Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 3484 ggr
[RoxannaH]
2012-08-18 16:47

Skolios - Smärta?

Jag har haft problem med ryggen sedan jag var 9 år gammal. Nu är jag 18 och har ganska nygligen fått veta det, genom röntgen, att jag har skolios.

Anledningen till att jag sökte hjälp i alla dessa år var på grund av smärtan…

Jag har HÖG smärtgräns men ryggen är bara för mycket.

Läkaren påstår att man inte ska ha ont av skolios. Men då börjar man ju fundera, varför har jag så fruktansvärt ont för i så fall?

Hur ska jag gå till väga nu då?

Annons:
Hanna
2012-08-18 16:51
#1

Oj, finns det en sida för detta?? Jag har också skolios och även jag har ont av det. Var iväg på röntgen men de sa bara "Nej, den är obetydligt sne". Men har man ont är det väl inte obetydligt? :(

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[RoxannaH]
2012-08-18 17:23
#2

#1 Jag säger detsamma. Och även om de nu inte "ska" göra ont, och gör det ändå, borde de inte fortsätta utreda varför!?

Hanna
2012-08-18 17:28
#3

#2 Jo, jag har problem med knän och nacke pga detta också. Rynkar på näsan Har inte gått en dag på 7år som jag inte haft ont. Och jag är inte ens 18år fyllda! Skrikandes Såg att du också var i samma ålder som mig. Känns faktiskt trist som attan att ha smärtor i kroppen i så ung ålder. Jag brukar alltid tänka på vad som kommer vara om sisådär 10år. Obestämd

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Spieluhr
2012-08-18 17:41
#4

Korsettbehandling brukar vara aktuellt på folk med måttlig krök, men det är om man fortsätter att växa. Beroende på vad man har för grad, så kan steloperation vara aktuellt, annars så är det träning och hålla ryggmusklerna igång som gäller! Om man inte är ett undantag och får opereras ändå. Jag vet faktiskt inte, vissa opererar även om patienten har under 40 grader så jag antar att det är olika.

Angående träningen så kanske det låter smärtsamt, men man får försöka härda ut och sedan kommer kroppen må mycket bättre. Gäller att man är envis helt enkelt. Det är träningen just nu som gör att jag slipper själva smärtan och jag lider av 43 graders skolios. Jag ska opereras, men gör det mest för det kosmetiska utseendet då jag i praktiskt taget är smärtfri numera. Men förmodligen kommer det tillbaka om jag slutar att träna. Promenader är jättebra! Men även någon form av styrketräning, eller så kan man fråga läkarna vad de rekommenderar för träning. Finns många bra tutorials på youtube om man inte känner för att träna på gym.

Lycka till och jag hoppas snart att ni i alla fall kan få hjälp så ni får slippa den värsta smärtan.

Fiddelie; såg att du bodde i Gävleborg, Sandviken. Gävles sjukhus har en jättebra läkare som heter Henrik Wallander och hans område verkar vara ryggar. Han har hjälpt mig igenom allt detta, nu ska jag dock byta sjukhus eftersom jag inte ska opereras där. Men han är trevlig och lyssnar verkligen. Försök att komma i kontakt med honom!

Hanna
2012-08-18 18:13
#5

Jag har inte superkrökt. Och jag har tränat, men pga en låsning i nacken sedan oktober så har det inte blivit av. Nu har jag värre problem. Usch, var så smärtsamt att stå och fotografera två timmar förut. Rynkar på näsan

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Spieluhr
2012-08-18 18:16
#6

Åh, jag beklagar. Min personliga erfarenhet är att träning hjälper, försök att komma i kontakt med en kiropraktor?

Annons:
[RoxannaH]
2012-08-18 18:25
#7

#4 Tack :)

#5 Jo jag vet vad du menar :/

#6 Har varit hos kiropraktor ett x antal gånger nu, och det kommer tillbaka lika fort igen, och ändå sedan dessa besök så knakar jag i kroppen när jag böjer olika leder och sånt, och det har det aldrig gjort förr. Plus att jag hört att de inte är bästa metoden att gå till väga heller.

Spieluhr
2012-08-18 18:26
#8

Pm:ar dig fiddelie!

Hanna
2012-08-18 18:38
#9

Har varit hos två olika kiropraktorer. :/ Inte ens de kunde få bort låsningen. Får ringa vårdcentralen eller så om remiss till någon annan.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[RoxannaH]
2012-08-18 22:50
#10

#9 Åh stackars dig. Beklagar :( Hoppas du får hjälp! <3

Hanna
2012-08-18 23:41
#11

#10 Tack :)

Fast det kan vara till viss del mitt fel. Jag är lite sån att "Oj, jag har ont. Äh, det går över" Obestämd

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[RoxannaH]
2012-08-19 12:22
#12

#11 Haha, låter lite som jag. Brukar också vara sådär, oj har jag ont? Eh vem bryr sig? Men nu har jag så pass ont att jag inte klarar av att ignorera det å samma sätt längre. :/

Gör ju inte saken bättre att vi har dåliga madrasser att sova på så värken är som värst på morgonen…

Sen går man på soc så de är ju inte bara att köpa nya heller. :/

[Thiah]
2012-08-19 16:19
#13

Jag har smärtor konstant. Jobbar på dagis så jag är igång hela dagarna och det är ju skönt. Men jag ska börja ta promenader med lite vikter nu på hösten så att kroppen får lite allmän motion. Kanske det hjälper mot den konstanta värken i nedre delen av ryggen.

Annons:
[RoxannaH]
2012-08-19 17:36
#14

#13 Men gud vad jobbigt, får du ingen hjälp heller?

[Thiah]
2012-08-20 19:02
#15

#14 nä, var hos sjukgymnaster men set hjälpte knappt. Men jag har vant mig och lärt mig leva med det. :)

[RoxannaH]
2012-08-20 20:05
#16

#15 Okej. Samma som jag då. Fast jag ansåg att det blev värre. :/

[RoxannaH]
2012-09-01 23:14
#17

Jag fattar inte vad jag ska göra?!

Min läkare vägrar ge mig någon hjälp mot värken..

Vad ska jag ta mig till?! Jag sa att jag inte fixar vardagen.. Något lär de väl f*n komma med!?

Hanna
2012-09-02 00:04
#18

#17 Rynkar på näsan

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Thiah]
2012-09-07 20:09
#19

#16 jag  har jobbat med fysiskt tunga jobb hela mitt liv. Jag tror att jag blivit väldigt immun mot värken som ryggen ger. när den väl ger sig till känna så är det väldigt nära till gråten för att det gör så ont.

[RoxannaH]
2012-09-07 20:57
#20

#19 Men oj! Gud så jobbigt :I

Annons:
Upp till toppen
Annons: