Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 3869 ggr
[CajsaBajsa]
6/29/12, 3:51 PM

Sjukgymnastiken avslutad :(

Jaha, nu har jag gått i sjukgymnastik i ungefär två år, på tre olika ställen. Senast jag var där sa min sjukgymnast (som är jättebra) att nu har jag tränat där såpass länge och testat på allt de kan erbjuda att det inte finns något mer hon kan göra. Alltså får jag inte träna där mer, utan måste hitta en egen form av träning. Jag har fortfarande handikappande ont och vet inte ens varför. Träning gör det inte bättre, men det blir sämre om jag inte tränar. Så jag måste verkligen hitta något bra ställe att träna på. Problemet är bara att allt kostar skjortan, och jag lever på existensminimum. Simhall funkar inte, för jag är känslig för klor och att träna hemma har jag inte disiplin till.

Ja jag kände bara för att "klaga" lite.

Annons:
[Thiah]
6/30/12, 10:50 AM
#1

Men varför kan du inte få fortsätta där ändå? låter ju urdumt att "slänga ut" dig. Förstår att du vill klaga lite och det är helt ok.

[CajsaBajsa]
6/30/12, 2:37 PM
#2

Jag antar att det handlar om pengar. Man kan fortsätta träna där, men då på klippkort som kostar. Och då tycker jag det känns bättre att träna på riktigt gym om det ändå ska kosta. Jag gillar ändå inte deras lokaler och det vore konstigt att vara där men inte få samma hjälp.

Men hon gjorde det snällt och bra i alla fall, och sa att jag kan höra av mig om det är nåt eller komma tillbaka om det blir värre.

CamillaS
7/1/12, 5:00 PM
#3

Vad jobbigt. Förstår att du vill ventliera dig. Jag har precis börjat hos en sjukgymnsat själv. Får se om jag råkar ut för samma sak.
Hoppas du hittar någon ny träningsform som passar dig. Kan du inte få hjälp till det genom sjukvården? Typ rabatt eller nåt? Vet iuf inte hur det fungerar så ska vel inte säga så mycket om det men har för mig att min läkare pratade någonting om nåt sånt.

[CajsaBajsa]
7/1/12, 5:09 PM
#4

#3 Jag frågade min socialsekreterare om man kunde få bidrag till träning. För jag ska ju träna för att jag måste, inte för att jag tycker det är skoj eller är fåfäng. Hon sa att träning ingår i "fritid" (det finns massa olika uträknade saker om hur mycket man ska få för mat och för kläder osv i försörjningsstödet och alla får samma). Men att om man av någon t.ex. sjukdom behöver en speciell form av träning, som är dyrare än andra, så kan man få bidrag till det där extra om man har läkarintyg som styrker det. Men jag ska ju bara ha vanlig träning.

CamillaS
7/1/12, 5:18 PM
#5

Aha vad tråkigt. Undrar om det kan vara olika med det där i olika städer/kommuner.
Jag har just nu frikort i sjukvården i ett år så jag går gratis hos min sjukgymnast. Har du nåt högkostnadskort? Kan du inte gå till någon annan sjukgymnast?

[CajsaBajsa]
7/1/12, 5:23 PM
#6

Nej det ska vara samma i hela landet, annars hade det vart orättvist.

Det finns nog bara en sjukgymnast inom någorlunda rimligt avstånd som jag inte vart hos redan, men det är ändå väldigt långt. (Jag bor i stan men har ingen bil) Men kan inte de se i min journal att jag blivit "klar" på tidigare ställe?

Jag är faktiskt sugen på att börja träna "på riktigt", jag har några vänner som tränar på det stället som ligger jättenära mig. Det är bara just pengabiten. Men men, vi får ta det.

Det var skönt att få klaga av sig lite, men det känns bättre nu Glad Tack för ert stöd!

Annons:
CamillaS
7/1/12, 5:31 PM
#7

Ja så är det säkert, bara jag som spekulerade lite. ^^

Vet inte om dom kan se det i din journal men känner du att du känner dig redo för ett riktigt gym så ska du abslout köra på det.
Pengar ja, det är alltid lika jobbigt med den biten. Men hoppas iaf att det löser sig för dig på bästa sätt!

Va bra, det är bara att klaga när du vill. Flört

[CajsaBajsa]
7/1/12, 5:41 PM
#8

Det stället där jag tänkte träna har dessutom 30 dagars "pröva på". Så om jag skulle få ont eller känna att jag inte klarar det så kan jag alltid avsluta och gå tillbaka till sjukgymnastiken, utan att det kostar nåt.

CamillaS
7/1/12, 6:12 PM
#9

Men det är ju bra det iaf. :)

[CajsaBajsa]
7/1/12, 6:16 PM
#10

Ja Glad

cilija
7/4/12, 8:53 PM
#11

vad gäller sjukgymnastik inom primärvården/primärvårds rehab så har jag fått det förklarat för mig att de bara jobbar i behandlingsperioder dvs att det ger en period med sjukgymnastik som ligger under högkostands kortet och sedan måste de avsluta patienetn men kan påbörja behandlig igen efter ett uppehåll på en ny behndligs period. pengar är anledningen skulle jag gissa som det alltid handlar om inom vården.

Upp till toppen
Annons: