Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 5326 ggr
cilija
2012-07-04 21:09

väntetid för operation?

jag är lite nyfiken på hur länge ni har fått vänta på er opration efter det att ni sagt ja till operation..

själv kommer jag att ha väntat i 12 månader på operation och har bara blivit sämre och sämre i ryggen under denna tid. är ganska irriterad på sahlgrenska som inte ens har mage att medela att väntetiden blir längre än vad det sagt från början..

Annons:
[NalaMeya]
2012-07-04 22:31
#1

Jag väntade nästan exakt 6 månader, slog fel med ett par dagar ;) Det var också på Sahlgrenska.

Juliasundstrom
2012-07-04 23:07
#2

Jag väntade drygt 7 månader på min operation, över en månad senare än vad det var sagt! Tråkigt att du fått vänta så länge :/ När ska du opereras?

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Anna
2012-07-05 00:12
#3

Om man räknar från det att jag fick det definitiva operationsbeskedet fick jag vänta 1,5 månad. Jag fick gå före i kön, varför vet jag inte riktigt, antagligen då min krök plötsligt ökat mer än normalt och de såg att operationen behövde ske. Opererades i Linköping den 28 mars, fick beskedet den 8 februari.

Annars väntade jag sedan 2010 på att få själva operationsbeskedet, skulle antagligen egentligen ha blivit opererad under 2011 om jag inte slarvats bort i systemet så som jag gjorde.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Thiah]
2012-07-05 12:27
#4

hm… jag vet att jag träffade läkaren och vipps, 3 månader senare var allt opererat och klart.

Andra operationen fick jag vänta på en längre tid för dom tappa bort mig i systemet, men den operationen var det ingen panik med så det gjorde inget. Tror jag väntade den andra gången i 7 år.

cilija
2012-07-05 19:17
#5

skjönt att höra att ni andra inte verkar ha fått vänta så länge på operationen!

Bellena
2013-05-07 09:10
#6

En gammal tråd, men jag vill gärna veta lite fler exempel. Läste in en annan tråd om en kvinna som fått vänta 2 år på operation i Uppsala. 

Med tanke på Vårdgarantin som anger att efter beslut om behandling, till exempel operation, ska man få en tid inom 90 dagar så borde det inte dröja så länge.

Annons:
kayzlon
2013-05-07 10:10
#7

Jag opererade mig i Uppsala, läkaren som opererade mig opererade enbart "skoliosryggar" på tisdagar. Jag fick vänta ett par månader, men kom snabbare in på operation för jag stod i en "snabbkö", tackar någon nej till sin operation så ringer dom någon som står i snabbkön. Dom ringde mig en fredag och ville att jag skulle komma in på måndagen direkt efter helgen.

oliviasandmark
2013-05-07 11:13
#8

Jag väntade nog över ett år nästan upp emot 2 tror jag… Fast det beror oxå på att dom hittade chiari i mitt bakhuvudet som dom fick lov och operera innan för att annars kunde dom inte göra skolios operationen..

Spieluhr
2013-05-07 13:43
#9

Jag väntade lite över två månader! Men jag var ett akutfall så jag kunde inte vänta särskilt mycket längre. Opererades också i Uppsala.

Lillhoffa
2013-05-07 17:53
#10

Jag väntade nästan 2 år i Uppsala, opererades dec 2012. I uppsala prioriteras barn med skolios före i kön Fick jag besked om, vixna får oftast vänta längre. Det där med 90 dagar funkar inte särskilt ofta och att söka sig annat landsting är svårt eftersom det är förhållandevis få som är experter och gör komplicerade skoliosoperationer. Jag tackade nej till att ta operation på kort varsel, dvs om någon lämnat återbud, min familjesituatin gjore att jag ville ha besked minst 3-4 veckor innan operationen.

Bellena
2013-05-07 19:51
#11

Tack för svar!

Jo, jag var faktiskt inne på att begära att bli opererad i annat landsting (vilket operationsplaneraren förstod) men nu har jag fått mitt datum, 20 maj. Från beslut till operation tog det 7-8 månader

Lindaagren
2013-05-10 15:58
#12

Hej! :)

Jag väntar just nu på operationstid på akademiska i Uppsala :) Och jag har lämnat ett meddelande till koordinatorn så hon ska höra av sig! För jag vet nämligen att dom har en återbudslista eller "snabbkö" Hoppas att jag får placeras på den listan eftersom jag har en sådan fruktansvärd smärtproblematik och det blir bra värre! :( Jag ska steloperera bröstryggen!

Klevbom
2013-05-13 02:42
#13

Fick vänta i kanske 1 år innan min första operation. När inte den hjälpte fick jag vänta 18 månader om jag minns rätt. Jag opererades då i Stockholm.

nu när jag väl börjat få problem med min Rygg igen(nån sån titan skruv/bult) har lossnat och trycker ut ur ryggen typ och gör ont när jag lutar mig mot stolar m.m så fick vänta i 1.5 år på läkarbesök(sahlgrenska) läkaren vill eventuellt göra en sån osteotomi eller bända tilbaka det lilla röret eller vad det nu är. dem sa att jag skulle ha en tid i april för att bestämma vad som ska ske.. ingen har hört av sig..

Annons:
Bellena
2013-05-23 09:04
#14

Antiklimax!

Jag skulle ha opererats i måndags och allt var förberett (jag var inlagd sedan kvällen före samt hade t o m fått lugnande inför operation) så blev operationen inställd. :(

Jag är mycket besviken och frustrerad just nu. Landstingets marginaler är så små att vi patienter blir drabbade! Jag är självklart inte den enda och absolut inte den som blir drabbad värst. 

Jag har i a f fått en ny operationstid i september, men jag tror det när jag ser det.

Juliasundstrom
2013-05-23 17:44
#15

#14 åh så tråkigt! :( Min op blev först inställd dagen innan men sen blev den av ändå, hade mått väldigt dåligt om jag hade behövt vänta hela sommaren efter att ha varit förberedd på allt så som du!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

[Thiah]
2013-05-23 17:51
#16

Appropå det där med vårdgarantin så skulle jag hellre vänta ett litet längre tag än att skickas till ett annat landsting eller till en okänd privat klinik. Och då pratar jag om skoliosen.

Bellena
2013-05-23 19:02
#17

Tack för sympati! Det värsta är ju att jag hela tiden blir sämre och är nu sjukskriven. Har 62 gradig Cobb vinkel och 29 på den nedre. :( Det har faktiskt blivit sämre på relativt kort tid.

#16 Ja jag tror som du men med tanke på att jag blir sämre så kan jag inte vänta hur länge som helst känns det som.

sandrasoederlund
2013-05-25 20:47
#18

Jag opererades i Umeå och fick vänta i 2 och ett halvt år på min första operation. Andra operationen fick jag bara vänta ett par månader på.

Klevbom
2013-12-22 21:22
#19

kanske länge innan någon skrev här men min förta operation fick jag vänta ca ett år på  den andra 8-9 månader kanske (direkt efter min första operation) och min tredje som ska ske om en månad fick jag vänta ca 4-5 månader kanske.

[Thiah]
2013-12-24 08:27
#20

Jag var ju en såndär som gick före hela kön när jag blev opererad första gången. Jag var ett 13 årigt akutfall som gick före allt och det tackar jag för idag. Tyvärr är det ju så med operationer att mycket ska klaffa och många människor vara involverade och fattas en bit av kugghjulet så fungerar det inte. Jag är lite skeptisk till vårdgarantin ibland för jag känner att den stressar på ett maskineri som redan går på knäna. Mera resurser behövs och mindre pappersarbete.

Annons:
sandrasoederlund
2013-12-26 09:49
#21

Jag fick vänta i 2 och ett halvt år på min operation, men det var pga att mitt datum ställdes in flera gånger. Bla. blev min läkare svårt sjuk och jag vart tvungen att byta läkare. Hoppas du snart får en tid!

Upp till toppen
Annons: