Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 2381 ggr
CamillaS
2012-08-22 11:52

Skolios i släkten/familjen?

Jag kom att tänka på detta nyss, har du någon i din familj eller i släkten som har skolios? Tror du att du har fått ärva den av någon speciell person?

Min mamma har skolios och är också opererad för sin. Har tom för mig att hon hade en sk. Milwaukee korsett.
På hennes tid vid operationer så tog man ben i från benet istället för från höften som man ofta gör idag. Så hon har ett ärr både på ryggen och på ena benet.
Sen var dom även tvugna att ha korsett på sig efter operationen och fick typ inte göra någonting på några månader! (Om jag kommer ihåg rätt)

Så min tanke är att jag har fått ärva min skolios från min mamma.

Hur är det för er?

Annons:
Juliasundstrom
2012-08-22 12:08
#1

Jag tror det går lite skolios på min pappas sida men inget så kraftigt så att det behövts göra något åt det. Jag är den enda haha! Så det är bara jag och min tvillingsyster som fått det :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

[RoxannaH]
2012-08-22 12:50
#2

Pappa har alltid pratat om att han är sneskapt som han så fint kallar det. Men han är den enda som har sne rygg. Så jag antar att jag fått det ifrån honom eftersom läkaren påstod att min var ärtflig. O_o

Mamma har också haft problem med ryggen, men hon hade diskbrock (stavning?)

Anna
2012-08-22 18:13
#3

Mamma och storasyster har milda (väldigt milda) skolioser. Ingenting i närheten av min (som slutade på 57 grader innan op).

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

sanpire
2012-08-22 19:33
#4

ja tydligen så var den nån gubbe långt bak i den finska släkten som hade skolios så om min är ärftlig får jag skylla på den gubben

[RoxannaH]
2012-08-22 22:34
#5

#4 Det måste vara något med finska gubbar då ;) *anklagar speciellt pappa*

CamillaS
2012-08-24 09:43
#6

#5 Kanske något med finska gummor då också. Min mamma och pappa är födda i Finland. Fast jag får anklaga min mamma jag istället. ^^

Annons:
[RoxannaH]
2012-08-24 13:13
#7

#6 Attans.. Finnar.. Suck :P

[Thiah]
2012-08-24 17:25
#8

Mamma har skolios, dock väldigt lindrig. Syster har skolios runt 25-30 grader (svårt att komma ihåg). Hon har problem med den men har aldrig haft vare sig korsett eller gjrot en operation. Hon fick gå på en del kontroller men sen var dom nöjda.

Det är för att min syster hade skolios som jag sen blev extra kollad och då upptäcktes min.

[RoxannaH]
2012-08-24 20:30
#9

Jag fick en typ av "korsett" som var som ett stort gummiband man spände runt sig.. Det var skönt stundoms. Men då fick jag svårt att äta och behålla maten. *Fniss*

[RoxannaH]
2012-08-24 20:32
#10

Sån här Länk

WebRep currentVote noRating noWeight

Upp till toppen
Annons: