i ländryggen?

Fick se idag att jag har en C-krök som hade ökat (???) i ländryggen, är väl inte det mysigaste eller mest positiva kan jag säga. Läkaren har ju alltid sagt att jag haft en S-krök men det såg mer ut som en C-krök på röntgenbilden. Eller så var det en S-krök bara att den stora kurvan är i ländryggen. Kröken verkar ha förflyttat sig med då hela min bröstrygg såg hyfsat rak ut vilket den inte gjorde för två år sen.

Jag bröt ihop totalt när jag såg hur pass långt ner skoliosen sitter. Är det någon som har erfarenhet att vara opererad till kotorna L3-L4? För jag antar att det är där någonstans jag kommer att hamna i slutändan. Vill veta hur stel jag kommer att bli, på ett ungefär. Jag är så jävla livrädd.

Min läkare skulle kontakta Universitetssjukhuset i Uppsala i vilket fall så får se hur länge jag behöver vänta på operation, men jag blir så less och känner bara för att ge upp och strunta i det här.

Annons:
[Thiah]
2012-09-07 20:08
#1

L3 är den kota hos mig som är den sista som är stelopererad.  Jag är op. från TH11-L3.

Jag är väldigt stel i ryggen men mjuk i bäckenet.  Jag har problem med att stå, sitta eller ligga länge(som nästan alla skolispatienter har). Ländryggen får ta ett stort tryck. MEN du ska veta att min skolios var väldigt stor.  Min största krök var runt 70 grader innan operationen.

Din stelhet vet jag inte hur jag ska svara på. Jag har varit stel så länge att jag behöver mera specifika frågor att svara på.

marwre
2012-09-25 15:02
#2

Jag är opererad från T4 hela vägen ner till korsbenet. Upplever mig mig inte som så stel utom när jag skall knyta skor. Det är problem. I övrigt tänker jag inte så mycket på det. Jag var ganska stel redan innan operationen Glad

Spieluhr
2012-10-30 18:02
#3

Jag har en ca 65 graders krök, och i min journal stod det att jag förmodligen kommer behöva opereras ned till L5 eller S1, vilket jag tänker vägra då akrobatik är något av det enda positiva jag har här i livet, vill inte att det tas ifrån mig på det sättet. I och för sig så får jag byta sjukhus och läkare nu, så han kanske säger någonting annat. Men jag tvivlar på det. Blir så jävla förbannad på att min föregående läkare har låtit det gå så långt. Jag hade en 40graderskrök och min läkare kontaktade mig aldrig efter avslutad korsettbehandling, jag fick göra det själv efter två år och då har jag 65 graders krök i ländryggen. Jävla pissliv.

Så jag får ju antingen välja mellan att bli stel och må dåligt eller låta kröken växa och må dåligt. Tänkte höra med min läkare vad riskerna är om man inte opererar längre ned än till L3, så jag sett folk som varit opererade till L2/L3 fixat akrobatik ganska bra.

[Thiah]
2012-11-04 15:36
#4

Så trist att det har gått till på det där sättet. Okunniga läkaren kan verkligen förstöra ens rygg.

Jag kan göra kullerbyttor och är opererad ner till l3 Skrattande (det är typ allt eftersom jag är så otroligt osmidig i allmänhet. Hejsan kassaskåp lixom Flört)

Spieluhr
2012-11-04 21:24
#5

#5 Ja jo, funderar på att anmäla det. Mest så att det slipper hända någon annan, för jag anser att man har kunnat förebygga det genom att ha mer regelbundna kontroller. Sen är det ju inte deras fel att min rygg kröker sig mer - det rår inte dom för och det vet jag. Men jag blir mest ledsen och besviken på att de inte hört av sig tidigare och varit mer aktiv angående röntgenkontroller.

Åh! Det låter bra. Jag är ganska stel nu, mest för att jag inte har haft lust att träna för jag varit så nere. Men jag vet många som är opererade till L3 och dom dansar, sysslar med akrobatik, klättrar etc etc. Tydligen ska det vara mycket skillnad mellan L3 och L4. Så jag ska verkligen fråga om dom inte kan spara L4 och L5 och vilka risker som skulle finnas om dom gjorde det. Jag behöver inte vara helt spikrak liksom, blir bara glad om det minskas lite, så jag ser rakare ut och slipper hänga.

Spieluhr
2012-11-05 22:14
#6

Fick höra att jag förmodligen behöver operera T10-L4. Men han var inte säker ännu! Han lär ha fler röntgenbilder. Inte längre ned dock. Jag ska försöka att få det till att han bara tar till L3 då jag vet att det är stor skillnad mellan L3 och L4. Men jag är lite tacksam över att jag inte behöver ta L5 och S1.

Annons:
Lindaagren
2012-11-07 13:26
#7

Hej :)

Hoppas att allt löser sig för dig!

Jag väntar också på att få träffa en kirurg i Uppsala och diskutera op :) Min största krök sitter också en bit ner.. <3

styrkekramar <3

jannaa
2012-11-07 15:38
#8

Hej! opereades för lite mer än 2 månader sedan, och det var andra eller tredje kotan nerifrån, tycker inte det är några större problem asså :) så oroa dig inte!

Spieluhr
2012-11-07 19:20
#9

Har hört att det är jättestor skillnad med rörelsen mellan L4 och L3 dock.. :-/ Det sade min läkare med. Så jag får hoppas och be på att L3 räcker.

Upp till toppen
Annons: